خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت علوم:

آیین‌نامه تحصیل همزمان در دو رشته نهایی شد/بورسیه تحصیلی خارج از کشور در حال رسیدن به صفر است

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۳۸۵

معاون آموزشی وزارت علوم از نهایی شدن آیین‌نامه تحصیل همزمان در دو رشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شریعتی نیاسر امروز در نشست خبری با اشاره به مقایسه پیشرفت‌های آموزشی کشور نسبت به اوایل انقلاب عنوان کرد: در بخش جمعیت دانشجویی نسبت به اوایل انقلاب ۲۴ برابر افزایش جمعیت داشتیم و در بخش هیئت علمی نیز رشد ۲۷ برابری را شاهدیم. در بخش رشته های آموزش عالی نیز نسبت به اوایل انقلاب پیشرفت داشته ایم بطوریکه تعداد رشته‌های آموزشی ما ۲۰ برابر شده است. همچنین در رابطه با مقاطع تحصیلی تقریبا ما به نسبت اوایل انقلاب بسیار رشد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی، پسا تکمیلی، کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه فعالیت داشتند اما امروز تقریبا در تمام مقاطع در تمام دانشگاه‌ها با وجود همه رشته‌ها اعم از علوم انسانی، مهندسی، کشاورزی، علوم پایه هنر و بین رشته ای ها مراکز آموزش ما  بسیار فعال هستند. به خصوص در بخش بین رشته‌ای‌ها در حوزه‌های مختلف  دانشگاه ما استقبال خواهند کرد. ناگفته نماند ایران یکی از کشورهای پیشتاز در نانو فناوری علوم شناختی ژنتیک، هوا و فضا است.

شریعتی افزود: به لحاظ تعداد موسسات باید بگویم که تعداد این موسسات بیش از ۵۰ برابر نسبت به اوایل انقلاب شده‌اند. ما توانستیم آموزشگاه‌های بزرگی را احداث کنیم که به لحاظ آموزش های مهارتی تقریباً از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و آن هم وجود دو دانشگاه بزرگ است که قبل از انقلاب سابقه متمرکز و فراگیر نداشته‌اند. همچنین به لحاظ اعزام به خارج از اوایل انقلاب تمام رشته‌های تکمیلی نیاز به اعزام خارج داشتیم اما در حال حاضر این مسئله بسیار نادر است و همه اینها ناشی از توانمندی نظام آموزش عالی کشور است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در اویل انقلاب جایگاه بین المللی در اول انقلاب جایی نداشتیم اما امروز در برخی موارد مقام اول در دنیا را داریم به لحاظ پیشرفت های علمی و دانش های فنی در بعضی از حوزه‌های فنی مقام اول را کسب کردیم. همچنین پیشرفت های صنعتی و نظامی که در کشور صورت گرفته عمدتاً حاصل توانمندی دانش آموختگان همین مراکز کشور است.

وی اضافه کرد: امروز ما در عرصه ای هستیم که می‌توانیم با دنیا در زمینه علم و فناوری رقابت کنیم ما با افتخار می‌گوییم که از این حیث جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای قدرتمند است. به لحاظ رشد مقالات در اوایل انقلاب این مسئله اصلاً موضوعیت نداشت در حالی که تا سال ۹۶ بالغ بر ۴۳ هزار مقاله آی اس آی منتشر کرده ایم. اینها خلاصه ای از پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران و آموزش عالی کشور در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است.

او با اشاره به اینکه بورس خارج از کشور امروز به صفر نزدیک شده است گفت: در حالی که اویل انقلاب دائم دانشجوی بورس داشتیم اما امروز این آمار تقریبا به صفر رسیده است.

وی از تصویب آیین نامه تحصیل همزمان خبر داد گفت:  آیین نامه تصویب همزمان دانشجویان نخبه بازنگری و منتشر شده است و بر اساس این آیین نامه دانشجویان واجد شرایط می توانند همزمان در دو مقطع درس بخوانند. همچنبن آیین نامه استعداد درخشان نیز نهایی و ابلاغ شد که در پرتو آن دانشگاه های سطح دو ما تا ۴۰% ظرفیتشان را مستقیماً در پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی خواهند داشت. این ویژگی باعث می شود دانشگاه های مطرح ما به تدریج به سمت پذیرش مستقیم دانشجو بروند.

شریعتی نیاسر افزود: نکته دیگر بحث طرح ساماندهی موسسات است. ما قائل به این هستیم که ساماندهی موسسات یک اصل است اگر ما امروز دانشگاهی به نام خواجه نصیر طوسی،صنعتی شریف و... را به عنوان دانشگاه سطح یک داریم ناشی از نگاهی است که در آموزش عالی وجود دارد. طرح ساماندهی نیز در جهت ارتقاء آموزش عالی است به این صورت این طرح ناظر بر تعطیلی یک موسسه نیست فقط برای این است که موسسات آموزشی  ارتقا پیدا کنند.

وی با اشاره به الکترونیکی کردن کارگروه‌های تخصصی گفت: این کار جزء کارهای بسیار پیشرو و موثر است. در این راستا نزدیک به ۷۰۰ نفر از اساتید را دعوت کرده ایم که با ما همکاری کنند. ماموریت این سامانه این است که کارگروه‌ها فراتر از نظارت بر برنامه های درسی کار کنند تا بتوانند در ساماندهی رشته‌ها، توسعه مراکز آموزش عالی و رصد کردن علم و فناوری در جهان بتوانند نقش ایفا کنند. بالغ بر ۲ هزار نفر از اساتید کشور در زیر نظام های مختلف به این سامانه ورود کردند.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: نکته بعدی حرف من حذف تدریجی کنکور است ‌که با اشاره با مصوبه مجلس آغاز شده و در امسال بالغ بر ۸۵ درصد را با احتساب دوره‌های مهارتی و سوابق تحصیلی در دانشگاه ها پذیرش می‌کنیم. اتفاقی که در سال آینده می‌افتد این است که رشته های واجد شرایط از طریق پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی از روند کنکور خارج می‌شود. تا پایان دیماه رشته محل‌های واجد شرایط برای پذیرش خارج از شرایط کنکور در سامانه سنجش اعلام می‌شود که قطعا دانشگاه‌ها در این مورد نقش مهمی دارند. توصیه من به خانواد‌ها و معلمان این است که نقش کلیدی خودشان را در هدایت تحصیلی بچه‌ها داشته باشند تا دغدغه تست زنی کنکور در میان جوانان شکل نگیرد.

وی در خصوص حذف تکمیل ظرفیت گفت: حذف تکمیل ظرفیت در سال آینده انجام خواهد شد و تکمیل ظرفیت تنها در ماه‌های مهر و بهمن انجام‌ می‌شود. نکته بعدی توجه به آموزش های مهارتی دانشگاه های فنی و حرفه ای و علم و کاربردی است که امسال ۳۲۸ مجوز به دانشگاه های فنی و حرفه ای و کاربردی داده شد. البته نیاز به فرهنگ سازی دارد که جوانان به این سمت بیایند.

شریعتی نیاسر در خصوص توجه دولت به بودجه وزارت علوم گفت: در آستانه بررسی فصل بودجه هستیم ما حداقل در حوزه آموزشی انتظار داریم نمایندگان توجه ویژه به نیاز آموزش عالی داشته باشند. ما اگر بخواهیم در آموزش عالی گام های جدی برداریم حتما باید حمایت صورت بگیرد بخصوص حمایت از مراکز آموزشی عالی برتر‌ که تقریبا مراکز آموزش عالی برتر ما از این مساله رنج می‌برند. برای بحث مهارتی پیش بینی اعتبار کردیم که باید بودجه ای لحاظ شود. ما در حال حاضر ۲۵ مرکز اموزش عالی را درگیر پروژه اقتصاد مقاوتی کردیم که اینها مستلزم بودجه هستند و باید به آن توجه ویژه شود. اگر این مساله حل نشود دانشگاه‌ها با مشکل مواجه خواهند شد. من شنیدم اعتبارات نانو تا ۵۰ درصد تقلیل پیدا کرده ما انتظار داریم مجلس به اعتبارات مورد نیاز در این زمینه توجه کنند. رمز موفقیت ما این است که بتوانیم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و پس باید مورد حمایت قرار بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز