خبرگزاری کار ایران

در چهارمین کتابگردی تهران چه گذشت؟+عکس

asdasd
کد خبر : ۵۶۲۲۷۸

چهارمین پوییش کتابگردی با حضور اعضای شورای شهر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همزمان با روز کتابگردی، احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر تهران) از صبح زود با همراهی شهردار منطقه 11 تهران، محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان) و مجید غلامی جلیسه (مدیرعامل خانه کتاب) در کتابفروشی قدیمی سعدی در خیابان ولیعصر حاضر شدند و چهارمین آیین کتابگردی در سال 96 آغاز شد.

سپس مسجدجامعی عازم موسسه جغرافیایی و لیتوگرافی سحاب شد و با حضور در آن با اشاره قدمت هشتاد ساله موسسه سحاب گفت: این موسسه بیش از هشتاد سال است که فعالیت خود را در تهران آغاز کرده و نخستین مؤسسه‌ای است که به تولید نقشه‌های مختلف در زمینه‌های مختلف اقدام کرده است. استاد عباس سحاب، بینان‌گذار این مؤسسه و  پدر کارتوگرافی ایران لقب گرفته است. تألیف و تدوین اطلس چهارده قرن هنر اسلامی، به دو زبان فارسی و انگلیسی در بیست جلد و تهیه و انتشار حدود 700 نقشه، کتاب، اطلس و کره جغرافیایی ازجمله اقدامات او در این مؤسسه بود.

او ادامه داد: کتاب خلیج فارس در نقشه‌های کهنPersian Gulf: Atlas of Old and Historical Maps ۳۰۰۰ B.C.- ۲۰۰۰ A.D ازجمله کتاب‌های مهمی است که استاد محمدرضا سحاب و این مؤسسه در دفاع از نام خلیج فارس منتشر کرده است. کتاب اخیر در چهاردمین دوره جایزه جهانی کتاب، برنده جایزه شد. اطلس بزرگ ایران و جهان ازجمله آخرین آثار این مؤسسه است که به زیور طبع آراسته شده است.

در چهارمین کتابگردی تهران چه گذشت؟+عکس

مسجدجامعی سپس با همراهی برزین ضرغامی (مدیرکل ارشاد استان تهران) و سمیه حاجبی (شهردار منطقه ۷) در انتشارات اقبال حاضر شدند. در این بازدید فرزند اقبال با اشاره به سابقه 114 ساله این نشر به فعالیت 5 نسل از خانواده اقبال در عرصه کتاب اشاره کرد. به گفته وی؛ حاج‌ محمدباقر خوانساری، حاج محمدرحیم، حاج حسین، محمدباقر و سعید اقبال از سال 1285 هجری شمسی در حوزه نشر فعالیت داشته‌‌اند.

 به گفته سعید اقبال، حاج جواد اقبال جزء پرکارترین ناشران کشور بود و در دهه 40 در حوزه نشر نوین قرآنی به خط حاج‌شیخ‌عباس مصباح‌زاده را در قطع وزیری دوبل منتشر کرد که انعکاس وسیعی داشت و منجر شد تا دربار نیز به حوزه نشر قرآن ورود پیدا کند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این بازدید؛ از انتشارات و کتابفروشی اقبال به‌عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی کشور یاد کرد و پیشنهاد داد تا موزه انتشارات اقبال در نخستین ساختمان کتابفروشی اقبال واقع در خیابان جمهوری با همکاری شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و موسسه خانه‌کتاب تاسیس شود.

وی در ادامه به نوآوری‌ها و ابتکارات انتشارات اقبال در زمینه تطبیق تاریخ هجری شمسی و مغولی و انتشار نشریه اشاره و ابراز امیدواری کرد با ادامه فعالیت انتشارات اقبال از سوی فرزندان این خانواده؛ فعالیت فرهنگی این انتشارات ادامه پیدا کند.

در چهارمین کتابگردی تهران چه گذشت؟+عکس

مسجدجامعی با حضور در شهرکتاب مرکزی واقع در خیابان شریعتی و در جمع کودکان و نوجوانانی که در میانشان کودکان کار و کرمانشاهی نیز به چشم می‌خوردند، بخش‌های از رمان تن‌تن و سندباد را با صدای بلند خواند.

افشین حبیب‌زاده (عضو شورای شهر)، رضا صالحی امیری (معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری)، محمدحسین مقیمی (استاندار تهران) و معصومه آباد (عضو پیشین شورای اسلامی شهر) نیز در شهرکتاب مرکزی به او پیوستند.

در چهارمین کتابگردی تهران چه گذشت؟+عکس

مسجدجامعی همچنین به حاضران قول نشر کتابی درخصوص زلزله کرمانشاه را داد و گفت: درخصوص زلزله بم کتاب عکسی منتشر کردیم و درباره این حادثه نیز کتابی منتشر خواهیم کرد هرچند چارچوب و قالب آن هنوز مشخص نشد.

در ادامه کتابگردان عازم خیابان انقلاب شدند  و پویش کتابگردی با بازدید کتابفروشی‌های راسته خیابان ادامه یافت. برخی اعضای شورای شهر همچون محمود میرلوحی، مجید فراهانی و ابراهیم امینی در همین راسته به جمع آن‌ها اضافه شدند و به اتفاق از کتابفروشی پرهام، طهوری، قرآن بازدید کردند.

در چهارمین کتابگردی تهران چه گذشت؟+عکس

گروه در طول مسیر در کنار بساط دستفروشی زن سالمند کتابفروشی توقف کرده و مدیرعامل خانه کتاب همه کتاب‌های او را خریداری کرد.

در چهارمین کتابگردی تهران چه گذشت؟+عکس

مجید فراهانی در جریان این بازدید و  حضور در انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر با تاکید براینکه تشویق زنان در حوزه نشر و تالیف کتاب آثار مفیدی بر جای خواهد داشت و موجبات رونق حوزه نشر و تالیف کتاب خواهد شد، پیشنهاد داد: انجمن زنان ناشر، طرح و لوایح ملی و محلی در حوزه نشر را در جهت حمایت و تشویق زنان در حوزه نشر و تالیف کتاب بررسی کنند. موضوعات مربوط به عوارض و مالیات در این حوزه ازسوی انجمن باید بررسی شود تا حمایت‌های اقتصادی و فرهنگی و مالی صورت گیرد و زنان فکر نکنند در حوزه نشر و تالیف کتاب هیچ حمایتی از آنان نمی‌شود.

 محسن هاشمی (رئیس شورای شهر) نیز در ادامه به پویش کتابگردی پیوسته و به همراه مسجدجامعی از شرکت سهامی انتشار بازدید کرد.

در پایان نماینده آیت‌الله سیستانی در شهر قم و معاون فرهنگی وزارت ارشاد به همراه استاندار فارس و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در شهر شیراز به پویش کتابگردی پیوستند.

پویش کتابگردی برای چهارمین سال در تهران به پیشنهاد احمد مسجدجامعی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز