خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

فرسایش خاک بحرانی خاموش در قزوین/ میزان فرسایش خاک در قزوین ۷ برابر حد مجاز است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۸۴۵۵

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: فرسایش خاک در حالت طبیعی سالانه 2 تا 2.5 تن در هکتار است اما این میزان در سطح کشور و همچنین استان قزوین هفت برابر بیشتر از حد مجاز و بحرانی است که توجه کمتری به آن می‌شود و به عبارتی بحرانی خاموش است.

محمد کرمی‌نور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به فرسایش خاک در استان گفت: میزان متوسط فرسایش خاک استان قزوین سالانه 14 تا 16 تن در هکتار در سال است که نزدیک به میانگین کشوری است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ادامه داد: تغییرات گسترده کاربری در اراضی حوزه‌های آبخیز و از بین بردن پوشش گیاهی، شیب زیاد در برخی مناطق، شخم در جهت شیب، چرای زودهنگام و بیش از ظرفیت مراتع، تغییرات اقلیمی دهه‌های اخیر و وقوع بارش‌های شدید خارج از فصل که در مدت کم و میزان زیاد ناشی از تغییر الگوی بارندگی که منجر به بروز فرسایش و سیلاب می‌شود و معمولا باعث جریان‌های گل آلود و واریزه‌ای و ایجاد خسارت می‌شود  و از همه مهم تر وقوع پدیده خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی از مواردی هستند که سرعت فرسایش خاک در استان را در سال‌های اخیر افزایش داده‌اند.

 وی عنوان کرد: به طور طبیعی 300 تا 700 سال طول می‌کشد که یک سانتی‌متر خاک تشکیل شود و از آنجایی که تولید غذا به خاک وابسته است، فرسایش خاک امنیت غذایی را با چالش مواجه کرده و باعث کاهش بهره‌وری اراضی کشاورزی و مراتعی شده است.

 بودجه‌های آبخیزداری جوابگوی نیازهای استان نیست

این مسئول با اشاره به اهمیت آبخیزداری در کاهش فرسایش خاک گفت: عملیات‌ آبخیزداری عمدتا به چهار روش مکانیکی، بیولوژیکی، بیومکانیکی و مدیریتی انجام می‌شود و در کنترل فرسایش خاک و سیلاب، افزایش سطح سفره‌های آب زیرزمینی و افزایش پوشش گیاهی تاثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: در سال جاری 120 هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز استان پیش بینی مطالعه و میزان 8 هزار و 246 هکتار هم پیش‌بینی عملیات اجرایی شده است که در صورت تامین اعتبار به انجام خواهد رسید و این در حالی است که در مجموع، اعتبارات ملی و بخصوص اعتبارات استانی برای حوزه آبخیزداری در گستره استان کافی نیست.

کرمی‌نور ادامه داد: سطح استان دارای سه حوزه آبخیز اصلی شور که در آن‌ سدی وجود ندارد، حوزه آبخیز سدها (نهب و بالاخانلو) و حوزه آبخیز سد سفیدرود واقع در شمال استان است  که در مجموع 490 هزار هکتار از این مناطق دارای مطالعات تفصیلی اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری است و روند ادامه و تکمیل مطالعات یاد شده همچنان ادامه دارد.

تاثیر مثبت آبخیزداری در کاهش سرعت فرونشست

وی درباره فرونشست زمین در دشت قزوین هم گفت: علت اصلی فرونشست، برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی است و اگر سطح سفره آبخوان را ارتقا دهیم این پدیده کاهش و کنترل پیدا خواهد کرد، فعالیت‌های آبخیزداری در بالا دست دشت به طور مطلوب در تغذیه دشت و در نتیجه کاهش فرونشست تاثیرگذار است.

این مسئول ادامه داد: حوزه‌های آبخیز واقع در شهرستان‌های آبیک، البرز، قزوین، بوئین زهرا و تاکستان بالا دست دشت قزوین هستند که تاکنون پروژه‌های متعدد آبخیزداری در آن‌ها اجرا شده و این روند در صورت تخصیص اعتبارات به طور مداوم ادامه دارد.

 

انتهای پیام/
سید مهدی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز