خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد / قسمت اول

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، سیمای استان را متحول می‌کند/ برخوردهای احساساتی، تولیدکنندگان را درگیر می‌کند+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۲۱۹۵

رئیس هیأت مدیره مجتمع تولیدی شمس آذر گفت: توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل که فعالیت پایانه صادراتی شمس آذر و حمل ریلی و هوایی یکی از آن‌ها است، می‌تواند به کاهش قیمت‌ها منجر شده و سیمای استان را در بخش کشاورزی متحول کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، مهرزاد نجفیان با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم با اشاره به پیشینه فعالیت اقتصادی گفت: در خانواده‌ای بزرگ شده‌ام که کار تجارت و بازرگانی در آن ریشه 200 ساله داشت، درس تجارت را از پدر آموختم، بعد از آن به بازارعباس آباد تهران آمدیم که در حرفه ریسندگی و بافندگی فعال بودم و در سنین ۲۴ تا  ۲۵ سالگی به وضعیتی رسیدم که کارشناس ارشد بازار بودم.

رئیس هیأت مدیره مجتمع تولیدی شمس آذر ادامه داد: در بازه زمانی دهه ۶۰ تعداد زیادی از تجار را مشاهده می‌کردم که دنبال خرید سکه و دلار بودند و احساس من این بود آن‌ها تیشه به ریشه اقتصاد کشور می‌زنند و این با روحیات من سازگار نبود، درنهایت این شعر سعدی که "باران که در لطافت طبعش خلاف نیست/در باغ گل روید و در بیابان خس" در من تاثیر گذاشت و احساس کردم در این بازار دچار کمالات نخواهم شد و از این رو به تولید گرایش پیدا کردم البته امروز با نگاه تکوینی به نظرم کار تاجرانی که صادرات انجام می‌دهند کمتر از تولیدکنندگان نیست.

وی درباره تولید غلات در استان گفت: تولید غلات در استان با توجه دشت سرسبز قزوین محدود است، گندم مصرفی ما ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تن است که نسبت به هفت میلیون تن در کل کشور رقم بسیار ناچیزی به حساب می‌آید.

این فعال اقتصادی ادامه داد: استان قزوین از لحاظ جغرافیایی موقعیت بسیارخوبی دارد، نزدیک‌ترین مزارع به تهران و کلانشهرهایی مثل کرج فقط در قزوین موجود است و در شاه راهی هستیم که به جمعیت 30 میلیونی دسترسی داشته و با فاصله حدود ۱۸۰ کیلیومتری از دریا می‌توانیم مواد اولیه را وارد کنیم، ضمن اینکه در توزیع هم در قلب کشور قرار گرفته‌ایم.

ساخت ۳.۵ کیلومتر ریل در پایانه صادراتی برای اولین بار

وی عنوان کرد: در مجموعه شمس آذر در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنیم و زیرساخت‌هایی که دنبال می‌کنیم فوق العاده است، برای اولین بار ۳.۵ کیلومتر ریل راه آهن را وارد پایانه صادراتی کردیم که محصولات کشاورزی می‌تواند از آن توزیع شود و موضوعاتی مانند تازه خوری میوه و صادرات هم با راه‌اندازی پایانه صادراتی کشاورزی مد نظر است، درحال حاضر هم به حدود ۱۷ کشور صادرات داشته و توزیع مویرگی داریم.

نجفیان درباره راهکارهای مواجهه با دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های متعدد گفت: اتاق بازرگانی به عنوان تشکل و پارلمان بخش خصوصی تنها موردی است که می‌تواند صدای ما را به گوش دولتمردان برساند و اتاق قزوین در این زمینه و در شورای گفت‌وگو حضور فعال داشته و بیشترین مصوبات را در سطح ملی دارد.

وی ادامه داد: در کشوری زندگی می‌کنیم که احساساتی عمل می‌شود و هر روز بخش‌نامه‌های جدید داریم که می‌تواند تبعات مختلف برای تولید کننده داشته باشد و در رابطه با آن‌ها لحظه اول حساب و کتاب نمی‌شود.

رئیس هیأت مدیره مجتمع تولیدی شمس آذر تاکید کرد: بخش علوم نظری پیچیده‌ترین علوم است و استعدادهای درخشان و نخبگان باید در مدیریت، سیاست و اقتصاد فعال باشند چون در این حوزه یک مورد چندین مولفه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در این راستا نیاز داریم از مشاوره بخش خصوصی استفاده شده و تبعات مثبت و منفی تصمیم‌ها درنظر گرفته شود و اتاق بازرگانی بهترین گزینه برای ارایه راهکار است.

این فعال اقتصادی استان قزوین اظهار کرد: بسیاری از محصولات حساس مانند انگور تاکستان یا گیلاس و آلبالو سالیان سال در شورای گفت‌وگو دغدغه بوده، این امکان وجود دارد که محصولات در یک سردخانه و با یک برند صادر شوند که ارزش افزوده بالایی هم خواهد داشت.

وی ادامه داد: موضوع حمل و نقل و ترانسفر جدی گرفته نشده، این درحالی است که استفاده از مواردی مانند ریل شمس آذر می‌تواند هزینه‌های جابه‌جایی نهاده‌ها و در نتیجه قیمت نهایی را کاهش دهد و با این دید باید گفت ایجاد زیرساخت صرفا برای یک مجموعه نیست، بلکه برای استان و مجموعه کشور بوده و به بخش‌های مختلف کمک می‌کند.

 

حجم ویدیو: ۸۲.۳۰M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۲:۳۹ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز