خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می دهد؛

روستای عمقین آب شرب ندارد/ وقتی آب رودخانه به جای آب شرب قالب می‌شود+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۲۶۶۳

روستای عمقین از توابع بخش طارم سفلی چندین سال است که با مشکل جدی آب شرب مواجه است و در نهایت مجبور به استفاده از آب بی کیفیت رودخانه شده‌اند و به گفته اهالی این روستا مسئولان تاکنون اقدام قابل توجهی نداشته و رسیدگی آن‌ها تسکین 12 تا 15 ساعته بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، در چند روز گذشته فیلمی از وضعیت آب شرب روستای عمقین واقع در بخش طارم سفلی در فضای مجازی منتشر شد که می‌توان از آن به عنوان فاجعه آب شرب در این روستا یاد کرد.

براساس اظهارات اهالی این روستا، با وجود اینکه این روستا تحت نظارت شرکت آب و فاضلاب قرار دارد اما با فاجعه آب شرب مواجه است، آب روستا از بستر رودخانه تامین می‌شود و در روزهای سرد و  همچنین روزهای آغازین سال جدید با یخ زدن لوله‌ها، آب شرب روستا قطع شده و اهالی برای تامین آب مجبور به استفاده از آب باغ شخصی یکی از افراد شده‌اند.

به گفته اهالی این روستا مسئولان تاکنون اقدام قابل توجهی برای حل این مشکل انجام نداده‌اند.

مسئولان چطور سرشان را بالا می‌گیرند

یکی از اهالی این روستا هم درباره مشکل آب شرب به خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: این روستا با  130 خانور ثابت و 300 تا 400 نفر جمعیت که در تابستان دو برابر می‌شود و با وجود اینکه در دل کوه با حدود هفت چشمه پرآب قرار دارد به شدت با مشکل آب آشامیدنی مواجه است و با وجود اینکه در سه اخیر پیگیری‌های مختلفی داشتیم هنوز با مشکل مواجه هستیم.

او ادامه داد: کنتورهای آب و فاضلاب از چند سال گذشته برای ما نصب شده و فیش صادر می‌شود، اما برای چه چیزی از ما پول دریافت می‌شود،  زمانی که  خشکسالی شد اهالی با خودیاری برای خرید لوله پول جمع کرده و لوله را در دل رودخانه‌ای که تابستان محل عبور حیات وحش بوده و فضولات آن‌ها وارد آب می‌شود و در زمستان با بارش برف و باران گل آلود می‌شود قرار گرفت.

وی عنوان کرد: مسئولین چطور سرشان را بالا می‌گیرند و مصاحبه می‌کنند، روز گذشته مدیر امور بهره‌برداری و توسعه آب شهرستان قزوین در شبکه استانی قزوین گفت هیچ مصوبی انجام داده نشده و فعلا برای حل مشکل اعتبار نداریم، مدیرعامل آبفای استان پیام دادند که مشکل حل خواهد شد اما کارکنان زیر مجموعه چیزی دیگری می‌گویند.

مُسکن 12 ساعته مسئولین برای رفع مشکل آب شرب عمقین

او ادامه داد: ابتدای عید آب لوله‌ای که خود مردم گذاشته بودند قطع شد و برای انتقال آب از لوله کشاورزی در نزدیک‌ترین رودخانه که محل عبور مسافران و اهالی است استفاده شد و در حال حاضر از آب بسیار آلوده‌ای استفاده می‌کنیم و این مشکل در تابستان شدت خواهد گرفت.

به گفته این عضو روستای عمقین از دیروز که مسئولان آبفا از رسانه‌ای کردن مشکل ما مطلع شدند، گفتند که رسیدگی خواهیم کرد، اما امروز دوباره آب قطع شد و گویی مسئولان صرفا برای تسکین 12 تا 15 ساعت به مشکل آب شرب ما رسیدگی کردند؛ البته حل این مشکل به اعتبارات استانی نیاز درد و اداره آبفای طارم به تنهایی اعتبار مورد نیاز را ندارد.

برای اطلاع از وضعیت آب شرب به سراغ مسئولان این بخش رفته و جزئیات را از آن‌ها جویا شدیم.

راهی به جز استفاده از آب بی کیفیت رودخانه وجود نداشت

بخشدار طارم سفلی در این باره به خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: این روستا تحت پوشش آب و فاضلاب است و با اعتباراتی که تخصیص پیدا کرده بود شبکه داخلی روستا و مخزن آماده سازی شد.

رضا حسنی ادامه داد: مشکل این روستا در آبرسانی لوله انتقال آب به سمت مخزن است که متاسفانه در ابتدای سال که فصل سرما و یخبندان بود لوله‌های انتقال دچار یخ زدگی شده و در نتیجه روستا با مشکل آب شرب مواجه شد.

روستای عمقین آب شرب ندارد/ وقتی آب رودخانه به جای آب شرب قالب می‌شود+فیلم

وی عنوان کرد: پس از هماهنگی با اداره آب و فاضلاب بخش طارم سفلی بنا شد لوله مورد نیاز تامین شود که چون چشمه‌ها و مسیر، یخ زدگی داشت به اجبار به طور موقت آب مورد نیاز از رودخانه تامین شد که باوجود اینکه قابل رضایت ما هم نبود اما با کلرزنی تا حدودی قابل استفاده می‌شد، ضمن اینکه امکان آبرسانی به نوع دیگری وجود نداشت.

این مسئول ادامه داد: در آخرین صحبتی که با آبفای بخش صورت گرفت، قرار بود با مساعد شدن هوا و از بین رفتن یخ زدگی لوله گذاری انجام شود که در دست اقدام است.

حسنی درباره اینکه آب شرب این روستا سه سال است که از بستر رودخانه تامین می‌شود گفت: چیزی در این مورد از طرف شورا و دهیاری به ما اطلاع داده نشده است و این شرایط موقت بوده است.

اصلاح بخشی از شبکه آب روستا در دو سال گذشته

رئیس اداره آب و فاضلاب طارم سفلی هم درباره اقدامات شرکت آب و فاضلاب در این رابطه گفت: منبع تامین آب روستا یک چشمه است که کار اصلاح آن به طول یک‌هزار و 500 متر انجام شده و به دلیل برودت هوا، مسیر آن از سر چشمه دچار یخ زدگی شده بود که با تلاش اهالی و عوامل شرکت مرتفع شد و آب وارد مدار شد.

ناصر آذربن ادامه داد: از سویی در دو سال گذشته هم کار اصلاح شبکه روستا هم به طول ۲ کیلومتر انجام شده و در سال گذشته با توجه به کمبود بارندگی‌ها و کاهش آبدهی چشمه، شرکت اقدام به حفر چاه کرده و خط انتقال آن به طول یک‌هزار و 400 متر تا مخزن انجام شده است و در صورت تخصیص اعتبار نسبت به خرید بدق و تکمیل چاه اقدام خواهد شد.

این مسئول عنوان کرد: برای اصلاح خط انتقال چشمه شماره ۲ روستا مقدار ۲ کیلومتر لوله در اختیار شورای اسلامی روستا قرار گرفته است.

تامین آب شرب در استان قزوین به این روستا محدود نمی‌شود و مناطق متعددی از استان با این چالش مواجه هشتند که آبیک ازجمله معروفترین آن‌ها است و آبرسانی به این شهر هم سال‌ها است به بهانه کمبود اعتبار به تعویق افتاده بود، سلامتی و جان افراد بهایی است که بابد برای کمبود اعتبار با آن مواجه شد.

گزارش: طاهره سادات موسوی

حجم ویدیو: ۱۲.۹۶M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۱۹ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز