خبرگزاری کار ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت عنوان کرد:

افزایش بهره‌ وری تحقیقات با تدوین شاخص های نوین ارزشیابی برای مطالعات کوهورت‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۵۲۶

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه تدوین شاخص‌های نوین ارزشیابی به افزایش بهره وری تحقیقات در مطالعات بزرگ جمعیتی (کوهورت) منجر می‌ شود، افزود: شاخص‌های ارزشیابی این کوهورت ها در سطح جهان در طول دهه اخیر تغییر کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، یونس پناهی ضمن تاکید بر نقش بسزای مطالعات کوهورت در بهبود و ارتقای سلامت کشور و کاهش بار بیمای ها، در خصوص تدوین شاخص های نوین ارزشیابی عنوان کرد: برای افزایش بهره وری در تحقیقات سلامت، برنامه ریزی هایی در سطح معاونت تحقیقات و فناوری انجام شده است. در کنار ماموریت گرایی به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی یکی از برنامه هایی که می تواند منجر به بهره وری تحقیقات شود، تدوین شاخص های نوین ارزشیایی است.

وی ادامه داد: طبق تحلیلی که از مدل‌ های ارزیابی در جهان و همچنین بومی‌ سازی این مدل‌ها به عمل آمده مشخص شده که در مطالعات بزرگ جمعیتی( کوهورت)، شاخص‌های ارزشیابی این کوهورت ها در سطح جهان در طول دهه اخیر تغییر کرده است و علاوه بر روش شناسی این مطالعات می توان بر سه اصل کشف(discovery)، توسعه(development) و ارائه/ کاربرد پذیری/ اثرگذاری(delivery) اشاره کرد.

وی با ذکر یک مثال ادامه داد: مثلا یک مطالعه کوهورت، فاکتور خطر برای یک بیماری را کشف کرده است که علاوه بر مطرح کردن کشف در جامعه علمی، موظف است پروتکل‌ها و گایدلاین‌های(راهنماهای بالینی) تخصصی برای کشف خود ارائه دهد و در نهایت مخاطبان مطالعه خود را جهت کاهش ریسک ابتلا آموزش دهد.

رئیس موسسه نیماد با اشاره به لزوم در نظر گرفتن عوامل تقویت کننده و عوامل بازدارنده در تدوین شاخص‌های ارزشیابی مطالعات کوهورت بر اهمیت اتفاق نظر سیاستگذاران عرصه بهداشت و درمان در ارائه الگوی ساختار، پیامد و راهکار تاکید کرد.

پناهی اظهار داشت: انتظار می رود مدیران، محققان و مسئولان مرتبط با مطالعات بزرگ جمعیتی بر این سه اصل تمرکز داشته باشند چرا که در راستای انجام تحقیقات نافع در کشور لازم است به سمت تحقیقات کاربردی گام برداریم بنابراین ارزشیابی ها نیز باید در همین راستا انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز