خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها اعلام کرد:

سرانه فضای سبز در ۶ منطقه تهران عادلانه توزیع نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۳۴۰

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از اجرای طرح کمربند سبز در محدوده آرادکوه خبر داد و گفت: توزیع عادلانه سرانه فضای سبز در ۶ منطقه تهران انجام نشده است، به نحوی که سرانه فضای سبز در مناطق ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۷، ۸ و ۱۲ کمتر از ۱۰ متر است.

به گزارش ایلنا، علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سال ۵۷ تعداد کل پارک‌های محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در تهران ۷۵ پارک بود و مساحت کل فضای سبز ۴۲۰ هکتار و سرانه فضای سبز با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت، یک متر مربع بوده است.

وی افزود: در دهه اول انقلاب در زمینه توسعه فضای سبز به دلیل جنگ تحمیلی اقدام گسترده‌ای انجام نشد، و تعداد بوستان‌ها تا سال ۶۵ به ۱۲۳ بوستان افزایش یافت.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران ادامه داد: قبل از انقلاب سه جنگل‌کاری در مناطق سرخه‌حصار، چیتگر و لویزان وجود داشت که امروز به ۴۵ هزار و ۱۰۰ هکتار افزایش یافته است و جزو اراضی ملی به شمار می‌رود.

مختاری با بیان که توزیع عادلانه سرانه فضای سبز در ۶ منطقه تهران انجام نشده است، اظهار داشت: سرانه فضای سبز در مناطق ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۷، ۸ و ۱۲ کمتر از ۱۰ متر است؛ بنابراین برنامه‌ریزی شده است که در سال‌های آینده، توزیع عادلانه سرانه فضای سبز انجام شود.

بهره‌برداری از فاز یک پروژه «چهارباغ» تا پایان سال

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان این که حدود ۴۶ هزار هکتار جنگل‌کاری تا سال ۱۴۰۱ انجام شده است، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۷ پروژه به جز پروژه‌های مشارکتی در دست اقدام داریم. ۴۵ هکتار زمین در مرکز شهر برای پروژه چهارباغ (ایمان، دانش، بهشت و آفرینش) در نظر گرفته شده که فاز یک تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: فاز اول بوستان چهارباغ که یک مجموعه فرهنگی - هنری در مقیاس فرامنطقه‌ای، شهری و فراشهری (ملی) است در حال انجام است که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. سایت چهارباغ در محدوده منطقه ۳ (بین بزرگراه همت و رسالت) و در شمال مصلی بزرگ تهران واقع شده است.

مختاری با بیان این که طرح ۵۰ هزار هکتاری فضای سبز پیرامونی تا پایان سال ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد، گفت: امسال تا ۱۵ اسفند با حضور رئیس جمهور ۲ هزار هکتار کمربند سبز افتتاح می‌شود.

برنامه‌ریزی برای افتتاح ۵۰ بوستان مادر و کودک تا اسفندماه

مختاری همچنین از برنامه‌ریزی برای افتتاح ۵۰ بوستان مادر و کودک تا اسفندماه خبر داد و گفت: ۱۰۰ بوستان مادر و کودک در حال طراحی است و ۵۰ بوستان تا پایان سال افتتاح خواهد شد. در بوستان مادر و کودک اتاق مادر و کودک داریم و یک پرستار از کودکان نگهداری می‌کند. این پارک‌ها حصار ندارد و فقط فنس‌کشی شده است. ۳۰ بوستان مادر و کودک هم سال گذشته افتتاح شده است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران ادامه داد: در گذشته روددره فرحزاد محل تجمع حدود ۴ هزار معتاد متجاهر بود و خوشبختانه با قرارگاهی که شهردار تهران تشکیل داد و با همراهی همه مجموعه‌های مرتبط پایتخت، تمام معتادان متجاهر از سطح شهر جمع‌آوری شدند و معتادان متجاهر محله شوش هم در حال جمع‌آوری هستند و در یاورشهرها نگهداری می‌شوند؛ به طوری که این افراد از رود دره فرحزاد به یاورشهر۲ منتقل شدند.

وی با بیان این که فاز اول پروژه «روددره فرحزاد» به مساحت ۵۴ هکتار تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید، عنوان کرد: مساحت کل پروژه حدود ۱۴۰ هکتار و فاز نخست آن نیز حدفاصل پل آبشار تا پل خوش‌مرام است.

مهمترین مزایای پروژه «روددره فرحزاد»

مختاری درباره مزایای پروژه «روددره فرحزاد» توضیح داد: تحقق مدیریت یکپارچه سیل شهر تهران، بهبود اکوسیستم شهری، کاهش آلودگی هوای شهر تهران، فرهنگ‌سازی و هوشیاری محیط‌زیستی، احیای جریان کمی و کیفی آب‌های زیر زمینی، احیای بافت فرسوده، حفاظت و بازیابی گونه‌های گیاهی و حیوانات از جمله مهمترین مزایای این طرح است.

وی افزود: حفاظت از زیستگاه های فضای سبز برای آیندگان، تشکیل و گسترش اکوسیستم، فعال کردن سیستم توریسم، طراحی پساب فرحزاد برای گونه‌های گیاهی روددره هم از دیگر مزایای افتتاح این پروژه است. این پروژه ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در حال حاضر هم بازیابی گونه‌های جانوری و ترمیم و احیای قنوات رود دره در حال انجام است.

هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امروز در دامنه البرز به دلیل جنگل‌کاری‌هایی که از سال‌های گذشته در حاشیه تهران انجام شده است، اجازه ساخت‌وساز صادر نمی‌شود و کمربند سبز محدود مناطق ۱، ۲، ۵ و ۲۲ در حال انجام است. در منطقه آراد کوه نیز طرح کمربند سبز انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: در مناطق ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۸ بافت مسکونی فشرده است و سرانه فضای سبز زیر ۱۰ مترمربع است. در این مناطق، لکه‌های مشجر و پهنه‌های سبز را خریداری می‌کنیم تا فضای سبز عمومی ایجاد کنیم و هزینه آن از محل جریمه افرادی که به محیط‌زیست، صدمه می‌زنند و تخلفاتی نظیر قطع اشجار انجام می‌دهند، تامین می‌شود. این حساب را شورای اسلامی شهر تهران مشخص کرده است و از این حساب برای افزایش سرانه فضای سبز مناطق جنوبی استفاده می‌شود.

براساس گزارش پایگاه خبری شهر، مختاری در پایان خاطرنشان کرد: امسال از محل جریمه قطع اشجار بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در مناطق کم‌برخوردار، لکه مشجر و پهنه سبز خریداری شده است و در این مکان‌ها فضای سبز عمومی ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز