خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

به راه اندازی رشته‌ های «سم شناسی، ژنتیک و روانپزشکی قانونی» نیاز داریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۲۰۷

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: سرفصل‌های آموزشی برای رشته‌هایی که به آن نیاز داریم را نوشته‌ایم و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده‌ایم که شامل رشته‌های روانپزشکی قانونی، سم‌شناسی قانونی و ژنتیک قانونی می‌شود.

«عباس مسجدی» رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در مورد ضروت تعریف میان رشته‌های دانشگاهی جدید و توسعه فعالیت‌های مرتبط با پزشکی قانونی توضیح داد: درست است که اسم این سازمان پزشکی قانونی است و رشته ما هم پزشکی است، ولی پزشکی در حوزه قانونی با پزشکی در حوزه دانشگاه متفاوت است. در واقع دقت نظری که در این دو حیطه از پزشکی مورد نیاز است تفاوت‌هایی دارند. 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: فرض کنید در پزشکی وقتی نمونه خونی از بیماری گرفته می‌شود، در صورت نداشتن تطابق با بالین فرد بیمار، آزمایش را تکرار می‌کنیم، ولی یک پزشک قانونی در صحنه جرم فقط ممکن است با ذره‌ای از خرده‌های دندان یا یک تار مور یا فقط لکه‌ای از خون یا بزاق طرف باشد. بنابراین استخراج اطلاعات از چنین منابع محدودی و کار روی آن، با نمونه خونی که یک پزشک در دست دارد خیلی فرق می‌کند. 

مسجدی ضمن بیان اینکه قطعا رشته‌هایی تحصیلی جدیدی مورد نیاز سازمان پزشکی قانونی است که فارغ التحصیلان و متخصصان آن رشته‌ها بتوانند در پزشکی قانونی کار کنند، گفت: به عنوان نمونه رشته روانپزشکی قانونی هم با روانپزشکی دانشگاهی تفاوت دارد که ما به آن نیاز داریم. در سفرهای استانی همکاران روانپزشک می‌گویند در سه ماهی که در روانپزشکی قانونی کار کرده اند، به اندازه چهار سال دانشگاه تجربه کسب کرده‌اند و علت این امر متفاوت بودن جنس پرونده‌های پزشکی قانونی است. 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: این پرونده‌ها واقعا سخت هستند؛ کار در دستگاه قضایی برای اثبات حجر دشوارتر است از کسی که در مطب یا بیمارستان می‌خواهد بگوید محجور هست یا نیست. 

او گفت: در چنین پرونده‌هایی که وجود دارد ممکن است پشتوانه ادعای مطرح در خصوص محجوریت هزاران میلیارد تومان پول، درگیری‌های خانوادگی و… باشد. 

مسجدی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور کار علمی انجام داده تا وحدت رویه‌ای بین روانپزشکان داشته باشیم. همچنین سرفصل‌های آموزشی نیز برای رشته‌هایی که به آن نیاز داریم نوشته‌ایم و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده‌ایم و شامل رشته‌های روانپزشکی قانونی، سم‌شناسی قانونی و ژنتیک قانونی می‌شود. واقعا رشته ژنتیک در حوزه قانونی و انسانی با هم تفاوت دارد که دلایل خودش را دارد البته هنوز سرفصل‌های رشته ژنتیک قانونی را ارائه نداده‌ایم. 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: ما از سالهای قبل دنبال راه اندازی رشته روانشناسی قانونی نیز بوده‌ایم و به شدت می‌تواند در پرونده‌ها به ما کمک کند. 

مسجدی اظهار کرد: طیف رشته‌های زیادی مورد نیاز سازمان پزشکی قانونی کشور است که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های وزارت بهداشت در این امر استفاده کنیم. روند کند است و انتظار ما بیشتر است. برای تحقق این نیازمندی‌ها هم می‌توانیم از ظرفیت‌های دانشگاه‌های علوم قضایی بهره ببریم هم دانشگاه‌های علوم پزشکی به ما کمک خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز