خبرگزاری کار ایران

به مرکزیت قوچان انجام شد؛

برگزاری دومین مانور اطفای حریق استان خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۹۲۷

دومین مانور اطفا حریق به مرکزیت شهرستان قوچان با حضور ٧ شهرستان شمالی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد روحی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان خراسان رضوی با حضور در مانور منابع طبیعی به مرکزیت قوچان، در جمع خبرنگاران، به میزان کل اراضی استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: ۱۱ میلیون ۸۰۰  هزار هکتار کل اراضی استان بوده که از این میزان ، ۸ میلیون ۲۰۰ هزار هکتار اراضی ملی است که وظیفه حفظ، حراست و نگهداری از این اراضی ملی برعهده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان خراسان رضوی است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ ما ۱۸ مورد حریق در ۴۴ هکتار داشتیم، اذعان داشت: این تعداد نسبت به سال ۹۹ که ۱۶۱ هکتار اراضی بود، ۸۹ درصد کاهش یافته است. 

روحی ادامه داد: امسال خوشبختانه از ابتدای سال تا الان هیچگونه حریق در کل استان خراسان رضوی رخ نداده است که بحث بارندگی ها هم قطعا موثر بوده است. 

وی با اشاره به اینکه، ما هر ساله حریق ها را  پیش بینی میکنیم، اظهار کرد: اصولا حریق هااز تیرماه شروع می شود و به همین خاطر است که ما چنین مانور آموزشی ایی را برگزار کردیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی استان خراسان رضوی، یادآور شد: مرحله اول این مانور در غرب استان خراسان رضوی به مرکزیت نیشابور در ۲۱ اردیبهشت ماه با حضور ۱۲ شهرستان غربی استان نظیر نیشابور، سبزوار، جوین، جغتای و... برگزار شد که استقبال خوبی بعمل آمد و این استقبال بعلت آمادگی بین نیروهای ما و نیرو های امدادی نظیر هلال احمر و آتش نشانی، در سطح شهرستان ها بود.

وی در رابطه با مرحله دوم این مانور، اضافه کرد: مرحله دوم هم امروز در شمال خراسان رضوی به مرکزیت قوچان در حال برگزاری است تا آمادگی نیرو ها هر چه سریعتر، بهترو بیشتر شود تا بتوانیم در اراضی ملی با آمادگی بیشتر حضور پیدا کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی قوچان نیز در ادامه، هدف از برگزاری این مانور را، افزایش آمادگی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، دانیت و گفت: مانور منابع طبیعی باحضور ۷ شهرستان نیمه شمالی استان یعنی کلات، مشهد طرقبه، شاندیز، سرخس، چناران، قوچان و درگز و با کمک و همکاری ادارات دیگر عضو مدیریت بحران شهرستان قوچان انجام شد. 

امیر زمانی با بیان اینکه شهرستان قوچان با ۳۸۳ هزار هکتار، ۲۰۲ هزار هکتار اراضی ملی را تشکیل می‌دهد ، خاطرنشان کرد: نیروهای یگان حفاظت همیشه برای حفاظت از این عرصه ها آماده اند وخوشبختانه امسال از ابتدای سال با وجود بارندگی ها و داشتن پوشش گیاهی مناسب تا این تاریخ آتش سوزی ایی به ما گزارش نشده است.

فرماندار شهرستان قوچان افزود: ستاد پیشگیری مدیریت بحران شهرستان قوچان ، به لحاظ تجربیاتی که در سنوات گذشته بوده و گستردگی عرصه منابع طبیعی، کوهستانی بودن منطقه و وجود علفها وگونه های مرتعی  که در فصل تابستان خشک می‌شود و خصوصا در اثر جریانات اقلیمی و طوفانهای شدید و  احتمالا بر اثر سهل انگاری برخی از شهروندان در عرصه های طبیعی آتش سوزی ها در مراتع و ارتفاعات خیلی گسترده می‌شود، آمادگی لازم را از قبل داشته است. 

عباسعلی صفایی با تاکید بر مطلب که خوشبختانه یگان های حفاظت امادگی کامل را دارند، گفت: دامداران دائما این موضوع را رصد می‌کنند و خاصه عشایر ما بخاطر اینکه این منابع تجدید پذیر و خدادادی یکی از سرمایه های آنهاست در حال بررسی و حافظت از منابع طبیعی هستند و همچنین نا باید طبیعت راحفظ کنیم، چرا که از بارانهای سیل آسا جلوگیری می‌شود و کنترل سیل در منطقه را شاهد هستیم.

مدیر ستاد پیشگیری مدیریت بحران شهرستان قوچان، اظهار کرد: امروز ما میزبان یگان‌های حفاظت  شهرستان های شمال خراسان رضوی هستیم و این مانور تمرین عملیاتی است که اگر خدایی ناکرده در فصل تابستان از شدت هوای گرم و تابش خورشید، آتش سوزی صورت گرفت، آمادگی در بین همه نیروها وجود داشته باشد و از همه ظرفیت‌ها استفاده شود تا در کمترین فرصت ممکن با کمترین خسارت اطفای حریق صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز