خبرگزاری کار ایران

علیخانی در نشست خبری؛

تکمیل خطوط مترو ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۵۸۳

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران گفت: برای تکمیل خط مترو 22 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که از این میان فقط 10 هزار میلیارد تومان برای خرید واگن است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران امروز در نشست خبری با اشاره به شعار این کمیسیون در شورای پنجم گفت: این کمیسیون با دو شعار توسعه حمل و نقل عمومی و ایمن و هوای پاک کار خود را آغاز کرده است. براساس آمار ما روزانه در شهر تهران 18 میلیون سفر انجام می‌شود و برخلاف ادعاهای پیشین که سهم تهران فقط 63 درصد بوده با احتساب تاکسی سهم حمل و نقل عمومی فقط 49 درصد است.

علیخانی درباره متروی تهران نیز گفت: همه تایید می‌کنند که خط 7 ایمن نبود. برای تکمیل خط مترو 22 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که از این میان فقط 10 هزار میلیارد تومان برای خرید واگن است. در این شرایط مشخص است وقتی برای چنین اعتبار هنگفتی برای تکمیل خطوط وجود دارد در این صورت توسعه مترو ممکن نیست.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با طرح این سوال که با توجه به شرایط امروز جای سوال دارد شهرداری می‌خواهد این 22 هزار میلیارد تومان را چگونه تامین کند ادامه داد: با توجه به اعتبارات فعلی 10 سال برای تکمیل خطوط امروز مترو زمان نیاز است و نباید به فکر توسعه آن باشیم.

علیخانی در ادامه با اشاره به دو طرحی که در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک در حال آماده شدن است، گفت: کل درآمد شهر تهران از طرح ترافیک 350 میلیارد تومان در سال است که این میزان نصف مبلغی است که شهرداری هر یک ماه برای حقوق پرداخت می‌کند. در حقیقت درآمد حاصل از طرح ترافیک بسیار جزئی است. با آنکه محدودیت جدی برای برخی شهروندان ایجاد می‌کند. اما در نحوه توزیع آن عدالت اجرا نمی‌شود. ادامه این طرح به این شکل به هیچ وجه توجیه ندارد.

او ادامه داد: در همین راستا در طرح (بازنگری در محدوده طرح ترافیک)به دنبال توزیع عدالت در بحث تعرفه هستیم. در حقیقت به هیچ وجه بحث افزایش قیمت ورود به طرح ترافیک مطرح نیست و احتمال دارد میزان آن کاهش یابد.

این عضو شورای شهر در ادامه با اشاره به دومین طرح کمیسیون حمل و نقل و ترافیک افزود: عنوان طرح دوم "ساماندهی پار‌ک‌ حاشیه‌ای اتومبیل‌ها" است که ضمن تامین رضایت شهروندان در کاهش آلودگی هوا نیز اثر شایانی خواهد گذاشت. همین دو طرح می‌تواند خود موجبات درآمدزایی در شهرداری را ایجاد کند تا شهرداری دیگر به دنبال فروش تراکم برای درآمدزایی نرود.

علیخانی با تاکید بر اینکه اگر موضوع درآمد پایدار حل نشود، رسیدن به شعارهای شورای پنجم ممکن نیست، ادامه داد: بخش نظارت کمیسیون حمل و نقل و ترافیک هم قصد دارد، ظرف یک ماه آینده سامانه کنترل پروژه‌های کمیسیون عمران و حمل و نقل را ایجاد کنیم تا معاونت‌هاو مردم بتوانند وارد سامانه شده و میزان پیشرفت پروژه‌ها و اعتبار آنها را رصد کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک درباره افزایش مالیات خودروهای لوکس به خبرنگاران گفت: عوارض سالیانه ماشین‌های لوکس بسیار کم و ناچیز است. از سوی دیگر اینکه مدل خودروهای جدید آلودگی کمتری ایجاد می‌کنند از سوی دیگر از آنجایی که موتورسیکلت‌ها به اقشار محروم تعلق دارند در برخورد با آنها با مشکل روبرو هستیم. در هرحال من اعتقاد دارم باید مالیات به میزان استفاده از خودروی شخصی تعلق گیرد و نه نوع خودرو و در اینجاست که عدالت معنا پیدا کند.

علیخانی در انتها درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص نتیجه حضور شهردار تهران در هیات دولت گفت: دستاورد حضور نجفی در جلسات هیات دولت تا اینجا بیشتر به نفع دولت بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز