خبرگزاری کار ایران

معاون هماهنگ‌کننده ناجا:

تهدیدات، هزینه‌های ملی به کشور تحمیل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۳۱۲۳۷۲

معاون هماهنگ‌کننده ناجا با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از جرایم امروز برنامه‌ریزی شده و بر هم اثرگذارند، گفت: بخش عمده‌ای از جرایم در کشور بر بسترهای سیاسی سوار می‌شوند و دشمن تلاش می‌کند از هر نقطه ضعف در کشور بهره‌برداری سیاسی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار محمود تشکری در چهارمین نشست تخصصی پلیس بین‌الملل با روسای پلیس ‌آگاهی و افسران رابط اینترپل استان‌ها گفت: اعتقاد ما بر این است که حفظ امنیت بدون مشارکت مردم و دستگاه‌های لشگری و کشوری محقق نمی‌شود.

وی افزود: موضوع امنیت، اساسی و مورد نیاز همه جوامع، کشور‌ها و نظام‌ها در سطح جهانی است و با خلقت انسان موجودیت پیدا کرده و انسان از ابتدا با موضوع امنیت درگیر بوده و با توسعه جوامع موضوعات تئوریک در این باره ایجاد شده و وارد عرصه‌های دانشگاهی شده است.

معاون هماهنگ‌کننده ناجا افزود: بعد از جنگ جهانی اول و دوم ضرورت امنیت بیشتر مورد توجه قرار گرفت و با توسعه جوامع مفاهیم امنیت نیز تغییر کرد.

وی گفت: اگر انسان‌های اولیه مفاهیم خاصی از امنیت داشتند با توسعه جوامع و صنعتی‌ شدن آن‌ها و ضمن کم شدن منابع و نزاع برای در اختیار داشتن منابع بیشتر موضوع امنیت جایگاه ویژه‌ای در نظام سیاسی پیدا کرد و مساله امنیت، ناامنی، تهدید، فرصت و بقا در مفاهیم دانشگاهی وارد شد.

تشکری با اشاره به اینکه بعد از شکل‌گیری مرزهای جغرافیایی شاهد رصد مرز‌ها با دستگاه‌های پیشرفته هستیم گفت: بعد از هویت یافتن مرزهای بین‌المللی تعرض به مرز کشور‌ها با توجه به منابع و منافع کشور‌ها شکل عینی‌تری به خود گرفت.

معاون هماهنگ‌کننده ناجا گفت: امروز امنیت در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد و بعد از کشتارهای جنگ جهانی اول و دوم و بروز ناامنی در سطح جهان بحث تشکیل سازمان ملل متحد مطرح شد تا کشور‌ها از شرایط سخت جنگی دور باشند.

وی تاکید کرد: از این رو لازم بود تا سهم دولت‌ها در اداره جهان کم شود. از این رو تشکل‌های مردمی ایجاد و ارتباط ‌آن‌ها با یکدیگر، سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را ایجاد کرد و رفته رفته شاهد ضعیف شدن مرز‌ها شدیم.

تشکری گفت: فضای مجازی و رسانه‌ها و اینترنت اتفاقات را در سطح جهانی مطرح کرد و از این رو بحث دهکده جهانی ایجاد شد و برخی با سوءاستفاده از این تعبیر عنوان کردند که لازم است دنیا یک کدخدا داشته باشد و امروز آمریکا مدعی است که کدخدای دنیاست اما در واقعیت باید گفت مرزهای مجازی مرزهای جغرافیایی را شکست و یک اتفاق کوچک همه دنیا را متاثر می‌کند.

معاون هماهنگ‌کننده ناجا تا کید کرد: جریان‌هایی که این فضای مجازی را اداره می‌کنند به نفع خود از آن بهره می‌برند و چشم خود را بر روی ظلم می‌بندند و یک اتفاق کوچک را برای سرمایه‌گذاری و نفع خود بزرگ می‌کنند.

تشکری تاکید کرد: امروز نمی‌توان گفت که سرمنشا جرایم، داخل کشور است و خیلی از مسائل به بیرون مرز‌ها ارتباط دارد.

وی گفت: تهدیدهایی که از بیرون ایجاد می‌شود بر بستر آسیب‌های داخلی سوار می‌شود و اگر کشوری آسیب داخلی نداشته باشد تهدید‌ها عملیاتی نمی‌شود از این رو لازم است آسیب‌های داخلی شناسایی شوند تا تهدیدات بیرونی بر آن اثر نگذارد.

تشکری تصریح کرد: مردم به عنوان یک ظرفیت عظیم پشتوانه دولت و نظام هستند و تهدیدهای دشمن به جهت انسجام داخلی یا عملیاتی نمی‌شود یا به راحتی توان پاسخگویی به آن وجود دارد.

وی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از جرایم امروزه برنامه‌ریزی شده و بر هم اثرگذارند بخش عمده‌ای از جرایم در کشور بر بسترهای سیاسی در کشور سوار می‌شوند و دشمن تلاش می‌کند از هر نقطه ضعف در کشور بهره‌برداری سیاسی کند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: امروزه جرمی چون مواد مخدر نیز سیاسی شده و دشمن تلاش می‌کند ظرفیت عظیم کشور را که جوانان هستند با اعتیاد به مواد مخدر کاهش دهد و بخش عمده‌ای از هزینه‌های دشمن بر مواد مخدر سرمایه‌گذاری شده است.

وی تاکید کرد: هدف دشمن از سرمایه‌گذاری بر مواد مخدر نفع مادی نیست بلکه از این بستر برای تضعیف نظام و ناکارآمد نشان دادن دولت و دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌کند.

این مقام انتظامی گفت: باید توجه داشته باشیم که جرایم داخلی را از بیرون مرز‌ها دنبال کنیم و نگاه پیرامونی خود را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه به صورت مرتب جرایم جدید و شبکه‌های جدیدی ایجاد می‌شود، افزود: امروز تروریست‌ها منابع مالی خود را از قاچاق انسان و مواد مخدر تامین می‌کنند.

تشکری با بیان اینکه تهدیدات هزینه‌های ملی به کشور تحمیل می‌کند، تاکید کرد: امروزه تامین امنیت تنها در سطح داخلی معنا نمی‌دهد؛ سطح امنیت را باید به صورت عمومی، ملی و بین‌المللی مورد توجه قرار داد. اگر یک اتفاق در گوشه کشور رخ بدهد سطح امنیت عمومی و ملی را به خطر می‌اندازد و انتقال آن به شبکه‌های اجتماعی از سوی دشمن تبدل به یک تهدید ملی می‌شود.

این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه باید توجه همه جانبه به مساله امنیت را در کشور تقویت کنیم، گفت: باید نگاه مردم نسبت به دستگاه پلیس تقویت شود مردم وقتی به پلیس اعتماد داشته باشند ظرفیت اجتماعی، ارتقا پیدا می‌کند و در راستای آن و در راستای آن بدنه جامعه به نظام حاکم اعتماد بیشتری پیدا می‌کند و مشارکت مردم در صحنه‌های سخت پررنگ‌تر می‌شود.

معاون هماهنگ‌کننده ناجا افزود: امروزه جمهوری اسلامی در سطح منطقه و در جزیره ناامن خاورمیانه امنیت خوبی دارد که به دلیل تلاش دستگاه‌های انتظامی، نظامی و امنیتی است.

وی گفت: ‌دشمن تلاش می‌کند محیط داخلی را ناامن کند و ناامنی را به کشور ما بکشاند که با تلاش سربازان گمنام در ناجا، سپاه و اطلاعات کشور امنیت قابل توجهی دارد.

تشکری با اشاره به اینکه پلیس بین‌الملل علاوه بر موضوع مربوط به جرایم باید روابط بین‌الملل در حوزه پلیس و قضایی را نیز تقویت کند، افزود: تعامل با کشورهای هم‌جوار و استفاده از ظرفیت آموزش و فناوری‌های دیگر کشور‌ها بخشی از فعالیت‌های پلیس بین‌المللی است.

وی گفت: توافق‌نامه‌های خوبی با کشورهای همجوار و غیرهمجوار در حوزه‌های مختلف چون آموزش، تجهیزات، مهارت و پیشگیری انجام شده و لازم است؛ این تعاملات تقویت پیدا کرده و افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه پلیس بین‌الملل حلقه اصلی این ارتباط است گفت: این پلیس می‌تواند بسترهای خوبی در زمینه ارتباط با سایر کشور‌ها فراهم کند.

وی در تشریح عملکرد پلیس بین‌الملل در شش ماه نخست امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته گفت: در خصوص درخواست تحویل مجرمان که از کشور خارج شده‌اند، شاهد افزایش شش درصدی بودیم و این آمار را از ۱۱۸ مورد به ۱۲۵ مورد رسانده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه ردیابی مجرمان صددرصد افزایش یافته است گفت: سال گذشته ۳۵ مورد ردیابی صورت گرفت که امسال به ۷۰ مورد رسیده است.

تشکری همچنین با تاکید بر اینکه پیگیری مجرمان و دستگیری آن‌ها ۴۰۰ درصد افزایش داشته است، گفت: امسال با پیگیری‌های مناسب ۳۱ مورد از مجرمان دستگیر شدند.

این مقام انتظامی تاکید کرد: در شش ماه ابتدایی سال گذشته شاهد استرداد ۳ مورد از مجرمان بودیم که با برداشتن گام‌های اساسی در این زمینه امسال ۱۰ مورد مجرم به کشور استرداد شده است.

وی در پایان تاکید کرد: هر قدر پلیس در داخل کشور اقتدار داشته باشد در تعامل با سایر کشور‌ها نیز جایگاه مناسب‌تری خواهد داشت و ما به عنوان یک کشور اسلامی باید الگوی مناسب‌تری برای سایر کشور‌ها باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز