خبرگزاری کار ایران

شیرکوند:

وظیفه ساخت سرویس بهداشتی در راه‌ها را نداریم

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۳۶۳

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: سرویس بهداشتی یکی از بزرگترین مشکلات گردشگری ما است و تا زمانی که به یک تجارت تبدیل نشود، سازمان میراث فرهنگی قادر به حل مشکل نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید شیرکوند در نشست خبری خود در ارتباط با حل مشکل سرویس‌های بهداشتی در مسیرهای گردشگری گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های دولت گذشته هزار واحد سرویس بهداشتی طراحی شد که بخشی از آن غیرکارشناسی بود و مکان‌یابی خوبی نداشت.

وی ادامه داد: سرویس‌های بهداشتی در راهها باید در مکانی قرار گیرد که تامین آب و برق و نگهداری از آنها با مشکل روبرو نشود، بنابراین سرویس‌هایی که در نزدیکی پارک یا مکان عمومی بودند را تحویل شهرداری دادیم تا رسیدگی به آن را بر عهده داشته باشند و اگر سرویسی نیز نزدیک رستوران یا کارخانه بود، تحت نظارت آن مجموعه قرار گرفت و آنها هم که در وسط بیابان بود، نمی‌توانیم کاری برایش انجام دهیم، زیرا خرج کردن برای مکانی که تا 6 ماه دیگر مخروبه می‌شود، عاقلانه نیست.

شیرکوند گفت: 140 تا 145 سرویس بهداشتی ساخته شده دچار مشکل هستند و کاری برای آنها نمی‌شود، انجام داد و حدود 360 سرویس بهداشتی نیز بهره‌برداری می‌شود و تلاش می‌کنیم که 400 سرویس بهداشتی دیگر نیز تحت نظارت شهرداری یا دیگر بخش‌ها قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ساختن سرویس بهداشتی وظیفه سازمان میراث فرهنگی نیست، گفت: مگر آنکه بودجه آن از بودجه عمرانی کشور تامین شود و یا آنکه سرویس بهداشتی یک واحد اقتصادی تلقی شده و بتوان از طریق آن تجارت کرد. متاسفانه در این زمینه فرهنگ نامناسبی در میان مردم وجود دارد، به طوری که حاضریم 40 الی 50 هزار تومان خرج غذا بکنیم، اما حاضر نیستیم، هزار تومان برای حل یک مسئله ضروری بپردازیم.

شیرکوند گفت: من به یک صاحب رستوران پیشنهاد دادم که سرویس بهداشتی شیک دارای دو بخش ایرانی و فرنگی با دستمال کاغذی و دیگر تجهیزات بسازد و دو هزار تومان هم ورودی بگیرد، اما وی عنوان کرد که به دلیل فرهنگی که در این زمینه در میان مردم وجود دارد، علاقه‌ای به جنگیدن با مردم برای گرفتن ورودی سرویس بهداشتی ندارد. اگر توقع از سازمان میراث فرهنگی وجود دارد که سرویس بهداشتی بسازد و لابد برای نگهداری آن نیز کارمند استخدام کند، باید بگوییم این کار شدنی نیست مگر آنکه تبدیل به بیزینس شود و مردم ضرورت آن را احساس کنند.

وی با بیان اینکه اکنون بزرگترین مشکل گردشگری ایران مسئله سرویس بهداشتی است، گفت: این مشکل با بخشنامه و دستورالعمل حل نمی‌شود و مردم باید به ضرورت این مسئله پی ببرد.

وی در ادامه در ارتباط با واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی گفت: دو هفته گذشته 34 اثر تاریخی به مزایده گذاشته شد تا کسانی که دوست دارند، این آثار را احیا،‌ مرمت و از آن استفاده کنند، در این مزایده شرکت کنند. دولت قصد ندارد که تصدی گری این امور را برعهده گیرد و ترجیح می دهد که بخشهایی همانند ایجاد بازارچه،‌ مرمت و احیا توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی در ارتباط با این مسئله که ممکن است؛ در صورت عدم تصدی‌گری دولت بخش‌های شبه دولتی همچون شهرداری‌ها و نهادهای نظامی تصدی‌گری این آثار را برعهده بگیرند و مشکلاتی را برای این آثار بوجود بیاورند، گفت: این مسئله تنها مشکل میراث فرهنگی نیست، بلکه سوالی است که در برابر همه اقتصاد ایران مطرح می شود. البته نگاه به شهرداری‌ها نباید بدبینانه باشد، زیرا به جز یک یا دو شهرداری ما از کمک‌های دیگر شهرداری‌ها رضایت داریم و در مجموع تابع قوانین کشور هستیم. البته نگاه نظارتی سازمان باید افزایش پیدا کند و ما باید حداکثر تلاش خود را در این زمینه انجام دهیم.

شیرکوند در مورد تبلیغ اماکن اقامتی و گردشگری ایران در شبکه‌های خارجی گفت: بجز در برخی شبکه‌ها محدودیتی برای تبلیغ در شبکه‌های خارجی وجود ندارد، اما هزینه بالای آنها میان صاحبان هتلها و اماکن و این شبکه‌ها فاصله انداخته است، براساس صحبت‌های مقام معظم رهبری اگر بخواهیم تا 5 سال آینده گردشگران خارجی را 5 برابر کنیم، باید شبکه‌هایی همچون CNN را قرق کنیم، اگر صدا و سیما بتواند؛ در این زمینه به صورت تهاتری فعالیت کند، کمک خوبی را انجام داده است، در غیر این صورت این بخش برای سازمان هزینه‌بر است و ما نمی‌توانیم بودجه آن را تامین کنیم.

 

 

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز