خبرگزاری کار ایران

مدیر کل انتقال خون فارس خبرداد؛

آمار اهدا خون در استان افزایش پیدا کرد/ 7 هزار و 598 نفر از اهدا کنندگان خون بانوان بوده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۳۰۸۴

مدیر کل انتقال خون فارس با اشاره به اینکه گروه سنی افراد از 18 سالگی می توانند خون اهدا کنند، گفت: در حال حاضر بیشترین اهدا کنندگان خون در استان 36 تا 40 ساله هستند و سعی داریم که افزایش جوانان و اهدا کنندگان مستمر داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، مجید اکبرزاده در نشست خبری با اشاره به افزایش آمار اهدا خون در استان عنوان کرد: به رغم اینکه انتظار می‌رفت در فصل سرما میزان اهدا خون کاهش یابد اما به طور میانگین در مجموع کل سال افزایش اهدا خون داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه استان فارس جمعیت بیمار ۷ استان را نیز پوشش می‌دهد ابراز کرد: بسیاری از بیماران برای جراحی‌های باز و درمان سرطان به مراکز درمانی شیراز مراجعه می‌کنند و لذا باید متناسب با تخت‌ها توسعه امکانات و تجهیزات انتقال خون داشته باشیم.

مدیر کل انتقال خون فارس ادامه داد: براساس برنامه ریزی در سطح کشور بنابر افزایش 23 درصدی میزان اهدا  نسبت به سال گذشته  داشتیم که تا کنون افزایش 14 درصدی اهدای خون در فارس محقق شده است.

به گفته اکبرزاده اگر این اقدام صورت نپذیرد طی سال های آینده با مشکل تامین خون مواجه می شویم.

وی با بیان اینکه فارس با 24 پایگاه انتقال خون 16 پایگاه ثابت و 8 پایگاه سیار بزرگترین پایگاه انتقال خون کشور را دارا است، یادآور شد: لذا فارس تولید هشت و نیم درصد خون و فرآورده های خونی کشور را بر عهده دارد. 

مدیر کل انتقال خون فارس با بیان اینکه امسال باید بیش از 180 هزار تولید خون در استان داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات باز هم آمار افزایشی بوده است چنانچه از فروردین تا پایان دی ماه امسال خونگیری از 136 هزار و 928 نفر انجام شده که 7 هزار و 331 نفر به طور مستمر خون اهدا کرده اند.

اکبرزاده افزود: 7 هزار و 598 نفر از اهدا کنندگان خون بانوان بوده‌اند و در حال حاضر آمار زنان اهدا کننده خون در استان پنج و هشت دهم درصد است که انتظار ما افزایش این میزان تا 10 درصد برای همین امسال بوده است. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 40 درصد بانوان اهدا کننده خون در برخی از کشورها زنان هستند، ابراز کرد: ما نیز باید همه سعی مان را برای بالا بردن این آمار داشته باشیم و اگر چه کارشناسان ما فعالیتهای قابل توجهی در این خصوص انجام می دهند اما به دلیل فرهنگ موجود و دیدگاه هایی که در خصوص کم خونی بانوان بین خانواده ها وجود دارد درصد اندکی از آنها اقدام به اهدای خون می کنند. 

اکبرزاده گفت: زمانی که فرد برای اهدا خون مراجعه می کند وضعیت سلامتی به ویژه  سلامت خون و کم خونی مورد بررسی و حتی آزمایش قرار می گیرد و این نشان می دهد که حفظ سلامت فرد بر اهدا، ارجحیت دارد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر مبلغ دریافتی از مراکز بابت واحدهای خونی نداریم،یادآور شد: به عبارتی درآمدی انتقال خون بابت این خون ها ندارد و صرفا تعرفه های اندکی که به این منظور برای بیمارستانها تعیین شده با هدف کاهش هدر روی است. اکبرزاده افزود: با اینکار 25 درصد در مصرف خون توسط بیمارستانهای استان صرفه جویی شده است. 

مدیر کل انتقال خون فارس همچنین خواستار توجه بیشتر بودجه ای به این سازمان به منظور افزایش پایگاه های انتقال خون شد  و گفت: امیدواریم با تخصیص 100 درصدی پایگاه شهرک استقلال که چند سال به دلیل مشکلات بودجه ای، بلاتکلیف مانده بود به زودی به بهره برداری برسد.

اکبرزاده با اشاره به برخی اظهار نظرها عنوان کرد: برنامه و سایست ما راه اندازی انتقال خون در همه شهرستان ها نیست و همین‌که قطب های درمانی استان پایگاه داشته باشند مطلوب است.

او افزود: درعین حال اتوبوس سیار اهدا خون با هماهنگی با رابط ها، در شهرستان‌های استان و ادارات سالیانه چند بار حاضر می شود تا متقاضیان بتوانند  اهدا خون داشته باشند.

وی از مردم خواست در برخی فصول از جمله زمستان بیشتر برای اهدا خون مراجعه کنند و همچنین در اسفندماه نیز به دلیل نزدیکی به نوروز مراجعه کاهش می یابد که خواستار همکاری بیشترمردم هستیم.

اکبرزاده با بیان اینکه فارس رتبه دوم اهدای خون را در کشور پس از تهران دارد، تصریح کرد: هدف ما همچنان حفظ این جایگاه با حمایت مردم و حتی افزایش این میزان است. 

وی افزود: با وجود برخی مباحث اما هدف ما رساندن خون به تمامی بیماران نیازمند است و بیشترین دریافت کنندگان واحدهای خونی و فرآورده های انها در استان بیمارستان های دولتی هستد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز