خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

در پذیرش دانشجوی "استاد محور" نباید رابطه‌های سببی و نسبی وجود داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۰۳۴

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: از منظر احتمال رانت یا سفارش در پذیرش دانشجو به شیوه استادمحور نگرانی نداریم. پذیرش استعدادهای درخشان رقابت جدی و سختی محسوب می‌شود و آنقدر نزدیک به هم است که واقعا توصیه و… جواب نمی‌دهد. هیچ استادی هم در حالت طبیعی به سمت انجام چنین اقداماتی نمی‌رود.

«رضا نقی زاده» مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در مورد پذیرش دانشجویان به شیوه استادمحور و جلوگیری از ایجاد رانت یا پذیرفتن بعضی افراد از طریق سفارش و توصیه توضیح داد: در پذیرش استاد محور یک نکته مهم وجود دارد؛ اینکه چه کسانی حائز شرایط هستند که به عنوان دانشجو پذیرفته شوند؟ پاسخ این سوال "صرفا استعدادهای درخشان" است. یعنی زرنگ‌ترین دانشجویان و کسانی که جزو ۲۰ درصد اول در دوره کارشناسی بوده‌اند برای پذیرش از طریق استعداد درخشان و معدل بالای ۱۷ در کارشناسی ارشد برای پذیرش استادمحور در مقطع دکتری هستند، می‌توانند از این شرایط بهره‌مند شوند. 

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم اضافه کرد: واقعا کسی که توانایی کافی ندارد، نمی‌تواند به شیوه استادمحور وارد دانشگاه شود. دانشجوهایی که ۲۰ درصد برتر بوده‌اند یا معدل بالای ۱۷ دارند در واقع دانشجویان استعداد برتر ما هستند. چنین افراد مستعدی اگر آزمون هم بدهند قبول می‌شوند و ما فقط می‌خواهیم راه را برای آن‌ها تسهیل کنیم که گرفتار چاله‌های آزمونی نشوند و مهاجرت نکنند. همچنین می‌خواهیم دانشجویان بااستعداد ما، پایان نامه‌های خود را در راستای رفع نیازهای کشور انجام دهند. 

نقی زاده بیان کرد: در آیین نامه نیز پیش بینی‌هایی صورت گرفته است به صورتی که استاد و دانشجو نباید رابطه‌های سببی و نسبی داشته باشند. واقعا با توجه به ملاحظاتی که داشته ایم، احتمال رخ دادن چنین مسئله‌ای خیلی کم است و نباید از این بابت نگران باشند. 

وی تاکید کرد: اول باید به این نکته بپردازیم که چه استادی حق جذب دانشجوی استعداد درخشان را دارد؟ استادتمام‌های دانشگاه، دانشیاران و استادیاران یک درصد. معمولا چنین افرادی روی دیسیپلین‌های علمی بسیار سختگیر هستند. 

نقی زاده ادامه داد: ما از منظر احتمال رانت یا سفارش در پذیرش به شیوه استادمحور نگرانی نداریم. پذیرش استعدادهای درخشان، رقابت جدی و سختی محسوب می‌شود و آنقدر نزدیک به هم است که واقعا توصیه و… جواب نمی‌دهد. هیچ استادی هم در حالت طبیعی به سمت انجام چنین اقداماتی نمی‌رود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز