خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی:

تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر، هویت دادن فرهنگی به جوانان امروز است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۱۶۲

در نشست هم اندیشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با مسئولان سبزوار، در خصوص مباحثی از جمله بزرگداشت مفاخر فرهنگی و هنری معاصر شهرستان، درخواست پیگیری ثبت ۳ روز ملی در تقویم برای سبزوار و همچنین ایجاد گذر فرهنگ و هنر بحث و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست گفت: نگاه فرهنگی و بسترسازی فرهنگی بسیار مهم است چرا که توسعه اقتصادی از بستر فرهنگ شکل می‌گیرد. سبزوار شخصیت های علمی و فرهنگی برجسته ای را نه فقط به ایران که به جهان معرفی کرده است و در جامعه امروزی که جوانان ما با شکلی از بی هویتی فرهنگی روبرو هستند ،تقدیر از مفاخر فرهنگی و هنری در اعتلای هویت فرهنگی موثر خواهد بود و استان آمادگی خود را برای همکاری در اجرای این مراسم ها دارد.

مروارید در خصوص درخواست ثبت روز ملی سبزوار گفت: روز ملی یک نشانه خوب است ولی کافی نیست، زیرا این مدیران هستند که باید با دمیدن روح فرهنگی به شهر آن را زنده نگه دارند، روز ملی شروع کار است و بعد آن به همت مدیران فرهنگ در شهر نهادینه میشود، گاهی اوقات ما در شهرستان روز ملی اعلام می‌کنیم اما می‌بینم که در همان نقطه شروع باقی می مانند بدون آنکه در شهر هیچ نشانی از فرهنگ آن روز دیده شود و در عوض در شهرستانی همچون سبزوار که هنوز روز ملی ثبت نشده فرهنگ بزرگداشت و آیین مراسمات و تجلیل مفاخر شان سالیان است که برگزار می شود چرا که این فرهنگ در قلب مردم نهادینه شده است.

وی ادامه داد: درخواست روز ملی بیهقی در شورای فرهنگ عمومی کشور داده شده و نود درصد این مصوبه انجام شده و تا پایان دولت کنونی این امر محقق خواهد شد. 

مروارید گفت: اداره ارشاد سبزوار هرچه زودتر جهت معرفی مکان مناسب برای گذر فرهنگ و هنر اقدام کند و در خصوص انجام تعهدات سایر دستگاه های اجرایی برای احیای خانه موزه حمید سبزواری گزارشات خود را براساس جدول زمانی ارائه دهد .

رضا شجاع مقدم رئیس اداره ارشاد سبزوار نیز درخواست همکاری برای برگزاری مراسم بزرگداشت مفاخر فرهنگی و هنری شهرستان را مطرح کرد و همچنین گزارشی از دیدار گذشته خود با وزیر ارشاد که در خصوص احیای خانه حمید سبزواری و تبدیل به خانه موزه به نام او، جشنواره دوسالانه سرود انقلاب برای یادبود حمید سبزواری و درخواست ثبت روز ملی شعر انقلاب به شورای فرهنگ عمومی ارائه داد.

مهدی مقصودی رئیس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی سبزوار نیز گفت: باتوجه به اینکه طی سال های گذشته مراسمات بزرگداشتی برای مفاخر شهرستان برگزار شده است، از شما تقاضا داریم بودجه ای برای تقدیر از هنرمندان معاصر سبزوار در سال آینده مدنظر قرار دهید.

وی همچنین با اشاره به اینکه فرهیختگانی مثل حاج ملا هادی سبزواری، ابولفضل بیهقی، حسن بیهقی، کاشفی، حمید سبزواری، محمود دولت آبادی، عطاملک جوینی، دکترعلی شریعتی و... از ادیبان و مفاخر حوزه فرهنگ و ادب و پژوهش هستند و هر کدام از این شخصیت‌ها نه تنها افتخار شهرستان چه بسا افتخار کشور هستند، شایسته است ۳ روز از سال به نام این مفاخر در گاه‌شمار رسمی کشور به ثبت برسد و تحقق این مهم نگاه ویژه استان را می طلبد تا به عنوان یک مطالبه استانی مورد پیگیری قرار گیرد. 

رئیس کمسیون فرهنگی سبزوار همچنین در خصوص راه اندازی کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت خبر داد و گفت: در خصوص تجهیز کتاب‌های تخصصی برای این کتابخانه و همچنین دیگر کتابخانه‌های شهرستان نیازمند این هستیم تا از طریق استان این امر را پیگیری و تسهیل کنید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز