خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

امنیت عمومی در منطقه هرندی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۳۱۳۰۳۹

شهردار تهران با تاکید براینکه در منطقه هرندی امنیت عمومی وجود ندارد، گفت: هپاتیت، ایدز و سرطان در این منطقه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف ضمن حضور در جلسه شورای شهر تهران با تسلیت شهادت سردار حسین همدانی و گرامی‌داشت یاد و خاطره وی گفت: چند ماه پس از آنکه کار خود را به عنوان شهردار تهران شروع کردم، در صحن شورا اشاره کردم؛ رویکرد شهرداری تهران، اجتماعی و فرهنگی بوده و تلاش داریم شهرداری تهران را از یک سازمان خدماتی به سمت یک نهاد اجتماعی پیش ببریم.

وی ادامه داد: در آن زمان می‌دانستم این موضوع چقدر سخت و تا چه حد اثرگذار است، اما تلاش کردیم به هیچ عنوان از بخش توسعه و پیشرفت در زمینه‌های خدماتی، عمرانی و فیزیکی شهر کم نگذاریم.

وی با تاکید برآنکه مهم‌ترین فرق اساسی در نظام اسلامی با نظام غیراسلامی در آن است که نباید در نظام اسلامی تلاش خود را مختص توسعه شهر صرفا از بعد زیرساختی و رفاهی قرار دهیم، خاطر نشان کرد: هدف غایی در نظام اسلامی آن است که شرایط را برای شهروندانمان به گونه‌ای فراهم کنیم که آن‌ها بتوانند عبادت خدا را به درستی انجام دهند.

 شهردار تهران اضافه کرد: وقتی به فضلا و علما نگاه می‌کنیم، می‌آموزیم که در یک نظام اسلامی فقر و تکاثر نباید وجود داشته باشد و آنچه ضروری است؛ تعلیم و تکریم است و این شاخصه یک شهر اسلامی است.

قالیباف در ادامه سخنان خود به تشریح موضوعات و معضلات انجام طرح انضباط شهری در منطقه ۱۲ پرداخت و گفت: در این منطقه به دنبال ارتقای کیفیت زندگی از بعد مادی و معنوی هستیم و در این منطقه ضمن وجود مشکلات ظرفیت‌هایی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه مختل شدن جریان زندگی در بخش‌ها و محلاتی از منطقه هرندی مهم‌ترین آسیب در این منطقه بوده و باید جریان زندگی به محلات بازگردد اظهار کرد: مشکلات این منطقه دو دسته هستند برخی مشکلات مادی و فیزیکی بوده و برخی دیگر از بعد معنوی، رفتاری و غیرفیزیکی مد نظر قرار می‌گیرد.

شهردار تهران در خصوص مشکلات این منطقه تصریح کرد: رشد نامتوازن بازار، فرسودگی بافت‌ها و بنا‌ها و وجود بافت‌های غیرمیراثی و بی‌ارزش از جمله مشکلات این منطقه است.

وی ادامه داد: برخی بناهای این منطقه دچار مشکل است و مالکیت آن‌ها نیز با مشکلاتی مواجه است به این معنی که یا صاحبان ملک مشخص نیستند یا اگر حضور دارند تصدی و کنترلی بر ملک خود ندارند و یا اگر تصدی هم دارند به بد‌ترین شکل ممکن و با زشت‌ترین منطق اقتصادی از ملکشان بهره‌برداری اقتصادی کرده و از طریق اسکان‌های غیرمجاز و با دریافت مبالغ سنگین به افراد دچار مشکل در بد‌ترین شرایط اسکان می‌دهند. همچنین برخی اماکن مسکونی تبدیل به کارگاه شده که این مسئله نیز تبعاتی را به دنبال دارد.

قالیباف با اشاره به گستردگی آسیب‌های اجتماعی و پیچیدگی این آسیب‌ها گفت: با چند موضوع در خصوص اعتیاد، تکدی‌گری، دزدی، شرارت، فساد و کارتن خوابی مواجه هستیم. همچنین از منظر دیگر با مشکلاتی از بعد سنی، جنسی، قشری، قومی، شهری، ‌ روستایی و خارجی مواجه‌ایم که همه این موارد در بستر بیکاری، مهاجرت، نارسایی‌های شهری است.

شهردار تهران با تاکید براینکه در این منطقه امنیت عمومی وجود ندارد گفت: هپاتیت، ایدز و سرطان در این منطقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۵ سال است که به طور دقیق درگیر موضوع در این محلات هستم اظهار کرد: وقتی عرصه به مردم منطقه تنگ می‌شود دسته جمعی به مقابل شهرداری ناحیه می‌ایند و اعتراضات خود را بیان می‌کنند.

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه تراکم آسیب در منطقه آن را آسیب‌پذیر کرده‌است ادامه داد: نکته دیگر این است که وقتی چیزی عادت و عیان می‌شود جزئی از زندگی مردم می‌شود و تبدیل به نوعی قاعده خواهد شد.

وی با بیان اینکه نامناسب بودن بهره‌برداری برای غیرساکنان همچون کاسبان، کارگران اعم از قانونی و غیرقانونی تبعاتی به دنبال دارد همچون ترافیک، مشکلات حمل و نقل بار مسافر و مسائل مربوط به ایمنی در حوزه بهداشت، سلامت حریق و زلزله.

شهردار تهران با تاکید براینکه این منطقه داشته‌های بسیار بالایی دارد، گفت: منطقه ۱۲ از نگاه مکان رویداد بی‌نظیر است هویت ما آنجا بوده و دارای مناطقی همچون بازار، بناهای تاریخی وحکومتی است همچنین در این منطقه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی خوبی وجود دارد.

وی اضافه کرد: در این منطقه مردم اصیل و خوبی زندگی می‌کنند که در اوج آسیب بهترین فرزندان را تربیت کرده‌اند که تعداد چنین خانواده‌هایی کم نیست.

قالیباف گفت: دراین منطقه NGO‌های خوبی در محل هستند که هم در حوزه نظری و هم در حوزه عمل فعالیت می‌کنند. همچنین در این منطقه بیش از ۲۳۰ مسجد وجود دارد که حضور خوبی داشته است.

وی تصریح کرد: این منطقه کانونی بوده که اگر به آن توجه کنیم آثارش را در تمام شهر مشاهده می‌کنیم زیرا این منطقه محل تلاقی و ترکیب آسیب‌های اجتماعی است.

شهردار تهران تصریح کرد: مشکلات این منطقه اثرات فرامنطقه‌ای و شهری دارد و از آنجا که بعضی از افراد آن بعضا غیر تهرانی هستند آثار ملی نیز در پی دارد لذا مشکلات این منطقه به بخشی از استانهای کشور نیز می‌رود.

قالیباف با بیان اینکه معتقدیم امکانات و ظرفیت‌های لازم را در این خصوص داریم گفت: با NGO‌ها و صاحبنظران بسیاری مذاکره شده است؛ بالغ بر ۷۰۰ طرح از دهه ۶۰ تا به امروز در شهرداری تهران وجود داشته است که همه را مطالعه کرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: امروز روند آسیب‌ها در این منطقه به نقطه‌ای رسیده است که در صورت عدم رسیدگی و چاره‌اندیشی غیرقابل بازگشت خواهد بود که برای ما به عنوان مسئولان پاسخگو ننگ بزرگی است.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: این منطقه مرکز شهر ما و هویت ما بوده و طرح انضباط شهری اولین اقدامی است که می‌تواند تبدیل به یک الگوی ملی برای کشور شود. و این کار الگویی برای حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی در کشور خواهد شد لذا باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه به تنهایی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم ما به کمک سازمان‌ها و نهادهایی همچون میراث فرهنگی، کمیته امداد، نیروی انتظامی، محیط زیست وزارت کشور، وزارت بهداشت، وزارت رفاه، وزارت آموزش و پرورش، مجلس، ‌قوه‌قضاییه و... نیازمندیم.

شهردار تهران ادامه داد: این کار به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یکی بخش کالبدی و شهرسازی در این منطقه که نیازمند تامین و ارتقای زیرساخت‌ها، مداخله در بافت‌های فرسوده با رویکرد بهسازی، پایش و نظارت در طرح‌های مصوب، ‌احیای بافت‌های تاریخی از آن جمله است.

وی با بیان اینکه در این منطقه ۲۴۵ کوچه وجود دارد که ۱۷۰ مورد آن بین یک تا سه متر عرض دارند بر ضرورت ایجاد راسته‌ها و محورهای جدید با رویکرد گردشگری و توسعه و ارتقای فضاهای عمومی برای ارتقای کیفیت زندگی عمومی تاکید کرد.

قالیباف با اشاره به طرح شهرداری با عنوان طرح انضباط شهری خاطر نشان کرد: انضباط اساس شکل‌گیری و شناخت بوده و الزاما نیاز به آموزش دارد، لذا در این بخش معاونت خدمات شهری وظایف سنگینی برعهده دارد.

شهردار تهران با تاکید براینکه اساس رویکرد ما در این طرح جامعه محوری است، گفت: ما قانون را به روی چشم می‌گذاریم، اما در بخش اعتیاد ماده ۱۵ و ۱۶ را داریم که من معتقدم ماده ۱۶ درد ما را درمان نمی‌کند و جامعه محوری که در ماده ۱۵ مورد توجه قرار گرفته است باید اساس کار باشد.

وی تصریح کرد: ما نباید به صورت جزیره‌ای عمل کنیم زیرا نمی‌توانیم تنها از یک منظر به این چالش گسترده نگاه کنیم و طرح انضباط اجتماعی باید پویا بوده که این کار تعاملی و بین رشته‌ای است.

شهردار تهران در خصوص چالش‌های پیش‌روی طرح انضباط شهری بیان کرد: یکی از این چالش‌ها آن است که هیچ مدل بومی برای این کار وجود ندارد و ما ناچاریم طرح را در زمان اجرا رصد، کنترل و شاخص‌گذاری کنیم تا به یک مدل بهینه برسیم.

قالیباف با اشاره به معضلات موجود در منطقه خاک سفید تهران در گذشته به بیان تفاوت‌های منطقه ۱۲ و این منطقه پرداخت و خاطر نشان کرد: مشکلات منطقه خاک سفید پیچیده نبودند و جرم و جنایت در  دو کوچه نهادینه شده بودند و سرکشی و قانون‌شکنی در این محله در اوج بود که بسیاری از مشکلات این منطقه در محله هرندی وجود ندارد.

وی ادامه داد: از دیگر چالش‌های پیش‌رو ناهمگرایی میان نظریه پردازدان و وجود چالش‌های درون سیستمی است همچنین اهمال و سستی نحوه عمل جزیره‌ای، تک بعدی و سطحی‌نگری به موضوع و نیز سیاست‌زدگی از دیگر چالش‌های انجام این طرح است.

وی تاکید کرد: در این راستا همدلی و همراهی تمام نهادهای مسئول، ذیربط، ذی‌نفوذ و ذینفع مشاورت و معاضدت شورا، رسانه‌ها و مردم از ضروریات اجرای این طرح است.

قالیباف با اشاره به اینکه در راستای اجرای این طرح باید زبان بلیغ مردم بود گفت: باید این موضوع را به عنوان دغدغه اصلی دنبال کنیم و از ظرفیت‌های موجود نیز استفاده کنیم و از تمامی ارتباطات و شئون اجتماعی خود بهره ببریم.

وی با تاکید براینکه افراد آسیب‌دیده در این محل انسان هستند و باید آن‌ها را جذب کرد و نه جمع‌آوری اظهار کرد: آنهایی که جمع‌اوری کرده‌اید دوباره به چرخه آسیب بازگشته‌اند اما افرادی که جذب شده‌اند امروز تبدیل به افرادی مثمرثمر شده‌اند.

قالیباف در پایان خاطر نشان کرد: انتظار داریم این موضوع به صورت جمعی مورد توجه قرار بگیرد و در این خصوص همدلانه عمل کنیم و بسترسازی‌های لازم را در این حوزه به عمل آوریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز