خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان محیط‌زیست:

مذاکرات دوجانبه با افغانستان برای تامین حقابه هامون ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۴۱۵

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این که مذاکرات دوجانبه با مقامات افغانستان برای تامین حقابه هامون ادامه دارد، گفت: دولت مردمی به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که مردم استان سیستان و بلوچستان تشنه بمانند.

به گزارش ایلنا، علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که برای شرکت در شانزدهمین جلسه «ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار» به سیستان و بلوچستان سفر کرده است، ضمن انجام بازدید میدانی، از آخرین وضعیت تالاب بین‌المللی هامون مطلع شد.

سلاجقه همچنین با حضور در بستر خشکیده هامون پای درد دل مردم بومی منطقه نشست و پذیرای صحبت‌های ایشان شد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این سفر قصد دارد علاوه بر مدیریت جلسه ستاد ملی گرد و غبار، مصوبات سفر استانی قبلی خود به سیستان و بلوچستان در راستای نجات تالاب هامون را پیگیری کند. 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست امروز در حاشیه بازدید از تالاب هامون گفت: با توجه به شرایطی که مردم عزیز سیستان و بلوچستان دارند، تاکید رئیس‌جمهور محترم همواره بر این است که حضورا از مسائلی که در استان وجود دارد، بازدید کنیم و میدانی در محل حضور پیدا کنیم تا مشکلات احصا شود، در ادامه تامین اعتبار انجام شده و برای حل مشکلات اقدام کنیم. 

وی افزود: امروز که به سیستان و بلوچستان سفر کرده‌ایم، یکی از روزهای حاد از نظر توفان گرد و غبار در منطقه و از نزدیک مشکلی که مردم با آن مواجه‌اند را مشاهده می‌کنیم. به دنبال این هستیم که مشکلات هرچه سریع‌تر حل شود و انشالله هیئت همراه ما که نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسئول در خصوص گرد و غبار هستند نیز برای تحقق اهداف و رفع مشکلات همکاری کنند.

سلاجقه ادامه داد: امروز نمایندگان دستگاه‌های مختلف با حضور میدانی در اینجا نتایج کار خود را دیدند و در واقع یک راستی‌آزمایی انجام شد‌. اگر قصوری بوده، کم‌کاری شده و یا کاری نصف و نیمه رها شده است، امروز نمایندگان همه دستگاه‌ها به وضوح نتیجه آن را دیدند.

وی با اشاره به گفت‌وگوی مستقیم خود با مردم منطقه گفت: مردم شریف استان سیستان و بلوچستان  توقع خاصی ندارند و دغدغه اصلی آنها نیز حفظ نظام است. وقتی می‌بینیم که مردم این استان علی‌رغم تمام مشکلات با رشادت‌ها و شجاعت‌های خود ایستاده‌اند و از نظام، انقلاب و کشور دفاع می‌کنند، مسئولیت سنگین خود را بیشتر حس می‌کنیم.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: از مسئولان کشور توقع می‌رود تمام کارهایی که می‌خواهند در این منطقه انجام دهند را تسریع کنند و با سرعت بیشتری انجام دهند. 

سلاجقه با بیان این که مذاکرات دوجانبه با افغانستان برای تامین حقابه هامون ادامه دارد، اظهار داشت: ما باید در ابتدا بحث مرطوب کردن هامون را دنبال کنیم، چرا‌که اگر  کف تالاب مرطوب شود، میزان گرد و غبار نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: حتی اگر شرایط آبی مناسب نباشد، بازهم باید دولت همسایه حداقل به اندازه‌ای که کف هامون مرطوب شود، رهاسازی انجام دهد. این خواسته اصلی ماست و به جد پیگیر تحقق آن هستیم.

معاون رئیس‌جمهور همچنین گفت: نشست‌های کارشناسی میان دو کشور همچنان برگزار می‌شود و آخرین نشست هم ۲۹ مرداد برگزار شد. این موضوع در قالب یک تقویم زمانی ادامه خواهد داشت. در بحث مذاکرات حضور جوامع محلی بسیار کارساز است.

سلاجقه افزود: طرف مقابل با رویکرد مناسبی به جلسات می‌آید و سعی می‌کنیم تا حداقل برای رهاسازی آب به اندازه تر شدن کف هامون با طرف مقابل به نتیجه برسیم. طرف مقابل به این نتیجه رسیده که اگر آبی باشد، باید رهاسازی کند و در این مورد شبهه‌ای وجود ندارد.

وی بیان کرد: زمانی که بارش‌ها اتفاق بیفتد و حوضه آبریز بالادست ذخیره مناسبی داشته باشد، انشاءالله رهاسازی نیز انجام خواهد شد.

سلاجقه با اشاره به وضعیت چاه‌نیمه‌ها گفت: چاه‌نیمه‌های سیستان شرایط مناسبی ندارد و حتی چیزی که مشاهده کردیم این بود که از حجم مرده چاه‌نیمه‌ها بهره‌برداری می‌شود. با این وجود خوشبختانه دولت تمهیدات خوبی را در نظر گرفته است و جایگزین‌هایی که برای شرایط اضطرار تعریف کرده، بسیار مناسب است.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: اهالی منطقه خیالشان راحت باشد که دولت سیزدهم به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که مردم سیستان و بلوچستان تشنه بمانند و حفظ امنیت آب خصوصا تامین آب شرب کاملا برقرار است و تامین آب به نحو احسن انجام می‌شود. مقابله با ریزگردها نیز طبق برنامه زمان‌بندی‌شده انجام خواهد شد تا انشاءالله به نتایج مطلوبی برسیم.

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، سلاجقه در پایان خاطرنشان کرد: حتی اگر شرایط خشک‌تر از این هم باشد، بازهم نمی‌گذاریم مردم بدون آب بمانند. در این راستا بحث انتقال آب پایدار نیز انجام شده و زیرساخت‌ها فراهم شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز