خبرگزاری کار ایران

نجفی در دفاع از لایحه بودجه ۹۷ شهرداری:

سعی کردیم؛ روند شهرفروشی را کند کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۹۰۱۲۳

شهردار تهران درباره لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: بودجه در چارچوب برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران نوشته شده و فرصت اندکی برای تغییر سیاست‌ها داشتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی نجفی، شهردار تهران صبح امروز در جریان جلسه شورای شهر برای بررسی لایحه بودجه ۹۷ شهرداری تهران در صحن شورای شهر حاضر شد و در دفاع از کلیات لایحه گفت: بودجه در چارچوب برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران نوشته شده و فرصت اندکی برای تغییر سیاست‌ها داشتیم. با این حال باز هم بودجه مملو از تحولات بنیادین است و حداقل در عمل توانستیم به وعده شفاف‌سازی عمل کنیم و برای اولین بار بودجه با فایل اکسل به صورت کامل روی سایت شهرداری تهران قرار گرفت.

او ادامه داد: همه مقامات و متخصصین درمورد بودجه اعلام نظر کردند و ما از نظر آنها استفاده کردیم اما با محدودیت مواجه هستیم. محدودیت‌هایی که اگر ۱۰ بار دیگر هم بودجه را بنویسیم با آن مواجه خواهیم بود.

شهردار با بیان اینکه این محدودیت‌ها در رابطه با منابع مشخص است افزود: سعی کردیم روند شهرفروشی را کند کنیم. برای مثال میزان درآمدها را از تغییر کاربری هزار میلیارد تومان کاهش دادیم. محدودیت منابع روشن است. هزینه‌هایی است که ناچاریم آنها را پرداخت کنیم. هزینه‌هایی همچون حقوق کارکنان و مطالبات پیمانکاران که باید به آن تن دهیم و تا بشود تغییرات اساسی داد نیاز به زمان داریم.

نجفی تصریح کرد: بخشی از بودجه شهرداری بستگی به مجلس دارد و هنوز در مورد سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده تصمیمی گرفته نشده است. آنها ناگهان سهم شهرداری را تقریبا نصف کردند. امیدواریم با مذاکراتی که با دولت و مجلس داشتیم این موضوع و سهم جبران شود.

او ادامه داد: درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده ۸۸ درصد درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرها و ۱۱ درصد سهم روستاها شود و امیدواریم این امر تصویب شود و در آن صورت ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش درآمد خواهیم داشت. در هر حال ما بودجه را در شرایط محدودیت و ابهام بستیم و روند بودجه در مجلس مشخص می‌کند که ما چقدر سهم داریم.

شهردار در خصوص سقف بودجه که به نظر برخی از اعضا انقباضی نبوده، گفت: میزان واقعی عملکرد بودجه 97، 18 هزار میلیارد تومان است و اگر ما دو سال 10 درصد تورم را حساب می‌کردیم باید بودجه را 21 هزار میلیارد تومان می‌بستیم اما ما بودجه را 17 هزار میلیارد تومان بستیم پس می‌بینید که انقباضی عمل کردیم و به نظر ما این سقف از بودجه قابل تحقق است.

شهردار در ادامه با بیان اینکه با رونق ساخت و ساز درآمد شهرداری افزایش خواهد یافت، افزود: الان دو ماه است که ساخت و ساز از سکون مطلق به سمت رونق حرکت کرده است.

نجفی ادامه داد: ما تصمیم به ایجاد خزانه متمرکز گرفتیم به این معنا که درآمدها افزایش خواهد یافت. من واقعا فکر می‌کنم سقف تعیین شده قابل تحقق بوده و واقع‌بینانه است. از این بودجه می‌توان ساعت‌ها در مجامع تخصصی دفاع کرد و هیچ نگرانی‌ای در خصوص کلیات بودجه وجود ندارد. با این حال اگر توانستید فشار بیاورید تا هزینه‌ها کاهش یابد و بیش از پیش به سمت پرداخت دیون پیمانکاران حرکت کنیم. پیمانکاران حق دارند و برخی از آنها از سال 90 تاکنون مطالبات خود را دریافت نکردند.

او افزود: من چهار سال در سازمان برنامه، بودجه مملکت را بسته‌ام و آقای الویری (رئیس کمیسیون برنامه و بودجه) هم هشت سال در زمینه بودجه کار کردند.

او با اشاره به ارائه گزارش حسن رسولی افزود: شرایط ما در ماه دی بهتر از گذشته بود و با رونق ساخت و ساز درآمد ما افزایش داشت و بیش از 80 درصد از درآمدهای ما محقق شد و در ماه آینده هم وضع ما بهتر خواهد شد البته امکان تحقق صد درصدی درآمد وجود ندارد.

وی در خصوص استقراض و وام‌های شهرداری از بانک‌ها تصریح کرد: زمانی که روی کار آمدیم بانک‌ها از جمله بانک شهر اعلام کردند که دیگر سقف ما پر شده و نمی‌توانیم به شما وام دهیم، اما از آنجا که 50 درصد از تعهدات خود را به بانک‌ها به صورت نقدی و غیرنقدی پرداخت کردیم برای وام جا باز شد و تراز بدهی ما در آخر سال به بانک‌ها کمتر از چیزی است که دریافت کردیم و از دوستان می‌خواهم به کلیات لایحه بودجه رای دهند.

در انتها کلیات لایحه بودجه به رای گذاشته شده و با 19 رای تصویب شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز