خبرگزاری کار ایران

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

رسیدن به دانشگاه کارآفرین و نوآور هدف ترسیم شده در برنامه ۵ساله

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۰۶۳

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه ما در حال اجرای برنامه پنج‌ساله دوم دانشگاه هستیم، گفت: این برنامه باید در حد فاصل سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ اجرایی شود و بر اساس هدف ترسیم شده باید در انتهای این برنامه به یک دانشگاه کارآفرین و نوآور تبدیل شویم.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علیرضا رهایی در مراسم افتتاحیه گردهمایی سالیانه اعضای هیات علمی این دانشگاه که با حضور دکتر عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، بر ضرورت داشتن برنامه عملی برای دستیابی به اهداف برنامه ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ دانشگاه تاکید کرد و گفت: ما همواره یک شعار و عنوانی را ذکر می‌کنیم آن هم این است که علم عامل برتری و رستگاری بشر در دنیای امروز است. قائدتا در شرایط کنونی برخلاف گذشته آن کشورهایی که در زمینه‌های علمی موفقیت بیشتری دارند می‌توانند حرف‌های خود را محکم‌تر بزنند و جایگاه قوی‌تری داشته باشند. بنابراین یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسایل کشور توسعه مباحث علمی (علم نافع) است. 

وی در ادامه تصریح کرد: آموزش عالی ما از گذشته یک سابقه دیرینه، مثبت و خوبی را داشته است، اما امروزه صبحت بر این است که باید به فکر یک ابتکار جدید در این حوزه باشیم حتی رهبرمعظم انقلاب در دیدار چند روز گذشته دیدار با نخبگان اشاره خوبی به سیر صعودی حرکت علمی در دهه اخیر داشتند اما ما نیازمند یک حرکت متحول و یک ابتکار جدید در این حوزه هستیم که بتوانیم به توسعه علمی دست پیدا کنیم. 

رهایی خاطر نشان کرد: به نظر می‌آید دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بحث ابتکارات علمی پیشرو باشد و باید بتواند حرکت کلانی را در این عرصه شکل بدهد و اگر هم ما بخواهیم در این حوزه ورود کنیم و جایگاه محکم‌تری داشته باشیم باید ارزیابی از وضع موجود خود داشته باشیم و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم و اینکه برای رفع این کمبودها باید چه اقداماتی را انجام دهیم. 

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین تاکید کرد: این یک حقیقت است که دانشگاه امروز با دانشگاه دیروز تفاوت جدی دارند و ما هر روز با تحولات جدیدی در عرصه دانشگاه‌ها مواجه هستیم. در این دوره یک پدیده ناخوشایندی به نام کرونا نیز اتفاق افتاد که قدری شرایط را تغییر داد. در واقع تحول و دگرگونی برای زیست دانشگاهی یک بحث جدی بود که در این دوره روی داد ما نیز در این دوره‌ها گاها عارضه‌هایی داشتیم که این عارضه‌ها شرایط دانشگاه را تغییر داده است. 

به گفته وی، مهاجرت نخبگان، فرار مغزها یا عناوین مختلفی که مطرح می‌شود تحت تاثیر عوامل گوناگونی اعم از شرایط اقتصادی جامعه، اشتغال و غیره در این زمینه دخیل است به نظر می‌آید باید در سطح نظام بر روی این مسائل فکر بشود اگر چه دانشگاه‌ها نیز سهم و جایگاهی برای خودشان در این زمینه‌ها می‌تواند داشته باشند. 

این مقام مسئول افزود: شاید موردی که برای سیستم نقص است اینکه از طرفی ما عنوان می‌کنیم علم و جایگاه علمی عامل برتری است، اما از طرف دیگر در سطح بسیاری از ارگان‌های اجرایی به نظر می‌آید مباحث علمی و دانشگاهی خیلی جدی گرفته نمی‌شود و این یکی از نقصان‌های ما است که باید جدی به آن پرداخته شود. شاید به همین دلایل است که ما امروز در سطح دانشگاه نیز یک سری مشکلات جدی داریم که یکی از آن مباحث مالی، بودجه ای، تجهیزات و غیره است. 

وی تاکید کرد: حرکت به سمت توسعه علمی و مرزهای دانش نیازمند یک سری ابزارهایی هستند که باید فراهم شود. همچنان که در سال‌های ۸۰ تا ۹۰ فرصت‌های خوبی در اختیار دانشگاه قرار داشت و ما از کمک‌هایی که به نهادهای علمی می‌شد استفاده می‌کردیم بر اثر آن، این امکان وجود داشت که بودجه‌های خود را افزایش بدهیم و بحث تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها را در اولویت قرار بدهیم. اما متاسفانه مدتی است که این کمک‌ها نیز متوقف شده است. 

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: ما اگر بخواهیم یک دورنمایی برای آینده دانشگاه ترسیم کنیم تا چشم‌انداز آرمانی ما مشخص شود، باید یک اندیشه روشن، واضح و الهام بخش پیدا کنیم. یعنی ابتدا عنوان کنیم دانشگاه آینده چه مختصاتی دارد و ما برای آینده دانشگاه چه فکر و ایده‌ای باید داشته باشیم. 

وی بر ضرورت توسعه فرهنگ علمی تاکید کرد و گفت: باید وفاق، همدلی، مسئولیت‌پذیری و جدیت در سطح دانشگاه تقویت شود که البته من در این دو ماه این موضوع را پیگیری کردم. در واقع باید یک تحولی در فضای زیست دانشگاه ایجاد کنیم تا همه با یک تعصب و احساس وظیفه به میدان بیایند و مشکلات را حل کنیم. بنابراین حل مشکلات صرفا با کار جمعی امکان‌پذیر است و به تنهایی نمی‌توان در این مسیر حرکت کرد. 

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: این دانشگاه در حوزه‌های مختلف باید برنامه‌های میان مدت، دراز مدت و کوتاه مدت داشته باشد تا بتوانیم یک دگرگونی و ارتقا ایجاد کنیم. اگر چه از گذشته برنامه‌ای راهبردی برای دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی شده است که قاعدتا این برنامه‌ها باید به طور جدی ادامه پیدا کند. 

رهایی به مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: بر اساس این برنامه دقیقا مشخص شده است که ما از نظر علمی و آموزشی باید در چه نقطه‌ای قرار بگیریم و اگر قرار باشد به یک نقطه بالا دست علمی برسیم، چه اقداماتی را باید کرد. بنابراین باید دانشگاه مسئله محور باشد و نقش جدی برای کمک به حل مسائل مختلف ایفا کند، که البته شکل گیری ارتباط با صنعت، دریافت پروژه‌های علمی و غیره باید در سطح هدف‌گذاری‌های ما مطرح و دنبال شود. 

وی افزود: وقتی سیستم راهبردی در دانشگاه تدوین شد نیازمند ایجاد یک سیستم نظارتی هستیم که برمسیر اجرای آن نظارت داشته باشد. از گذشته دور برنامه ۵ساله (پنح‌ساله اول و پنج‌ساله دوم) برای دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح شده است و ما در حال اجرای برنامه پنج‌ساله دوم هستیم که باید در حد فاصل سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ اجرایی شود به طوریکه رسیدن به یک دانشگاه کارآفرین و نوآور هدف ترسیم شده این برنامه است. 

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: یکی از مسایل اصلی ما در برنامه میان مدت دوم دانشگاه کسب درآمدهای پایدار است، باید در مسیر حرکت برای کسب درآمد پایدار برای دانشگاه باشیم و برای کسب آن نیز لازم است بحث ارتباط با جامعه، اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی را تقویت کنیم. ضمن اینکه تلاش کنیم جایگاه دانشگاه را در بین دانشگاه‌های برتر دنیا افزایش بدهیم. 

رهایی خاطر نشان کرد: در بحث ارتباط با صنعت باید جذب پروژه‌های کلان پیگیری شود و ما وقتمان را نباید صرف کارهای کوچک کنیم. 

وی تاکید کرد: اگر دانشگاه بخواهد جایگاه خود را در عرصه بین المللی یعنی در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر پیدا کنید باید فعالیت‌های بین المللی داشته باشد که ارتباط به مراکز علمی دنیا و جذب دانشجوی بین المللی در این زمینه می‌تواند موثر باشد. 

رهایی همچنین خاطر نشان کرد: سند نوآوری و فناوری به عنوان سند مهم عملکردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر باید مورد توجه باشد که توجه به پارک‌ها و ایجاد مراکز نوآوری می‌تواند مهم باشد. 

وی تاکید کرد: خوشبختانه پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعال شده است و حدود ۵۰ درصد تعداد واحدهای فناور افزایش یافته است یا اینکه ۴۵ درصد رشد و اشتغال‌زایی داشتیم و۷۰ درصد نیز درآمدمان افزایش یافته است. 

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: طی چند سال اخیر نیز در نظام بین المللی رتبه خوبی را بدست آوردیم. به طوریکه در تایمز رتبه دوم دانشگاه‌های کشور را بدست آوردیم و در کیو اس نیز رتبه دوم را بدست آوردیم اگر چه این رتبه‌بندی‌ها خوب است اما راضی کننده نیستند ما باید در این زمینه ارتقا پیدا کنیم. 

وی ادامه به عوامل تاثیرگذار در ارتقا موقعیت دانشگاه اشاره کرد و تاکید کرد: دانشجو به عنوان یک عنصر اصلی در محیط دانشگاه مطرح می‌شود و باید یک ارزیابی از موقعیت علمی دانشجویان داشته باشیم و برای تحولات آموزشی دانشگاه فکر اساسی داشته باشیم به همین ترتیب در حوزه پژوهشی نیز تحولات را بررسی کنیم و برای ایجاد انگیزه بین اساتید نیز باید برنامه داشته باشیم. 

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر به کمبود سطح امید دانشجویان اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلاتی اعم از مشکلات اقتصادی امید در بین دانشجویان کم و آن‌ها شکننده هستند؛ البته تلاش می‌کنیم نشاط بین آن‌ها ایجاد کنیم که البته این امر بدون کمک اساتید امکان‌پذیر نیست. 

رهایی یادآور شد: باید نظارت جدی روی روند انجام فعالیت‌های آموزشی داشته باشیم تا ایرادهای خود را پیدا کنیم. در حوزه پژوهشی نیز ما توسعه تولیدات علمی را دنبال کنیم ضمن اینکه عناوین پروژه‌های تحقیقاتی باید از لیست پروژه‌هایی که در سامانه‌هایی نظیر نان مطرح می‌شود را انتخاب کنیم. 

وی در پایان اظهار کرد: فعالیت‌های بین المللی نقش مهمی در ارتقا جایگاه دانشگاه دارد و ما باید فضای بین المللی در دانشگاه ایجاد کنیم در بحث پذیرش و روند دانشجو باید دقت داشته باشیم و سعی کنیم اگر دانشجویان خارجی هم مشکلی از نظر علمی دارند آن را برطرف کنیم. در برقراری فرصت‌های مطالعاتی و برگزاری نشست‌های علمی نیز باید برنامه داشته باشیم در واقع برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک باید ورود کنیم چرا که برخی کشورهای همسایه امکانات مالی خوبی در نظر گرفتند و می‌توانند در این زمینه و تاسیس آزمایشگاه تخصصی کمک کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز