خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

تمام کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که برای مبارزه با پدیده گرد و غبار باید اقدامات مشترکی انجام شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۸۲۴

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: براساس دیدارهای دوجانبه‌ای که در حاشیه اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار داشتم، به جرات می‌توان گفت که اغلب کشورهای منطقه حاضر به مشارکت و سرمایه‌گذاری در صندوق منطقه‌‌ای مقابله با گرد و غبار هستند و امیدوار به مشارکت جدی کشورهای غرب آسیا در این صندوق هستیم.

«علی سلاجقه» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی خود از دستاوردهای برگزاری اجلاس بین‌المللی «مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار» در تهران گفت: برگزاری این اجلاس به کشورهای جهان نشان داد که ایران یک کشور پیشرو در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار و آثار مخرب آن است. البته ارزیابی دستاوردهای این نشست را باید رسانه‌ها، کارشناسان و دغدغه‌مندان حوزه محیط‌زیست در ایران و جامعه بین‌المللی انجام دهند، ولی براساس گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای که با مهمانان ارجمند حاضر در این نشست داشتم، می‌توان گفت که دستاوردهای بسیارخوبی از برگزاری اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در تهران به دست آمده است که امیدواریم به انجام همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی منجر شود. 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در بسیاری از کنفرانس‌های بین‌المللی و نشست‌هایی که توسط سازمان ملل یا نهادهای زیرمجموعه آن برگزار می‌شود، یا بیانیه صادر نمی‌شود یا شاهد صدور بیانیه بسیار ضعیفی هستیم، اما خوشبختانه در اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در تهران، بیانیه‌ای قوی صادر شد که در تدوین آن، تمام کشورهای حاضر در اجلاس نقش داشتند و نظرات خود را مطرح کردند. در این بیانیه، توانستیم ضمن اجماع با کشورهای شرکت‌کننده، بسیاری از توصیه‌های فنی و اقدامات لازم برای مقابله با گرد و غبار را بگنجانیم و امیدواریم بیانیه پایانی این اجلاس برای نسل‌های آینده بشر مفید باشد. 

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بیانیه پایانی اجلاس بین‌المللی تهران بر لزوم تشکیل صندوق منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار نیز تاکید شد و براساس دیدارهای دوجانبه‌ای که در حاشیه این اجلاس داشتم، به جرات می‌توان گفت که اغلب کشورهای منطقه حاضر به مشارکت و سرمایه‌گذاری در این صندوق هستند. بنابراین با توجه به این که در حال حاضر اساسنامه صندوق منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار تدوین شده است، امیدوار به مشارکت جدی کشورهای غرب آسیا در این صندوق هستیم؛ بخصوص که مشارکت این کشورها در اجلاس بین‌المللی امسال، نسبت به اجلاس منطقه‌ای سال گذشته بسیار گسترده‌تر بود. 

وی در پایان تصریح کرد: برگزاری اجلاس سال گذشته و بخصوص اجلاس امسال در تهران باعث شد که نوعی هم‌گرایی بخصوص در میان کشورهای غرب آسیا و منطقه خاورمیانه برای مقابله با گرد و غبار ایجاد شود و اکنون تمام کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که برای مبارزه با این پدیده و آثار مخرب آن باید اقدامات مشترکی را انجام دهد، چراکه حفظ محیط‌زیست بدون همکاری‌های مشترک امکان‌پذیر نیست و این هدف را باید فارغ از مسائل سیاسی و برای نسل‌های آینده بشریت محقق کرد. 

گفتنی است، اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار با حضور نمایندگان بیش از ۵۰ کشور و ۱۵ نهاد بین‌المللی، به پیشنهاد سازمان ملل متحد و به میزبانی تهران، در روزهای ۱۸ و ۱۹ شهریور در سالن اجلاس سران برگزار شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز