خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه گنجینه ملی آب ایران تاکید کرد:

ضرورت تعامل نهادهای توسعه‌ای با میراث‌فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۳۲۰۰۹۴

در زمینه توسعه زیرساخت ها نهادهای توسعه ای باید با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری سازنده داشته باشند بطوریکه همزمان توسعه و حفاظت تحقق یابد.

به گزارش ایلنا، شهرام کریمی رئیس موسسه گنجینه ملی آب ایراندر آستانه برگزاری همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار با اشاره به ارتباط موجود میان میراث فرهنگی با مدیریت آب تصریح کرد : در زمینه توسعه زیرساخت ها باید نهادهای توسعه ای با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری سازنده داشته باشند بطوریکه همزمان توسعه و حفاظت تحقق یابد.

 او افزود:همکاری و همزیستی میراث فرهنگی و توسعه پایدار در همکاری برای تحقق اهداف متوقف نمی شود بلکه آنچه در جوهره میراث فرهنگی و طبیعی سرزمین نهفته است تجربه هزاران سال زندگی خردمندانه در سرزمین ایران است که انباشت علمی عظیمی را به وجود آورده و بایسته است در روند توسعه کشور، نسبت به این ذخیره بین نسلی و عظیم توجه لازم صورت گیرد .

 به اعتقاد کریمی از این دیدگاه میراث فرهنگی می تواند در زمینه ارائه تجربیات توسعه و بومی سازی مقتضیات آن پیشرو باشد.

 وی تجدید نظر در روش های مبتنی بر زورمداران مدرن و بازگشت به تجربیات تاریخی و مبتنی بر اصول مدارا و همزیستی با طبیعت و فرهنگ، کنترل شتابزدگی ،حفظ محیط زیست و حفظ هویت و فرهنگ (میراث فرهنگی) را از اهداف برگزاری همایش یاد شده عنوان کرد .

کریمی خاطرنشان ساخت که بررسی راهکارهای توسعه تعامل بین متولیان میراث فرهنگی و توسعه پایدار به ویژه آمایش سرزمین و نیز دستگاه های مسئول در زمینه توسعه زیر ساخت های کشور نیز از اهداف این همایش است .

به گفته کریمی میراث فرهنگی، توسعه پایدار و مهندسی و مدیریت منابع آب و آموزش علمی- فنی و حرفه ای،حفاظت از آثار تاریخی در محدوده ی طرح های توسعه ی منابع آب و میراث فرهنگی بنیان فرهنگ توسعه پایدار و بهره گیری از تجربه تاریخی- فرهنگی زیست در بهبود فرهنگ در حوزه های مختلف آب (تامین ، انتقال، توزیع و بهره برداری، مدیریت) از زیرمحورهای تصویب شده در کمیته سیاستگذاری همایش هستند.

 وی باورها، آداب و رسوم، آیین های آب در تاریخ و آموزه های آن در توسعه پایدار، نقش میراث فرهنگی در ارتقای مدیریت منابع آب کشور شامل حوزه استفاده از میراث فرهنگی در بهبود اقتصاد تامین آب و ارتقای بهره برداری، اهمیت توسعه ی موزه های آب در توسعه ی گردشگری و آگاهی بخشی آب نسبت به تجربه ی تاریخ و فرهنگ، بازخوانی و به روز کردن دانش سنتی مهندسی آب، علاج بخشی ، مرمت سازه های تاریخی آبی با استفاده از فناوری های روز و انطباق مطالعات میراث فرهنگی و گردشگری با نظام فنی اجرایی کشور و راهکارهای پیشنهادی آن را از دیگر زیر محور های این همایش عنوان کرد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز