خبرگزاری کار ایران

ربیعی اعلام کرد:

شناسایی ۲۰۰ هزار مادر باردار مبتلا به سوءتغذیه در اوایل سال ۹۳

asdasd
کد خبر : ۳۱۲۲۵۲

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت تغذیه مناسب در رشد همه‌جانبه کودکان گفت: در اوایل سال ۹۳، ۲۰۰ هزار مادر باردار دارای سوءتغذیه شناسایی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی امروز (یکشنبه) در اولین همایش ملی رشد و تکامل همه‌جانبه کودک گفت: اهمیت هزار روز اول زندگی انسان در تمام نظریه‌های رشد و تکامل مورد اتفاق نظر است و من معتقدم که تنها دولت در زمینه این دوره پراهمیت، مسئول نیست؛ بلکه وجدان جمعی جامعه و خانواده نیز دارای مسئولیت است.

وی با اشاره به اینکه در آینده با شرایط بحرانی در این زمینه رو به رو خواهیم بود، گفت: در حال حاضر جامعه ما از نظر اقتصادی حالت U شکلی پیدا کرده که در سمت راست آن حدود ۶ الی ۷ میلیون نفر زندگی شبیه ثروتمندان متوسط امریکایی را تجربه می‌کنند، اما سمت چپ این u‌ با وضعیت نامناسبی رو به رو است که هم و غم ما نیز به این بخش باز می‌گردد.

وزیر کار ادامه داد: سوءتغذیه، ‌مصرف نامناسب و نداشتن برنامه برای سبک مصرف در بخش تغذیه یکی از مسائلی است که در این بخش نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. غذاهای غیرارگانیک و محیط زیست آلوده از نطفه تا هزار روزگی و حتی بعد از آن اثرات بسیاری می‌گذارد که قابل کتمان نیست.

ربیعی اظهار کرد: ما در اوایل سال ۹۳، ۲۰۰ هزار مادر باردار دارای سوءتغذیه را شناسایی کردیم که از جمله مشکلاتی است که با آن رو به رو هستیم و باید به حل آن بپردازیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به عدم رشد متناسب در فضاهای شهری شهرهای بزرگ گفت: شما می‌دانید در شهرهای بزرگ همچون تهران، مشهد و اصفهان با کمبود سرانه پارک و فضاهای ورزشی روبه‌رویم. همچنین نبود فضای متناسب در آپارتمان‌ها برای کودکان مشکلاتی را به وجود آورده است. شاهدیم که در حال حاضر آپارتمان‌های ما استخر و سالن اجتماعات دارند، اما جایی برای مراودات کودکانه در نظر گرفته نشده است و حتی در محلات امروز دیگر با مفهوم بچه محل رو به رو نیستیم.

ربیعی تصریح کرد: ما دچار کژکارکردی فضای شهری هستیم. استفاده از یک مرکز ورزشی در تهران برای یک کودک ۴، ۵ ساله حداقل ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان هزینه برمی دارد که این مقدار جدای از هزینه رفت و آمد و تفریح کودکان است. خانواده‌های کارگری، حاشیه‌نشین و خانواده‌هایی که در سمت چپ U قرار دارند و حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، توانایی پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارند.

ربیعی گفت: از طرف دیگر در کالبد شهرهای ما فضاهایی برای جبران این مساله وجود ندارد و شاهدیم که زمین‌های خاکی تبدیل به آپارتمان‌های بلند می‌شود.

وی ادامه داد: در یک تحقیق دانشگاهی که با موضوع برند شهری در سال‌های پیش انجام دادند، مشخص شد که وقتی به افراد می‌گفتیم که تهران را شبیه چه چیزی می‌بینید خشن‌ترین گزینه ترسیم شده را انتخاب می‌کردند و هیچ کس تهران را مهربان و غمخوار نمی‌دید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امروز با خانواده‌هایی پرفریاد، نگران از طلاق و دارای تنش رو به رو هستیم و این‌ها خصوصیت قالب خانواده‌های ما در شهر‌ها شده است دیگر کمتر بچه‌ای با بوسه مادر از خواب بیدار می‌شود. این نگرانی‌های مادر و بگومگوهاست که بچه‌ها را از خواب بلند می‌کند.

وی با بیان اینکه شهر‌ها برای کودکان پرسر و صدا، ‌پر منازعه و بانگرانی هستند، اظهار کرد: بچه‌ها در مدرسه نیز فضایی استرس‌زا را تجربه می‌کنند. تکالیف مدارس بعضا استرس‌زا هستند از طرفی کودکان در مدارس آموزش شهروندی نمی‌بینند و شهروندانی مسئول و خلاق بار نمی‌آیند بلکه به جای آن شهروندانی پرخاشگر، فاقد سواد محیط زیستی و رسانه‌ای بار می‌آیند. حتی در مورد مفاهیمی همچون وطن‌پرستی، میهن‌دوستی و یا شهروند دیندار نیز با وضعیت خوبی در خروجی‌ها رو به رو نیستیم. حتی بچه‌های ما از تکنولوژی تنها کار با گوشی را یاد می‌گیرند.

ربیعی با تاکید بر اینکه با پدیده تنهایی کودک رو به رو هستیم اظهار کرد: مدرسه تست‌زن حتی اجازه بازی‌های جمعی را نیز به کودکان نمی‌دهد و فقدان فضای بازی در شهر نیز بر این مشکل می‌افزاید از طرفی با خانواده‌های تک فرزند و فامیل‌زدا روبه رو هستیم که همه این‌ها تنهایی کودک را شدت می‌بخشد.

وی در پایان تصریح کرد: داشتن فهم این موضوع و پاک نکردن صورت مساله نیز خود امر مهمی است من پیشنهاد می‌دهم که شورای مربوط به کودکان کار را به شورای حمایت اجتماعی کودکان تغییر دهیم و در این زمینه به برنامه‌ریزی اثرگذار بپردازیم که البته بیمه‌های حمایتی می‌توانند در این خصوص نقش بسیاری داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز