خبرگزاری کار ایران

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرد:

گنجاندن مفاهیم انقلاب اسلامی در کتب درسی؛ از پیروزی تا دستاوردها

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۲۴۰

بنابر اعلام سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مفاهیم مرتبط با انقلاب اسلامی از زمینه‌های ایجاد انقلاب تا حوادث روزهای انقلاب و همچنین اتفاقات بعد از این واقعه عظیم تاریخی، در کتب درسی مقاطع و پایه‌های مختلف و به اقتضای سن دانش‌آموزان گنجانده شده است.

به گزارش ایلنا، مفاهیم مرتبط با انقلاب اسلامی از زمینه‌های ایجاد انقلاب تا حوادث روزهای انقلاب و همچنین اتفاقات بعد از این واقعه عظیم تاریخی، در کتب درسی مقاطع و پایه‌های مختلف و به اقتضای سن دانش آموزان گنجانده شده است. 

در کتاب هدیه‌های آسمان پایه پنجم، درس چهاردهم با عنوان «بزرگ مرد تاریخ»، به روایت گوشه‌های از زندگی امام خمینی (ره) و و وقایع دوران انقلاب اسلامی پرداخته شده است. همچنین در درس پانزدهم با عنوان «بهمن همیشه بهار» در قالب یک داستان کودکانه به روایت قصه‌ای از خوشحالی و شور و شوق مردم در برگزاری جشن ۲۲ بهمن و فراهم کردن مقدمات آن در مدرسه می‌پردازد. در درس شانزدهم همین کتاب نیز با عنوان «روزنامه‌های دیواری» قصه‌ای از یک مدرسه که در تکاپوی درست کردن روزنامه دیواری به مناسب دهه فجر هستند نقل شده است. 

همچنین در کتاب پیام‌های آسمانی پایه نهم، درس نهم با عنوان «انقلاب اسلامی»، وضعیت ایران در دو دوره پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن مقایسه شده است. 

کتاب فارسی پایه هفتم فصل پنجم با عنوان «اسلام و انقلاب اسلامی»، درس چهاردهم با عنوان «امام خمینی» به سیر زندگی امام (ره)، وقایع سال ۱۳۵۷، پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی پرداخته است. 

فارسی پایه هشتم نیز در فصل پنجم با موضوع «اسلام و انقلاب اسلامی»، در درس سیزدهم با عنوان «ادبیات انقلاب»، این مفهوم مهم را برای دانش آموزان تبیین می‌کند. 

کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم نیز، در فصل هشتم با موضوع «سقوط حکومت شاهنشاهی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی»، در درس پانزدهم با عنوان «انقلاب اسلامی» و درس شانزدهم با عنوان «ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب» به تشریح کامل و جامعی از وقایع قبل و بعد از انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی برای دانش آموزان پرداخته است. 

در کتاب آمادگی دفاعی پایه نهم، درس سوم با عنوان «انقلاب اسلامی» به توضیح و تبیین مفهوم انقلاب و علل وقوع انقلاب اسلامی ایران پرداخته شده است و در کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم، فصل دوم، درس سوم نیز با عنوان «انقلاب اسلامی» پیرامون ضرورت دفاع از انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب اسلامی به تفضیل توضیح داده شده است. 

کتاب فارسی ۲ پایه یازدهم در فصل پنجم با عنوان «ادبیات انقلاب اسلامی» نیز در درسی با عنوان «گنج حکمت» که به یاد ۲۲ بهمن نگاشته شده است و اشعاری با عنوان «سپیده می‌آید» و «فصل عاشقی» به تمجید از انقلاب اسلامی و شهدای انقلاب می‌پردازد. 

در کتاب تاریخ معاصر ایران پایه یازدهم، درس بیستم با عنوان «ایران در مسیر انقلاب اسلامی» و درس بیست و یکم با عنوان «پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی»، وقایع قبل از انقلاب اسلامی و حوادث زمینه ساز آن و اتفاقات روزهای انقلاب شرح داده شده است. در درس بیست و پنجم همین کتاب با عنوان «آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی» نیز پیرامون اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی در تمام ابعاد به تفضیل بحث شده و در درس بیست و ششم نیز با عنوان «بیداری اسلامی در جهان اسلام» تاثیر جریان پیروزی انقلاب اسلامی بر مسیر بیداری اسلامی در جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. 

کتاب تاریخ ۳ ایران در دوره اسلامی پایه دوزادهم، در درس دوازدهم با عنوان «انقلاب اسلامی» به تشریح موضوع انقلاب اسلامی ایران و در درس سیزدهم با عنوان «استقرار و ثبیت نظام جمهوری اسلامی» به توضیح وقایع تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی پرداخته شده است. 

همچنین در کتاب تاریخ ۳ ایران و جهان معاصر پایه دوازدهم، در درس دهم با عنوان «انقلاب اسلامی» و در درس یازدهم با عنوان «استقرار و ثبیت نظام جمهوری اسلامی» نیز پیرامون این دو واقعه‌ی بزرگ تاریخی سخن گفته شده است. 

کتاب جامعه‌شناسی یک، در درس سیزدهم با عنوان «هویت ایرانی» مطلبی با عنوان «انقلاب اسلامی چه تاثیری بر هویت ایرانی دارد؟» پیرامون موضوع انقلاب اسلامی نگاشته شده است. 

کتاب جامعه‌شناسی دو درس چهاردهم نیز با عنوان «انقلاب اسلامی ایران نقطه عطف بیداری اسلامی» بر تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر بیداری ملت‌های مسلمان و حق طلبی ایشان پس از ظهور و بروز انقلاب اسلامی در ایران اشاره دارد. 

کتاب هویت اجتماعی پایه دوازدهم درس هشتم با عنوان «بعد فرهنگی هویت ایران»، به نقل مطالبی از انقلاب اسلامی پرداخته است. 

همچنین کتاب تحلیل فرهنگی پایه یازدهم و دوازدهم، درس اول با عنوان «تداوم و پیوستگی فرهنگی ما ایرانیان» مطلبی در مورد دوران انقلاب اسلامی نقل کرده است. 

لازم به ذکر است که در کتب استان‌شناسی مختلف، مطالب مختصری پیرامون وقایع آن استان در دوران انقلاب اسلامی و در دروسی با عنوان «دستاوردهای استان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی» به نقش مردمان و شهدای آن استان در شکل گیری انقلاب و دستاوردهای استان پس از وقوع انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز