خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنای فارس از پیامدهای اجتماعی کاهش سرعت اینترنت؛

کاهش سرعت اینترنت آسیب به کسب و کار خرده پاست/ اجرایى شدن طرح صیانت منجر به سرخوردگى جوانان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۸۴۹۸

روند کاهش سرعت اینترنت در آستانه تصویب شدن طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضاى مجازى » باعث کاهش 7 پله اى رتبه اینترنت و گلایه بسیارى از کاربران از کندى سرعت اینترنت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز ، طرحى که اگرچه اجرایى شدن آن به ماه‌هاى آینده موکول شده است اما مطرح شدن آن منجر به نگرانى بخش‌هاى زیادى از جامعه شد؛ بویژه افرادى که در این حوزه به نوعى فعالیت اقتصادى، اجتماعى و... داشتند و حالا آثار آن با کاهش 7 پله‌اى رتبه اینترنت ایران خود را نشان مى دهد.

استان فارس و شهر شیراز هم از کاهش سرعت اینترنت بی نصیب نمانده است و در نقاط مختلف شهر شیراز اینترنت همراه و خانگی به حدی کند است که برای باز کردن عکس یا فیلمی کم حجم حدود چند دقیقه زمان لازم است.

روزى با اتومبیل و تلویزیون و ماهواره مخالفت مى شد و امروز در عصر تکنولوژى این مخالفت ها به اینترنت رسیده است.ایده‌اى که مجلس یازدهم با طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضاى مجازى» آن را مطرح کرد اما در واقع نه تنها راهکار نو و جدیدى نداشت بلکه مانند رویه چند صد سال گذشته با مخالفت و ایستادگى در برابر تغییرات جهانى همراه بود و در گام هاى اولیه سرعت اینترنت در کشور بسیار کاهشى شد.

جبران تبعات کاهش سرعت اینترنت ساده نیست

به گفته بسیاری از کارشناسان فناوری در این میان بسیاری از کسب وکارهای اینترنتی و  مشاغل خردی که از طریق ارتباطات ماهواره‌ای  و... در حال فعالیت هستند بیشترین آسیب را مى بینند که جبران تبعات مخرب آن، شاید به این سادگى ها مقدور نباشد.

در این رابطه کرامت اله راسخ، جامعه شناس و عضو هیأت علمى دانشگاه در گفت وگو با ایلنا با اشاره به ابعاد مختلف طرح صیانت از حقوق کاربران در فضاى مجازى مى گوید: مشکل ما ناشى از یک الگوى رفتارى و فکرى مربوط به یک قرن پیش است که همچنان انجام مى دهیم و همیشه زیان مى بینیم اما درس نمى آموزیم و آن اینکه ما همواره نسبت به مسائل نو پاسخ منفى مى دهیم و کوشش مى کنیم در مقابل مسائل جدید قرار بگیریم و به دنبال راه حل مناسب نباشیم.

راسخ با اشاره به اینکه در مقابل تغییرات همواره تلاش مى کنیم که با توجه به گنجینه سنت گذشته خود براى آن پاسخ پیدا کنیم درحالى که پاسخى هم ندارد، تصریح مى کند: این درحالى است که سرکوب پاسخ مناسبى نیست و در درازمدت و بعد از مدتى به ناچار باید تسلیم شد چراکه با واقعیت هاى موجود جنبه متعارض دارد.

به گفته وى اینکه پدیده اى در کشور ما پذیرفته نمى شود در طول زمان دیده شده است یکبار در مورد دوچرخه، اتومبیل، رادیو تلویزیون و وسایل الکترونیکى انجام دادیم و همواره انجام مى دهیم.

طرح صیانت؛ در واقع محدودیت و آسیب به کسب و کار خرده پاست

این جامعه شناس مى گوید: اگر براى طرح صیانت از حقوق کاربران در فضاى مجازى موفقیت در نظر بگیریم یا اینکه از اقبال و شانس موفقیت برخوردار باشد؛ خیلى بعید به نظر مى رسد که در شرایط کنونى و زمان اکنون که ما با فناورى سروکار داریم به نتیجه برسد. راسخ با اشاره به اینکه در دوره اى هستیم که تغییر، تحول و پیشرفت آن روزانه است ، ابراز مى کند: در واقع باید به این پرسش پاسخ داد که طرح صیانت که بیشتر به گفته متخصصان محدودیت است چگونه مى تواند پاسخ گوى مسئله‌اى باشد که در روزهاى آینده در مقابل ما در ارتباط با اینترنت قرار مى گیرد.

وى همچنین به تبعات اجتماعى طرح صیانت اشاره و تصریح مى‌کند: در حوزه اجتماعى نیز ممکن است تبعات خیلى گوناگونى داشته باشد و براى بیزنس‌هاى کوچک و معامله کنندگان خرده پا که از این طریق امرار معاش مى کنند پیامدهاى منفى به همراه دارد.

 اجرای طرح صیانت منجر به سرخوردگى جوانان می شود

به گفته راسخ طرح صیانت یک پیامد عمیق تر و گسترده تر دارد و آن سرخوردگى جوانان است چراکه بیشترین افرادى که از ابزار اینترنت استفاده مى کنند جوانان هسنتد و وقتى در مقابل خود مانع و شرایط سخت استفاده از اینترنت ببینند طبیعتا منجر به سرخوردگى آنها مى شود.

این استاد جامعه شناس با تاکید بر اینکه نباید تلاش کنیم تا جلوى پیشرفت و افزایش سرعت اینترنت را بگیریم، بیان مى کند: در واقع اینترنت ابزارى است که مى توان مانند دیگر وسیله ها از آن استفاده خوب کرد و اگر معایبى دارد قطعا مى توان از مزایاى آن استفاده بهترى کرد.

راسخ ادامه مى دهد: در خصوص اینترنت درواقع مزایاى آن از معایبش بیشتر است و افرادى که از اینترنت سوء استفاده مى کنند که تعدادشان محدود است و حتى اگر اینترنت هم محدود شود این افراد راه هاى دیگر را پیدا مى کنند.

وى با اشاره به اینکه ایجاد محدودیت استفاده از اینترنت براى بخش زیادى از جامعه منجر به زحمت و هزینه زیادى مى شود، عنوان مى کند: بخصوص جامعه علمى کشور که امروزه اینترنت به وسیله اجتناب ناپذیر در خدمت علم و دانش در آمده است و با روند محدودیت این بخش قطعا آسیب مى بیند.

راسخ با اشاره به دیدگاه سیاسى و امنیتى که مى تواند براى طرح صیانت از حقوق کاربران در فضاى مجازى وجود داشته باشد، خاطرنشان مى کند: اگر بخواهیم با نگاه سیاسى و امنیتى به مسئله نگاه کنیم در آن صورت هم باید بیندیشیم که کدام راهکار بهترین است و حداقل این است که مانند چینى ها تلاش کنیم بدون اینکه به سازو کار هاى اینترنت در داخل زیانى بزنیم بتوانیم ارتباط را با جهان محدود کنیم که این راهکار هم واقعا مشخص نیست تا چه میزانى اصولاً قابل انجام و ثمربخش باشد.

 به گزارش ایلنا؛  مجلس شوراى اسلامى دو هفته پس از کنار گذاشتن  طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهى پیام رسان هاى اجتماعى که با انتقادات فراوانى روبرو شده بود دوباره این طرح را با اصلاحات جدیدى در دستور بررسى خود قرار داد.

این طرح که حالا نام آن به«  نظام تنظیم مقررات خدمات فضاى مجازى» تغییر کرده، با وجود  مخالفت هاى کارشناسان، عموم مردم و صاحبان مشاغل آنلاین در دستور کار کمیسیون مشترک صیانت قرار گرفت و قرار است پس از تصویب در این کمیسیون، طبق اصل 85 قانون اساسى یکراست به شوراى نگهبان برود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز