تاکید سرپرست دانشگاه امیرکبیر بر ضرورت توسعه و پشتیبانی از بازدیدهای صنعتی دانشجویان
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت توسعه و پشتیبانی از بازدیدهای صنعتی دانشجویان تاکید کرد و گفت: یکی از تکالیف انجمنهای علمی دانشگاه برنامهریزی و برگزاری بازیدهای علمی برای ارتقای سطح اطلاعات دانشجویان است که بدانند در هر رشته چه نوع هدفهایی دنبال میشود و آن رشته چه امکاناتی دارد و چه اقداماتی در آن حوزه انجام میشود.
به گزارش ایلنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، «علیرضا رهایی» در مراسم گردهمایی انجمنهای علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بر ضرورت حمایت و ایجاد بستر مناسب رشد از انجمنهای علمی دانشجویان تاکید کرد و گفت: آنچه که ما در این چند دهه با آن سر وکار داشتیم این است که انجمنهای علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر جز موفقترین انجمنها در سطح کشوری و بین المللی بوده است ما در دهه ۹۰ یعنی سالهای بین ۸۰ تا ۹۴ مکرر انجمنهای علمی ما در مسابقات مختلف بین المللی در کشورهای اروپایی، آفریقا و آمریکا و آسیایی شرکت کردند و هر جایی ورود داشتند جایگاه خوبی را کسب کرده و جوایز خوبی دریافت کردند و شایستگیهای خود را نشان دادند.
وی در ادامه تصریح کرد: توصیه من به دانشجویان ورودی جدید این است که سعی کنند رفت و آمد و همکاری نزدیک و خوبی با مجموعههای علمی داشته باشند و اوقات فراغت خود را در این انجمنها سپری کنند.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: اولین برنامهای که ما در انجمنهای علمی داریم برگزاری مسابقات علمی است مسابقات علمی چه در سطح دانشگاه، دانشکده، ملی و بینالمللی روش خوبی برای بهتر فکر کردن و بیشتر فکر کردن است در واقع خود انجمنهای علمی نیز مکانی برای تفکر بیشتر برای زمینهسازی، ایدهسازی و توسعه فعالیتهای علمی است.
رهایی ادامه داد: در مسابقات علمی فضای رقابتی خوبی شکل میگیرد تا افرادی که علاوه بر استعداد، انگیزه لازم را برای کارهای علمی دارند، بتوانند ظرفیت خود را به بهترین وجه نشان دهند به این جهت دانشگاه برای برگزاری این مسابقات ارزش خاصی قائل است. همانگونه که تاکید کردم تیمهای انجمنهای علمی ما که در گذشته حضور جدی داشتند نشانهای از سرمایه گذاریهایی است که دانشگاه در این زمینه انجام میدهد.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه باید حمایتهای خود از انجمنهای علمی توسعه بدهیم، گفت: اگر انجمنهای علمی ما در معرض مسایل و مشکلات قرار بگیرند میتوانند بهترین و با کیفیتترین راه حلها را برای حل مسایل ارائه بدهند. بنابراین این حوزه زمینههای گستردهتری در آینده خواهد داشت.
وی همچنین بر ضرورت اهمیت به بازدیدهای علمی در انجمنها تاکید کرد و خاطر نشان کرد: همه دانشجویان وارد محیط علمی شدهاند اما شاید دورنمای کلی یعنی اهداف رشته به خوبی برای آنها ترسیم نشده باشد. یکی از تکالیف انجمنهای علمی دانشگاه برنامه ریزی و برگزاری بازیدهای علمی برای ارتقای سطح اطلاعات دانشجویان است که بدانند در هر رشته چه نوع هدفهایی دنبال میشود و آن رشته چه امکاناتی دارند و چه اقداماتی در آن حوزه انجام میشود. من این بازدیدها را در سطح کشوری نیز تعریف خواهم کرد. بنابراین برگزاری این بازدیدها و مشارکتت دانشجویان برای تک آنها با اهمیت است.
رهایی افزود: ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر حمایتهای لازم را برای پشتیبانی از بازدیدهای صنعتی انجام خواهیم داد.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین در خصوص اهمیت سخنرانیهای علمی نیز گفت: ما جمع بسیار بزرگی از متخصصین در کشور داریم که بخشی از آنها از فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند، ما میتوانیم از ظرفیت آنها برای حضور در جمع دانشجویان دعوت کنیم تا تجربیات خود را برای دانشجویان انتقال دهند. حتی میتوانیم از متخصصان خارجی نیز برای دعوت از دانشگاه استفاده کنیم.
وی همچنین به شاخص جهانی نوآوری در یک دهه گذشته اشاره کرد و خاطر نشان کرد: من گزارشی در این زمینه داشتم تا اتفاقات مباحث نوآوری در سطح دنیا را بررسی کنم در این گزارش اشاره شده بود که کشور ما نسبت به رده ۱۰ سال پیش خود ۵۱ پله صعود کرده و جایگاهش ارتقا یافته است و از نظر ثبت اختراعات و تولیدات علمی نیز رشد خوبی را بدست آورده است. اما در این شرایط دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی سه سال اخیر از حیث ثبت اختراع خارجی و بینالمللی در بین دانشگاههای صنعتی رتبه اول و در بین دانشگاههای داخلی نیز رتبه دوم را کسب نمود و این باعث افتخار ما است.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: الان شعاری در سطح جامعه شکل گرفته است که بر اساس آن به اقتصاد دانش بنیان اشاره میکنیم وبعد از آن قالب کلی خارج شده و صنعت دانش بنیان را مطرح میکنیم، به این معنی که ما صنعت و فکر کردن مبتنی بر دانش نیاز داریم، امروز کشوری میتواند موفق باشد که همه مبانی فکری خود را بر اساس دانش ترسیم کرده باشد. بنابراین ما نیازمند این هستیم که همه فعالیتهای خود را بر اساس یک تفکر علمی تدوین کنیم در این زمینه اگر تلاش کنیم موفقیتهای خوبی خواهیم داشت.
رهایی در پایان تاکید کرد: ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این سه ماه گذشته قرارداد ملی در حوزه هوش مصنوعی منعقد کردیم و بر اساس آن دانشگاه مسئول برنامه ریزی مبتنی بر هوش مصنوعی انتخاب شد و بودجه خوبی کسب کرد تا مباحث مربوط بر هوش مصنوعی را برنامه ریزی کند. این امر صرفا به هوش مصنوعی محدود نمیشود و ما میتوانیم در همه رشتهها این سیاست را اجرایی کنیم.
دانشجویان دوره کارشناسی نیازهای کشور را شناسایی و برای آن راه حل بیابند
«مهرداد ساویز» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه دانشجویان دوره کارشناسی نیازهای کشور را شناسایی و برای آن راه حل بیابند، گفت: انجمنهای علمی نقش مهمی در این چشمانداز دارند چرا که آنها هموار کننده راه اتصال به افق دلپذیر هستند و میتوانند راه بازدیدهای صنعتی را فراهم و یا نیازهای کشور را در حوزههای مختلف شناسایی کنند و اطلاعاتی را برای پروژههای دوره کارشناسی فراهم کنند.
ساویز در گردهمایی انجمنهای علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر جایگاه انجمنهای علمی دانشجویان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر را مهم ارزیابی کرد و گفت: قبل از اینکه شما دانشجویان به دانشگاه صنعتی امیرکبیر ملحق و عضو این خانواده شوید این دانشگاه قبل از شیوع کرونا ویروس یکی از زیباترین فضاهای دانشجویی را داشت به این معنا که در آزمایشگاهها، کتابخانه و غیره دانشجویان دنبال ساختن اقتصاد پویا برای کشور و ارتباط با صنعت هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر همواره دنبال نوآوری و اختراع جدید بودند این امر باعث شده بود دانشگاه ما از نظر ارتباط با صنعت یکی از شاخص ترینها باشد. اما دوران کرونا موجب شد که یک سری عادتهای روزانه از دور خارج شود و دانشجویان به دلایلی از جمله آموزش مجازی یک سری فعالیتهای دورهمی را کنار بگذارند. امید ما این است مجدد گروههای پر جنب و جوش دانشجویی فعال شوند و دانشجویان ما دوباره دنبال ساختن و اختراع باشند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به هدف از تحصیل دوره کارشناسی دانشجویان اشاره کرد و افزود: ما باید در این دوران نیازهای اصلی کشور را شناسایی کنیم و دروس اختیاری را با تکیه بر آن چیزی که میسازیم، انتخاب کنیم و در پروژه کارشناسی خود آن نمونه را بسازیم. وقتی نمونه آن آزمایشگاهی ساخته شد دانشگاه برای آنها برنامههای بعدی را دارد و کمک میکند شرکت اولیه دانش بنیان ایجاد شود تا آن محصول وارد عرصه اقتصاد شده و به عنوان تولید کننده داخلی مورد حمایت قرار بگیرد.
ساویز همچنین یادآور شد: هدف از ورود به دوره کارشناسی الزاما این نیست که فرد کارجو شود و پس از فارغ التحصیلی دنبال کار بگردد بلکه دانشجویان دوره کارشناسی باید نیازهای کشور را شناسایی و آن را برطرف کنند تا در نهایت پایههای تاسیس شرکتهای دانش بنیان را فراهم کنند. البته انجمنهای علمی نقش مهمی در این چشمانداز دارد چرا که آنها هموار کننده راه اتصال به افق دلپذیر هستند و میتوانند راه بازدیدهای صنعتی را فراهم و یا نیازهای کشور را در حوزههای مختلف شناسایی کنند و اطلاعاتی را برای پروژههای دوره کارشناسی فراهم کنند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان خاطر نشان کرد: این درست نیست که در دوره کارشناسی تلاش کنیم که عضوی از صنعت شویم بلکه باید خلاق و آفریینده صنعت شویم. خواسته ما از دانشجویان این است که با تشکیل یک تیم، کار علمی برای ایجاد محصول را انجام دهند تا در پایان دوره چهارساله کارشناسی آغازگر راه یک صنعت دانش بنیان قرار گیرند خوشبختانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز با این هدف پایهگذاری شده است.