خبرگزاری کار ایران

محمودزاده:

شهریه مصوب مدارس غیردولتی از ۵ تا ۴۸ میلیون تومان خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۰۶۷۵

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: برای سال ۱۴۰۳ شهریه مصوب از ۵ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۴۸ میلیون تومان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی، با موضوع "شهریه مدارس غیردولتی و توانمندسازی نیروی انسانی در مدارس غیر دولتی و اوقات فراغت دانش‌آموزان" صبح امروز سوم تیر ماه برگزار شد.

"احمد محمودزاده" رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اهمیت اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: از روز ۳۱ خرداد بارگذاری شهریه برای مواردی که نهایی شده بود را آغاز کردیم.

محمودزاده در خصوص شهریه بیان کرد: شهریه فرایندی را در سازمان طی می کند اینطور نیست که ما عددی را اعلام کنیم. براساس ماده ۲۵ و ۱۶ در شورای نظارت الگوی شهریه تعیین می شود.به جز اینکه شهریه مصوب مدارس غیردولتی را باید لحاظ کنیم باید در مورد هزینه برنامه اوقات فراغت هم کار کنیم. حداقل ساعت اوقات فراغت در ابتدایی ۶ ساعت در متوسطه اول ۸ ساعت و متوسطه دوم ۷ ساعت و هنرستان ها ۲ تا ۵ ساعت در هفته است. برای ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی باید فرمولی که برای نیروی انسانی در نظر داریم لحاظ شود

او تصریح کرد: ۳۶۰ ساعت دوره مهارت افزایی برای نیروی انسانی لحاظ کرده ایم. اگر امسال قرار است معلمی در مدرسه باشد ۶۰ ساعت آموزش توانمندسازی هم می‌بیند که متناسب با نوع دوره و تجارب سال های قبل آنها خواهد بود. سرانه نیروی انسانی از شاخص های تعیین شهریه بود که شامل معلم و مدیر و... می شوند. سرانه فصلی فیزیکی و تجهیزاتی از دیگر شاخص های تعیین شهریه است. مدرسه ای که فضا و امکانات بیشتری دارد شهریه بیشتری دریافت می کند.

محمودزاده یادآوری کرد: ما تا مهر براساس شهریه سال قبل کار خواهیم کرد و برنامه‌های تابستانی براساس همان شهریه برگزار می شود. ۱۵۰ شاخص ضریب کیفیت بخشی تعریف کرده ایم.مدارسی که بالای ۵۰ درصد ضریب گرفتند شهریه آنها بیشتر خواهد بود. ۷ ماه برای الگوها و شاخص ها کار کرده ایم و نمایندگان از شورای معاونین و موسسین و انجمن اولیا و مربیان و دستگاه های نظارتی و...در طراحی شاخص ها حضور داشتند. الگوهای شهریه و تدوین آن از مدرسه شروع شده و تا وزارتخانه ادامه یافت و فرایند ارسالی از ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ آغاز شد یعنی زودتر از سال‌های قبل برای احصای شاخص ها اقدام کردیم. البته چون دستمزدها و.... هنوز معلوم نیست، نمی‌توان از قبل عید کار را شروع کرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ادامه داد: برخی مدارس غیردولتی با شهریه پایین تری کار می کردند و این شهریه کم باعث می شد حق و حقوق معلمان پرداخت نشود و کیفیت مدارس پایین بیاید. برای سال ۱۴۰۳ شهریه مصوب از ۵ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۴۸ میلیون تومان خواهد بود. این عدد هدفمند است و ۳۸ درصد از این عدد را می توانند به فوق برنامه و برنامه‌های تابستانی و... اختصاص دهند.

محمودزاده افزود: پوستر شهریه باید در مدارس نصب شود ضمن اینکه در سایت مشارکت ها قائل رویت است و والدین می توانند عدد درست شهریه را قبل از ثبت نام بررسی کنند.

محمودزاده تصریح کرد: قرارداد الکترونیکی براساس مبالغ درج شده در پوستر منعقد شود و حتما والدین یک نسخه از آن را تحویل بگیرند. توصیه ما به مدیران کل آموزش و پرورش این است که نظارت دقیق روی شهریه داشته باشند و گروه های تخصصی برای بازدیدهای مستمر استانی تشکیل دهند و ۱۸ هزار شهریه ای که به تعداد هر مدرسه داریم باید مطابق آنچه تعیین شده دریافت شود و در هر منطقه امکان نظارت میدانی برای مدیران وجود دارد و کار سختی نیست. باید تعهدات آموزشی هم از سمت اولیا هم از سمت مدیران کل مناطق و استان مطالبه شود و نظارت صورت بگیرد.

وی افزود: هیچ مدرسه‌ای حق گرفتن شهریه بیش از عدد تعیین شده را ندارند و اگر این کار انجام شده باید شهریه بازگردد. امسال افزایش شهریه این مدارس متخلف را گرفته ایم و اگر افزایشی داشتند خیلی کمتر اجازه دادیم این امکان برای آنها صورت بگیرد. موسسین باید قوانین مدارس غیردولتی را رعایت کنند مدارس غیر دولتی فاقد ابلاغ شهریه مصوب ۱۴۰۲_۱۴۰۳ امکان ثبت نام دانش آموزان را در سامانه سیدا ندارند همچنین باید هزینه های مربوط به ارائه خدمات جانبی از قبیل ایاب و ذهاب و میان وعده و... را صرفا تابع نظام نرخ گذاری ستاد تنظیم بازار در نظر بگیرند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه دانش آموزان مدارس غیردولتی باید لباس فرم داشته باشند و بخشنامه آن ابلاغ شده، گفت: بحث زبان خارجی و آموزش آن نیز در مدارس غیردولتی دو بخش است؛ بخشی همان زبان کتاب درسی است، ولی اگر فعالیت آموزشی زبان خارجی از نوع آموزشگاهی است باید بین این دو نوع آموزش زبان تفکیک قائل شوند. مدارسی که مجوز فعالیت آموزشگاهی آموزش زبان خارجی دارند باید فعالیت زیر نظر آموزشگاه داشته باشند و اگر قرارداد ندارند باید این کار را انجام دهند که اولیا نیز باید به این نکته توجه داشته باشند.

محمودزاده در ادامه با اشاره به این‌که مدارس غیردولتی جامانده از ابلاغ شهریه یک هفته فرصت دارند اطلاعات خود را بارگذاری و نهایی کنند، گفت: در غیر این صورت شهریه آنها همان شهریه مصوب سال قبل باقی می‌ماند و بعد از پایان این یک هفته فرصت، اگر همچنان اطلاعات خود را ثبت نکنند، در شورای نظارت استان پرونده تخلفی برایشان تشکیل خواهد شد.

او در ادامه درخصوص ارتقای توانمندسازی نیروی انسانی خاطرنشان کرد: معلمان ما باید شناسنامه دار شوند و هویت داشته باشند و به هر استانی که مراجعه کردند این هویت را همراه خود داشته باشند. سعی ما بر این است که با معاونین آموزش و پرورش و پرورشی و... حدود ۳۶۰ ساعت آموزش برای معلمان برگزار کنیم.

او اضافه کرد: سه طیف معلم در مدارس غیردولتی وجود دارد؛ برخی تازه وارد هستند و آموزش ندیده‌اند، اما در آموزش و پرورش بوده اند و باید ارتقای مهارت برای آنها صورت بگیرد. برخی دوره هایی دیده اند و اصلا بیشتر از آن چیزی که ما فکر می کنیم آموزش دیده اند. برخی که تازه وارد شده اند باید دوره ببینند. دانشگاه فرهنگیان در این امر به ما کمک می کند. در صلاحیت عمومی و حرفه ای معلمان از حوزه های علمیه کمک خواهیم گرفت و همه این کارها منجر به صلاحیت حرفه ای معلمان ما می شود. هزینه های این آموزش توسط معلمان و موسسان انجام می شود و می خواهیم بعد از این شاهد نارضایتی معلمان، اولیا و دانش آموزان نباشیم. دوره های مذکور تخصصی و به صورت حضوری و مجازی خواهد بود البته تاکید بر دوره حضوری است.

به گفته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ۱۹۵.۷۹۱ نفر برای دوره های حضوری و ۲۲۵.۶۴۵ نفر تا به حال برای دوره های مجازی توانمندسازی ثبت نام کرده اند.

محمودزاده در ادامه در مورد برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان عنوان کرد: برنامه متمرکز کشوری برای اوقات فراغت خواهیم داشت و جشنواره هایی از قبیل کوله پشتی، محققان قرآنی، جزیره سلامتی، ایران‌شناسی، انیمیشن سازی و... برگزار می شود و در همه مدارس هیأت امنایی ۱۷۵ پایگاه تابستانی خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد: ۱۵ هزار مدرسه غیردولتی شهریه زیر ۲۰ میلیون می‌گیرند. هزار و ۲۵ مدرسه طی سال گذشته تخلف داشتند. از توبیخ مدیر تا بستن مدرسه را به عنوان مجازات برای این مدارس اعمال کردیم. همچنین ۸۰۰ آموزشگاه متخلف را پلمپ و متوقف کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز