خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

«چالش‌ های اخلاقی» در استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت نگران‌ کننده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۰۶۶

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نگرانی من در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت، بیشتر مربوط به چالش‌های اخلاقی است، چراکه هوش مصنوعی براساس داده‌ها، فرآیند‌ها را پیش‌بینی می‌کند و براساس آن به انسان کمک می‌کند.

«عباس عبادی» معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت و نگرانی‌هایی که در این خصوص وجود دارد، گفت: موضوعی که در خصوص هوش مصنوعی وجود دارد یک دغدغه عمومی جهانی است به ویژه در حوزه سلامت.هرچند برخی پیش‌بینی می‌کنند که ربات‌ها جایگزین پزشکان و پرستاران خواهند شد، اما برخی نیز اعتقاد دارند از جمله مواردی که نیروی انسانی در چنین شرایطی همچنان کارآمدی خود را نسبت به قبل خواهد داشت حوزه پزشکی و پرستاری به ویژه حوزه پرستاری است.

وی افزود:‌ نگرانی که من پیش از این نیز درخصوص این حوزه مطرح کرده‌ام، بیشتر مربوط به چالش‌های اخلاقی است، چراکه هوش مصنوعی براساس داده‌ها، فرآیند‌ها را پیش‌بینی می‌کند و براساس آن به انسان کمک می‌کند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه موضوع انسان و متغیرهای مربوط به انسان بسیار پیچیده و متغیر است و فقط وابسته به داده‌های جسمانی نیست که فقط بخواهیم قند، چربی و ... را بررسی کنیم و تبعاتی که بیماری بر سلامت روان، سلامت اجتماعی و ... می‌گذارد، پیچیده است، این موضوعات ممکن است در حوزه هوش مصنوعی نادیده‌انگاری شود. این نادیده‌انگار شدن وضعیت سلامت روان و ... در هوش مصنوعی و تصمیم‌گیری‌هایی که می‌تواند در دخالت انسان به عنوان درمانگر یا درمان شونده تاثیرگذار باشد، می‌تواند سوالاتی را ایجاد کند و نگرانی‌هایی را در پی داشته باشد.

عبادی تصریح کرد: درخصوص این نگرانی‌ها نیز باید دانشمندان هوش مصنوعی و دانشمندان حوزه سلامت مسائل را بررسی کرده و درباره موضوعات مختلف این حوزه‌ها به ویژه حوزه‌های قانونی آن بیندیشند و راه‌حلی بیابند. در هفته اول اسفندماه نیز همایش هوش مصنوعی و موضوعات حقوقی مربوط به آن برگزار خواهد شد و تلاش می‌شود، در این همایش‌ها این مسائل مطرح شده و درخصوص آن راه‌حلی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: در وضعیت حال و موضوعات بالقوه در ابتدا یک تخلفی صورت می‌گیرد و بعد از آن برای پیشگیری از این تخلف به دنبال نگارش قانون و راه‌حل می‌رویم، اما در حوزه هوش مصنوعی باید پیش‌بینی‌هایمان را انجام دهیم و مدل قوانین طوری باشد که مردم ضمن اینکه از هوش مصنوعی بسیار منتفع خواهند شد با این چالش‌ها و نگرانی‌ها مواجه نشده و پاسخ واضحی برای این موضوعات داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز