خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

توضیح چمران درباره تفاهم‌های ۱۲ میلیارد یورویی شهرداری با شرکت‌های چینی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۴۸۱

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره تفاهم‌های ۱۲ میلیارد یورویی شهرداری با شرکت‌های چینی، گفت: در بسته ۱۲ میلیارد یورویی پیش‌بینی‌شده توسط شهرداری تهران، قرار نیست همه هزینه‌ها توسط شهرداری پرداخت شود، بلکه بخش زیادی از هزینه نیز توسط دولت و بخش دیگر توسط بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی تامین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مهدی چمران» رئیس شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز (دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲) در نشست خبری تبیین مصوبه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران با بیان این که در هفته گذشته بودجه سال آینده شهرداری در صحن شورا به تصویب رسید، اظهار داشت: این لایحه در موعد مقرر خود ابلاغ شد و امیدواریم شهرداری نیز در زمان مناسب تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای خود را منعقد کند و اقدامات به موقع آغاز شود.

وی با بیان این که لایحه بودجه سال آینده همچون امسال به موضوع مهم شهر تهران توجه دارد، خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم توسعه شهر بر موضوعات اساسی تاکید شده بود؛ لذا این موضوعات جدا و بودجه جداگانه برای آن پیش‌بینی شد. سال قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان، اضافه بر بودجه مصوب برای توسعه حمل‌ونقل عمومی تخصیص یافت که البته فراتر از برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، نیازها دیده شد. بر همین اساس در متمم بودجه، اعتبارات بیشتری در نظر گرفتیم.

چمران با تاکید بر این که ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه یکی از سناریوهای پیش‌بینی شده بود که مورد تایید قرار گرفت، تصریح کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان مازاد نیز برای توسعه حمل‌ونقل پیش‌بینی شد که منابع و مصارف آن کاملا مشخص است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین یادآور شد: پس از طی مراحل اداری، بودجه سال آینده ابلاغ خواهد شد و شهرداری کار خود را آغاز خواهد کرد. از ۱۵ هزار میلیارد تومان ۱۴ هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل عمومی و هزار میلیارد تومان برای خدمات شهری است.

اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ شهرداری به حمل‌و‌نقل و ترافیک

چمران با بیان این که نیمی از بودجه ۱۴۰۳ شهرداری به حمل‌و‌نقل و ترافیک اختصاص یافته است، عنوان کرد: در بودجه سال آینده شهرداری سعی شده است که از مصارف هزینه‌ای و یا هزینه‌های جاری کاسته و بر هزینه‌های عمرانی افزوده شود‌. همچنین تلاش بر این بود هزینه‌ها نسبت به بودجه سال قبل، کاهشی باشد که این مهم محقق شد.

وی با بیان این که ۱۰ درصد از بودجه سال آینده شهرداری در حوزه فرهنگی و اجتماعی، ۴۸ درصد در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، ۱۵ درصد در حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست، ۵ درصد در حوزه ایمنی و مدیریت بحران، ۲ درصد در حوزه شهرسازی و ۲۰ درصد در حوزه توسعه و هوشمندسازی است، گفت: در سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد از بودجه هزینه‌ای بود، اما در بودجه سال آینده ۳۶ درصد بودجه هزینه‌ای است و مابقی به تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی اختصاص دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که جهت‌گیری بودجه کاملا مشخص است که به سمت کاهش هزینه‌ها رفته و برای حل مسائل اصلی شهر، بودجه بیشتری اختصاص یافته است، یادآور شد: این بودجه کمک خواهد کرد که مسائل باقیمانده حل شود. البته برای پروژه‌های عمرانی شهر به صورت جزئی برنامه‌ریزی شده است که پس از تصویب نهایی بودجه، این ارقام در دسترس قرار خواهد گرفت.

ثبت برخی هزینه‌ها در پروژه‌های عمرانی به سال آینده موکول می‌شود

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه شهرداری در سال جاری با احتساب متمم از ۱۰۴ همت به ۱۵۰ همت در سال آینده رسیده است، اظهار داشت: این که در سال ۱۴۰۲ متمم ارائه شده، به این معنا است که درآمدها در حال تحقق است. البته بودجه چندان زیاد نشده، بلکه قیمت‌ها بالا رفته است. نباید خیلی خوشحال شویم که بودجه به این میزان رسیده، بلکه باید این موضوع را در نظر گرفت که متاسفانه هزینه‌ها افزایش یافته است.

چمران تاکید کرد: قطعا ما بازهم مشکل خواهیم داشت و باید تلاش کنیم که محقق شود؛ شهرداری رقم بیشتری پیشنهاد داده بود و شورا رقم ۱۷۰ همتی را به ۱۵۰ همت کاهش داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه ثبت هزینه‌ها معمولا به‌سرعت عملی نمی‌شود، گفت: در مواردی ثبت هزینه‌ها بخصوص در برخی پروژه های عمرانی به سال بعد موکول می شود و این موضوع در دوره‌های گذشته مدیریت شهری نیز وجود داشته است.

تمام درآمدهای حوزه شهرسازی ناپایدار نیست

چمران با بیان این که عوارض اضافه بر طرح جامع شهر و تراکم و یا جرایمی که براساس تخلف اخذ می‌شود، درآمد ناپایدار است، یادآور شد: تمام درآمدهای حوزه شهرسازی ناپایدار نیست. برخی از نقاط شهر نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و ما ظرفیت نوسازی و بازسازی زیادی داریم. این موارد درآمدهایی است که باید ایجاد شود.

وی ادامه داد: افزایش عوارض ساختمانی به همین دلیل از میزان حقوق کارمندان کمتر بود؛ تلاش بر این بود که کسی که بیشتر ساخت‌وساز انجام داده و بیشتر از شهر استفاده کرده، عوارض بیشتری بپردازد. عوارض بخش اول عوارض پایدار است که متاسفانه این عوارض پایدار هنوز افزایش خوبی نداشته و از ابتدا نیز کم بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در برخی سال‌ها فیش عوارض نوسازی چاپ نشده بود، گفت: این موضوع مطرح می‌شد که هزینه عوارض پایدار از هزینه چاپ فیش‌های عوارض کمتر است.

افزایش عوارض ساختمانی به صورت پنج‌ساله انجام شد

چمران با بیان این که افزایش عوارض ساختمانی به صورت پنج‌ساله انجام شد، گفت: این افزایش با نرخ تورم همسان نیست. رقم عوارض مقداری افزایش یافته است. نباید در زمان آغاز ساخت یک ساختمان تمام پول را از مالکان گرفت. بیمه، شهرداری و بخش های مختلف در ابتدای ساخت، رقم بالایی اخذ می کنند و می گویند: برو بساز!

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که امیدواریم به تدریج اخذ عوارض پایدار افزایش یابد، تصریح کرد: ۳۶ درصد از اعتبارات بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران هزینه‌ای و مابقی آن عمرانی است.

حضور چینی‌ها برای ساخت مسکن هنوز در حد تفاهم‌نامه است

چمران با تاکید بر این که می‌توان این وعده را داد که سال آینده وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی بهتر خواهد بود، گفت: در حوزه مسکن نیز برنامه‌های زیادی در نظر گرفته شده است. بنیاد و شهرداری برنامه‌های مشترک را اجرا خواهند کرد که در کاهش اجاره بها مؤثر خواهد بود، اما چون عملیاتی نشده است، جزئیات بیشتری را نمی‌توان ارائه کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که حضور چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن در پایتخت هنوز در حد تفاهم‌نامه است، تصریح کرد: به محض اینکه این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد تبدیل شود، جزئیات آن اعلام خواهد شد.

وی با بیان این که ما هم از خدا می‌خواهیم شهر ارزان اداره شود، تاکید کرد: تلاش ما بر این است که شهر در بخش‌های مختلف ارزان اداره شود. تلاش این بوده که برای مثال در بخش خدمات شهری با پیمانکارانی قرارداد منعقد شود که قیمت‌ها ارزان‌تر تمام شود و امیدواریم تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند تا شهر را برای مردم ارزان‌تر کنیم.

اموالی که نگهداشت آن ضرورتی ندارد، باید فروخته شود

چمران با بیان این که برخی اموال باید فروخته شود، تصریح کرد: برخی از این اموال ضرورت نگهداری برای شهرداری ندارد و باید فروخته شود. وقتی ملکی خوب باشد، حفظ خواهد شد تا از آن درآمد حاصل شود. این‌گونه نیست که دارایی های شهر را به فروش بگذاریم و قطعا اموالی که برای شهر ارزشمند و درآمدزاست، به فروش نخواهد رسید. مواردی به صورت پایاپای به فروش می‌رسد و درآمد حاصل از آن صرف توسعه شهر خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین ضمن ارائه توضیحاتی درباره تفاهم‌های ۱۲ میلیارد یورویی شهرداری با شرکت‌های چینی، اظهار داشت: این تفاهم‌نامه‌ها صرفا مربوط به توسعه حمل‌ونقل عمومی نیست، بلکه در حوزه مسکن و دیگر بخش‌ها نیز منعقد خواهد شد. البته آنچه تا امروز به قرارداد تبدیل شده، صرفا خرید واگن‌های مترو و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس است، اما در سایر حوزه‌ها هنوز هیچ قرارداردی امضا نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بسته ۱۲ میلیارد یورویی پیش‌بینی‌شده توسط شهرداری تهران، قرار نیست همه هزینه‌ها توسط شهرداری پرداخت شود، بلکه بخش زیادی از هزینه نیز توسط دولت و بخش دیگر توسط بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی تامین خواهد شد. از جمله این که دولت برای مترو حداقل نیمی از هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد و بخشی از آن را شهرداری پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز