خبرگزاری کار ایران

بدهی‌های شهرداری و مطالبات معوق پیمانکاران ناشی از عدم برنامه‌محوری است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۳۱۲۹

رئیس کمیسیون برنامه ، بودجه ،فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد گفت: یک منشاء‌ سلیقه محوری در کشور ما، عمر دوره‌های مدیریت کوتاه و یا عدم نگرش بلند مدت به مسائل است.

به گزارش ایلنا از مشهد، حسین حسامی رئیس کمیسیون برنامه ، بودجه ،فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد در یادداشتی نوشت:

« برنامه، سند مرجع، برای تسهیل تحقق چشم‌انداز و اهداف کلان و نقطه اتصال میان خط مشی و مجموعه ای از طرح‌ها، پروژه‌ها و فعالیت‌های سازمان است و در زمان معین، با بودجه‌ای مشخص، توسط متولیان مشخص، به اجرا در می‌آید. حال اگر در برنامه،‌ پیش‌بینی درستی از درآمدها و هزینه‌ها صورت نپذیرد و برنامه‌ی جامعی تدوین نشود، یا پیش‌بینی صحیح صورت گیرد، اما در اجرا، برنامه‌ی تدوین شده مبنای عمل قرار نگیرد، ضعف در نظارت بر اجراء مشهود است و به اصطلاح انحراف از برنامه به وجود می‌آید.

برنامه‌محوری راه‌حل ممانعت از شکل‌گیری بدهی‌هاست؛ مادامی که طرح‌ها، پروژه‌ها و فعالیت‌های سازمان، بودجه‌محور باشد و مبنای اجرای همه فعالیت‌های سازمان، اتکاء به بودجه باشد و از آن مهم‌تر، تراز درآمدها و هزینه‌ها با نگاه به اهداف مجموعه تنظیم نشود و براساس اهداف، برنامه تدوین نشود و در ادامه مسیر نیز بودجه بر مبنای برنامه و مکمل آن نباشد، طبیعتاً با پدیده‌ی سلیقه محوری و در نتیجه ایجاد بدهی مواجه خواهیم شد.

یکی از منشاء‌های سلیقه محوری در کشور ما، عمر دوره‌های مدیریت کوتاه و یا عدم نگرش بلند مدت به مسائل است و به جای اینکه مدیران به مدیریت عالمانه، صحیح و دقیق بپردازند و در تصمیم‌گیری‌ها، مبتنی بر نیاز مردم، مسائل شهر و برای تحقق چشم انداز عمل کنند، به سمت تعریف و اجرای اقدامات سلیقه‌ای و با خروجی‌های ناپایدار گام برمی‌دارند؛ به انحراف از برنامه توجهی ندارند و پروژه های مدنظرشان را در بودجه‌ای می‌گنجانند و بودجه را متناسب با سلایق تنظیم می‌کنند. این قبیل تصمیمات موجب عدم اجرای برنامه، عدم اجرای صحیح بودجه، ضعف در نظارت بر اجراء و ایجاد بدهی‌های تصاعدی‌ برای شهر و شهروندان می‌شود که مشکلات عدیده‌ای را به دنبال دارد. البته گاهی بیان می‌شود، نوسانات قیمتی بر عدم تحقق برنامه و بودجه اثرگذار است؛ اما این نکته می‌بایست مدنظر قرار گیرد که با وجود پیشرفت علم و گسترش دانش، علم آینده‌پژوهی و تحلیل می‌تواند راه‌گشای این مسائل باشد و طبیعتاً می‌توان از این ظرفیت‌ها و بسترهای نوین کمک گرفت. بنابراین پر واضح است که موضوع مسئله‌ساز در این برهه، عدم مدیریت عالمانه است. بنابراین نوسانات و تغییرات محیطی و سایر مسائل جانبی اثرگذار و مرتبط با برنامه و بودجه، لازم است در زمان تدوین بودجه لحاظ شود و تا انحراف بودجه از برنامه کاهش و از تبعات آن، جلوگیری شود.

پیمانکاران، مشاوران، مجریان و تأمین کنندگان؛ شرکای مجموعه شهرداری در تحقق اهداف و چشم انداز مدیریت شهری هستند و طبیعتاً اگر با این دید به آنان توجه شود، می‌بایست برخورد بهتری نسبت به آنان صورت گیرد. مدیران شهرداری باید در جهت پرداخت عادلانه حق و حقوقات و منافع پیمانکاران تلاش کنند و به شکلی اقدام شود که درخواست هایشان در اسرع وقت رسیدگی شود و این گونه نباشد که ماه‌ها پس از اجرای تعهداتشان مطالبات معوق داشته باشند و نتوانند حقوق منابع انسانی مجموعه‌شان را پرداخت کنند. پیمانکاران از خانواده شهرداری هستند و مطالبات و نارضایتی پیمانکاران، مشاوران، مجریان و تأمین کنندگان؛ با رضایت شهروندان از منظر تحقق صحیح برنامه‌ها، تحقق اقتصاد مقاومتی و کیفیت افزایی طرح‌ها، پروژه‌ها و فعالیت‌ها و افزایش عمر و ماندگاری آن‌ها، ارتباط مستقیم دارد و حائز اهمیت ویژه‌ای می‌باشد.

بنابراین در همه مراحل تدوین، تأیید، اجراء و نظارت بر اجرای برنامه و بودجه می‌بایست مسئله شناسی دقیق صورت گرفته و سه اصل اساسی در دستور کار تمامی حوزه های شهرداری قرار گیرد:

۱- در تدوین برنامه و بودجه، به صوررت عالمانه، دقیق و و فارغ از سلیقه‌محوری اقدام شود و به سمت هم‌گرایی و هم افزایی بین همه ذی‌نفعان برنامه و بودجه، گام برداشته شود، تا برنامه و بودجه دقیق تدوین شده و با کمترین انحراف، اجرایی شود.

۲- در اجرای برنامه و بودجه می‌بایست نظارت دقیق صورت گیرد و در زمان تفریغ بودجه حداقل انحراف و حتی اثرات جهش‌ساز، نظیر صرفه جویی، بهره‌وری و افزایش درآمدهای پایدار، محقق شود.

۳- ساز و کارهای نظارت بر اجرای برنامه و بودجه، توسط متولیان مربوطه در شهرداری بهینه‌سازی شود و به صورت صحیح و سیستمی تحت نظر قرار گیرد، تا در صورت ایجاد انحراف، بتوان آن را به موقع شناسایی و اقدام اصلاحی به موقع تعریف شود .»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز