خبرگزاری کار ایران

آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «دختر مو شرابی» برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۷۸۹

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «دختر مو شرابی» با حضور نویسنده، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و جمعی از اهالی رسانه و قلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد ، آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «دختر مو شرابی» با حضور محمد حسین زاده، نویسنده کتاب؛ حجت الاسلام  علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فعال فرهنگی و جمعی از اهالی رسانه و قلم برگزار شد.

در ابتدا وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فعال فرهنگی گفت: کتاب «دختر مو شرابی» بهانه و فرصتی شد تا از خدمت متقابل انقلاب اسلامی و ادبیات در رویارویی با هم صحبت کنیم. بخشی از روشنفکری و غربزدگی که در ایران وجود دارد باعث بایکوت شدن انقلاب شده است، نقدها، اعتراضات و آسیب شناسی های انجام شده باعث ضربه زدن به برند انقلاب و خیانت به آن شده است.

وی تصریح کرد: باید از این دیدگاه به این قضیه نگاه کنیم که این بایکوت کردن باعث ضربه خوردن به انقلاب شده است یا به هنر؟ جواب این است که در واقع خیانتی که این به اصطلاح روشنفکری به هنر کرده است کمتر از خیانت به انقلاب نیست. انقلاب یک پدیده تاریخی، ماجرا و واقعه ای به تمام معناست، آن هم انقلابی مانند انقلاب ایران. تمامی انقلاب ها به یک شخصیت و هدف نیاز دارند تا یک ماجرایی مثل انقلاب شکل بگیرد که مخاطب و عموم مردم را به خود جذب کند.

وی با بیان اینکه انقلاب ماجراهای فراوانی را به ارمغان آورده است، افزود: یکی از مهم‌ترین خدمات انقلاب به هنر ایران این است که جهان را متوجه مردم ایران کرد،  اینکه این مردم چه کسانی هستند که انقلابی اینچنینی را رقم زده اند و چرا با وجود دشمنی های فراوان همچنان در حال حرکت رو به جلو هستند.

جلیلی با اشاره به کتاب «دختر مو شرابی» گفت: حسین زاده در این کتاب بخشی از ماجراهای ملت ایران را از فتحعلی شاه قاجار تا مشروطه، وقایع گوهرشاد، نهضت ملی شدن صنعت نفت، ۱۵ خرداد و ... را تا به امروز روایت کرده است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه گفت: حسین زاده با استفاده از ماجراهای گوهرشاد و به واسطه قدرت قلم خود که البته به عنوان اولین اثر، بسیار ارزشمند است، توانسته این چنین موفقیتی را در خلق این اثر بدست آورد. تخیل ایشان در شخصیت محوری داستان، شفاف سازی ماجرا با پیشرفت داستان، ساختار خلاقانه اثر و موضوع انتخابی، می تواند از عوامل دیگر این موفقیت باشد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از استعداد نوقلمان به واسطه این روشنفکری ها هیچگاه به مرحله شکوفایی نرسیده است، افزود: این اثر نشان می دهد که هنر انقلابی بر خلاف جریان سازی بوجود آمده دارای مخاطب و استقبال عمومی است. ما در ادبیات انقلاب مخاطب، استقبال، نویسنده شجاع و حمایت را داریم که اگر توجه بیشتری به آن بشود چشم انداز خوبی را می توانند به نمایش بگذارند.

جلیل معماریانی، موسس و مدیرعامل مجمع فرهنگی انتشاراتی کتاب پردازان و فعال فرهنگی با اشاره به جایگاه هنر و هنرمند گفت: جایگاه هنر و هنرمند از زندگی بزرگتر و بالاتر است، هنرمند باید در زمانی که چیزی وجود ندارد با رویاپردازی آن را خلق کند. در واقع در جایی که تنوع باعث اسارت می شود هنرمند باید رو به جلو حرکت کند، هنرمند متعهد تنوع را به تحرک تبدیل می کند به عبارتی هنرمند در بن بستها دارای روحیه عصیانگری است هنگامی که از وضع موجود ناراضی است باید کاری انجام دهد و این جوشش درونی هنرمند بسیار ارزشمند است.

موسس و مدیرعامل مجمع فرهنگی انتشاراتی کتاب پردازان گفت: این کتاب به نوعی نیم کره چپ و راست مغز را به هم پیوند زده است به عبارتی فضای تخیل و منطق را با هم ادغام کرده است. زیبایی اصلی این کتاب در تکنیک «ترکیب» آن است. «ترکیب» یکی از کلید واژه های خلاقیت و هنر است در واقع مجموعه ای از اندیشه ها، خلاءها و بینشهایی است که باید منتقل شود. استفاده از کنایه، مجاز، تمثیل و ... در اوایل کتاب علاوه بر ایجاد جذابیت و کشش در داستان باعث احساس تعلق مخاطب به فضای داستان نیز شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز