خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

برنامه‌ریزی برای اجرای ۲۵۴ هکتار طرح گردشگری در حاشیه تالاب میقان با هدف مقابله با بیابان‌زایی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۷۷۳

با مشارکت جوامع محلی شهر داوودآباد در شهرستان اراک استان مرکزی، قرار است با هدف جلوگیری از بیابان‌زایی و تثبیت خاک، طرح توأمان احداث سازه‌های گردشگری و کاشت و نگهداری از نهال‌های بیابانی و گونه‌های گیاهی مقاوم به شوری در حاشیه تالاب میقان انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود ایرانشاهی، شهردار داوودآباد در نشست خبری «روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی» که در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی برگزار شد، در تشریح جزئیات این خبر گفت: با توجه به توافق‌های انجام‌شده با جوامع محلی و مسئولان استان مرکزی، اجرای طرح گردشگری در ۲۵۴ هکتار از اراضی حاشیه تالاب میقان در دستور کار قرار دارد. این طرح با مشارکت بخش خصوصی در سه مرحله و در مدت سه سال اجرایی می‌شود.

وی افزود: راه دسترسی به این طرح از طریق جاده داوودآباد ایجاد می‌شود و آب، برق، گاز و فیبر نوری نیز از این طرح عبور داده خواهد شد. ایجاد مسیر آفرود چهارچرخ ماشینی، احداث محل انجام رصدهای نجومی و از جمله مراکزی است که در این سایت گردشگری کویری برنامه‌ریزی شده است. همچنین ایجاد رستوران از جنس کومه، احداث مجموعه ورزشی و تاسیس پنج هکتار باغ گیاه‌شناسی نیز در این طرح در دستور کار قرار دارد.

شهردار داوودآباد ادامه داد: در فاصله ۴.۵ کیلومتری از شهر ما، کشت گیاهان مقاوم به شوری انجام نشده و مردم این منطقه مشکلاتی در زمینه کانون‌های ریزگرد دارند، به همین دلیل قرار است در قالب طرح گردشگری حاشیه تالاب میقان، کشت انواع گیاهان مقاوم به شوری و نهال‌های بیابانی نیز با وسعت بیشتری در این منطقه انجام شود تا بتواند هرچه بیشتر جلوی گرد و غبار را بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: طرح گردشگری حاشیه تالاب میقان می‌تواند درآمدزایی خوبی برای منطقه داشته باشد و ضمن ایجاد اشتغالزایی، در جلوگیری از بیابان‌زایی در منطقه نیز نقش داشته باشد.

گفتنی است، تالاب میقان، بخش مرکزی کویر میقان در استان مرکزی را تشکیل می‌دهد که از رودخانه‌های قره‌کهریز، فراهان و شهراب، پساب تصفیه‌شده شهر اراک و رواناب‌ها و سیلاب‌های منطقه آبگیری می‌شود. این تالاب زمانی حدود ۲۵ هزار هکتار وسعت داشت، اما برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی منطقه و خشکسالی‌های اخیر باعث شده است که در چند سال گذشته بخش زیادی از این تالاب خشک شود.

کویر میقان در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان اراک واقع شده است و ‌۵۰ هزار هکتار وسعت دارد که در سه دهه گذشته در ۷ هزار هکتار از آن، اقداماتی نظیر کاشت درختچه‌ها و گونه‌های گیاهی بیابانی و مقاوم به شوری و ایجاد بادشکن‌های غیرزنده انجام شده و این اقدامات تا حدی توانسته است موجب کاهش میزان وقوع ریزگردها در استان مرکزی شود‌.

لازم به ذکر است که ۲۷ خردادماه، «روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی» است که شعار این امسال توسط کنوانسیون بیابان‌زدایی سازمان ملل متحد، «نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین» تعیین شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز