خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از نگرانی های محیط زیستی درباره سوخت جایگزین صنایع؛

سوخت مازوت برای صنایعی است که در محدوده شهرها نیستند/ محیط زیست فرایند نظارتی خود را درباره سوخت جایگزین صنایع طی می کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۳۴۳۷

با افزایش مصرف گاز در فصل سرما و کاستی هایی که در تأمین سوخت گاز وجود دارد مصرف بسیاری از واحد های صنعتی به سمت سوخت جایگزین نفت، گازوییل و از جمله سوخت مازوت (نفت کوره) رفته است.

به گزارش ایلنا، این موضوع در چندین کلانشهر در هفته های گذشته منجر به آلودگی هوا شده است و حتی هشدارهایی نسبت به خطر سلامت مردم به دلیل استنشاق آلاینده های ناشی از سوخت مازوت صادر شده است.

فارس به دلیل صنایع کمی که نسبت به دیگر استان ها دارد شاید کمتر مورد توجه بوده است اما این روزها بحث داغ زیست محیطی مصرف سوخت مازوت است.

در این رابطه مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه فارس  می گوید: از چندسال پیش و با شروع فصل سرما و پیک، مصرف گاز طبیعی از تولید بیشتر می شود که در دو بخش غیرخانگی نیز مصرف گاز مطرح است.

اسدالله طاهری درگفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه یک بخش مصرف گاز در نیروگاه‌ها است، بیان می کند: در فارس ۴ نیروگاه داریم که در شهرهای جهرم، کازرون و ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی و حافظ در شیراز است  که حدود ۲۲۰ میلیون متر مکعب سوخت جایگزین دارند که نفت و گاز  و یا گاز می دهیم و تا ۱۵ آذر سوخت تکمیل شده است و شروع به مصرف کرده اند.

وی ادامه می دهد: تامین سوخت گاز در نیروگاه ها محدود شده است و از سوخت جایگزین استفاده کرده اند و همچنین به طور میانگین بین ۳ تا ۳.۵ لیتر یک شب درمیان سوخت گازوییل به نیروگاه ها می دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه فارس با اشاره به اینکه ۸ کارخانه سیمان در استان داریم که سوخت دوم آنها مازوت یا نفت کوره است، تصریح می کند:سوخت رسانی در حال انجام است و تا  زمانی که شرکت گاز سوخت را تامین می کند مشکلی در تحویل سوخت نداریم.

طاهری در خصوص صنایع پتروشیمی شیراز نیز می گوید: سوخت گاز در پتروشیمی شیراز قطع نشده است اما سوخت محدود شده است و به جای آن سوخت جایگزین گازوییل می دهیم.

وی درباره نگرانی های ناشی از ایجاد آلایندگی به واسطه مصرف سوخت مازوت می گوید:سوخت مازوت برای صنایعی است که در محدوده شهرها نیستند و حتی برای نیروگاه جهرم که از شهر فاصله دارد  می توان سوخت مازوت استفاده کرد.

به گفته طاهری مصرف سوخت مازوت براساس بخشنامه های بالادستی است اما در استان صرفا برای صنایعی استفاده می شود که از محدوده شهری فاصله دارند.

وی تصریح می کند: به عنوان مثال صنایعی مثل کارخانه سیمان شیراز که در محدوده شهری است حتی گازوئیل هم نمی دهیم اما دیگر صنایع سیمان مانند لامرد، استهبان، اباده و... که با شهر فاصله دارند و مشکل زیست محیطی برای شهر ندارد سوخت دوم می دهیم.

سوخت مازوت برای صنایعی است که در محدوده شهرها نیستند/ محیط زیست فرایند نظارتی خود را درباره سوخت جایگزین صنایع طی می کند

مشکل تأمین سوخت اول تا اواخر بهمن ادامه دارد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه فارس با اشاره به اینکه ادامه مصرف سوخت دوم به وضعیت جوی و مصرف مردم بستگی دارد، ابراز می کند: اگر در مصرف گاز  توسط مردم صرفه جویی شود هیچ مشکلی پیش نمی آید و درخواست داریم در حد ۳تا ۴ درجه دمای محیط را کاهش دهند تا بتوانیم سوخت رسانی داشته باشیم.

طاهری ادامه می دهد: با توجه به پیش بینی طولانی شدن فصل سرما معمولا براساس تجارب تا اواخر بهمن و اوایل اسفند ماه این وضعیت را داریم.

مکاتبات با واحدهای صنعتی برای جایگزین سوخت مایع

همچنین  معاون انسانی محیط زیست فارس در رابطه با مصرف سوخت مازوت در صنایع و تاثیر آن بر محیط زیست می گوید:  مصرف سوخت مایع در صنایع  براساس دغدغه ای است که هیأت دولت داشت و محیط زیست نیز فرایند نظارتی خود را طی می کند.

قاسم نهاوندی با بیان اینکه در خصوص واحدهای صنعتی در فارس چندین سال است که مکاتبه کردیم تاجایگزین سوخت مایع داشته باشند، عنوان می کند: مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ها و صنایعی است که فاصله از محیط شهری دارند و باید سیستم فیلتر و استاندارد داشته باشند.

وی ادامه می دهد: محیط زیست براساس وظایف نظارتی که دارد عمل می کند و صنایع نیز باید خود اظهاری داشته باشند  و طبق قانون اعلام می شود و اگر آلایندگی داشته باشند بررسی می شود.

نهاوندی در پاسخ به اینکه آیا صنایع نسبت به خوداظهاری آلایندگی واحدهای خود اقدام می کنند، خاطرنشان می کند: طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدصنفی که آلایندگی داشته باشد جز صنایع آلاینده محسوب می شود و در صورتی که آلایندگی خود را اعلام نکند جرائم سنگینی اعمال می شود  و به همین دلیل صنایع ترجیح می دهند این موضوع را اعلام کنند.

معاون انسانی محیط زیست فارس با اشاره به اینکه استاندارد صنایع سطح یک و دو دارد، ابراز می کند: در واحدهای درجه  منطبق با ضوابط محیط زیست هستند  و واحد ها موظف هستند این ضوابط را رعایت کنند.

نهاوندی با بیان اینکه واحدهایی که این ضوابط را رعایت نمی کنند به عنوان واحد آلاینده شناسایی می شوند، خاطرنشان می کنند: واحدهای آلاینده به صورت دو فصل پشت سر هم بررسی می شوند و ممکن است در یک فصل این آلایندگی را برطرف کنند.

به گفته وی در واحدهای صنعتی اطراف زرقان که به محدوده شهری نزدیک  و قدیمی هستند استانداردها سختگیرانه است.

سوخت مازوت برای صنایعی است که در محدوده شهرها نیستند/ محیط زیست فرایند نظارتی خود را درباره سوخت جایگزین صنایع طی می کند

مازوت؛ آلودگی زیست محیطی دارد

معاون انسانی محیط زیست فارس همچنین در خصوص  مصرف سوخت مازوت نیز می گوید: مازوت به عنوان سوخت مایع است و به نوعی قابلیت حرارتی بالایی دارد  و به دلیل مواد قابل اشتعالی که دارد آلودگی محیط زیستی به همراه دارد.

نهاوندی ادامه می دهد: در این رابطه اگر واحدی از سوخت مایع استفاده کند خروجی گاز سنجش می شود و اگر خروجی آن بیشتر از حدمجاز باشد برخورد می شود.

وی با اشاره به اینکه واحدهای دارای آلایندگی در سطح استان شناسایی شده اند ابراز می کند: برخی از این واحدها اقدام به رفع آلایندگی می کنند و در خصوص سوخت مایع و اینکه گفته می شود خارج از محدوده شهرها است  اگر موردی باشد بررسی و اخطارهای زیست محیطی صادر می شود.

به گزارش ایلنا؛ آلودگی‌های اخیر و هر ساله در شهرهای صنعتی و پر جمعیت، به حدی است که مشکلات تنفسی ایجاد می کند و هر سال موضوع تکراری مصرف سوخت نیروگاه ها را مطرح می کند و هر سال با پایان فصل سرما  فراموش می‌شود و این مشکل ادامه می یابد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز