خبرگزاری کار ایران

در جریان سفر رئیس سازمان محیط‌زیست به هرمزگان؛

۱۰۲ پروژه محیط‌زیستی در ۱۹ استان کشور به بهره‌برداری رسید

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۶۹۲

در جریان سفر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به استان هرمزگان، ۱۰۲ پروژه محیط‌زیستی با اعتبار بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در ۱۹ استان کشور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، روز گذشته در پنجاه و هفتمین سفر استانی خود به هرمزگان رفت و در این سفر که در «هفته ملی محیط‌زیست» انجام شد، دستور بهره‌برداری از ۱۰۲ پروژه محیط‌زیستی در ۱۹ استان کشور را با اعتباری افزون بر ۱۰ هزار میلیارد تومان صادر کرد.

سلاجقه در آیین افتتاح این پروژه‌ها که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، با اشاره به فرمایشات مفام معظم رهبری در سخنرانی چهاردهم خرداد ایشان در حرم مطهر امام راحل (ره)، گفت: تاکید مفام معظم رهبری بر دو کلیدواژه «ایمان» و «امید»، نقشه راه همه خدمتگزاران کشور در جهت حرکت در مسیر اهداف عالیه نظام و انقلاب است. 

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محیط‌بان، افزود: از این که استان هرمزگان به عنوان میزبان برنامه امروز انتخاب شد، خدا را شاکریم و همان‌طور که می‌دانید، هرمزگان تلفیقی از تلاش و محیط‌زیست است و اقتصاد دریامحور یکی مولفه‌های مهم این استان به شمار می‌آید.

معاون رئیس‌جمهور با بیان این که استان هرمزگان هم اکوسیستم دریا دارد و هم اکوسیستم خشکی، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان، اقتصاد را مسئله اول کشور دانستند و رشد تولید و مهار تورم را هم به عنوان شعار سال مطرح کردند و در این راستا اولویت کار ما این است که در کنار اقتصاد، مسائل محیط‌زیستی را نیز در کانون توجه خود قرار دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: پروژه‌هایی که به بهره‌برداری می‌رسد، اعم از تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، ایستگاه‌های پایش جهت تقویت مدل‌های حکمرانی محیط‌زیست، مراکز قرنطینه حیات وحش برای تامین آرامش گونه‌های جانوری و ایجاد جاده‌ها برای جلوگیری از انقطاع اکوسیستمی با مشارکت بخش دولتی و بخش خصوصی خواهد بود.

وی تصریح کرد: ریاست محترم جمهور در جلسه هیات دولت بحث توسعه توأمان محیط‌زیست و صنعت را مطرح کردند. بر همین اساس طبق میثاق دولت سیزدهم، کلنگ هیچ طرحی در کشور بدون مجوز زیست محیطی بر زمین نخواهد خورد.

سلاجقه تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست مکلف است که بن بست‌ها را از بین ببرد و امروز حفاظتِ صرف برای ما معنا ندارد. ما وقتی می‌توانیم هنرنمایی کنیم که توسعه را در کنار محیط‌‌زیست داشته باشیم و بر همین اساس، ضوابطی را تعریف می‌کنیم تا توسعه براساس آن ادامه پیدا کند.

وی افزود: امروز محیط ‌زیست در جهان ناپایدار است و جهانیان به دنبال کلید‌واژه‌هایی چون حفظ محیط‌‌زیست هستند، اما گاها برخی الزامات را به کشورهایی چون ایران تحمیل می‌کنند. در مقابل، ما هم به دنبال تولید کلیدواژه‌هایی برای دنیا هستیم. قرار نیست همیشه دنیا برای ما سیاست تعریف کند. دین ما در بحث محیط‌‌زیست بسیار مترقی است، بنابراین ما می‌توانیم برای کشورهای دیگر خط‌کشی‌هایی منطبق بر واقعیت‌ها تعریف کنیم.

تمام ظرفیت‌های کشور را برای مقابله با تغییر اقلیم بسیج می‌کنیم 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست با اشاره به پیامدها و عواقب تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان و دیگر موجودات کره زمین، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست لایحه تغییر اقلیم را تدوین کرده است تا تمام ظرفیت‌های کشور را برای مقابله با این پدیده بسیج کند. این لایحه در حال ارائه شدن به دولت است و اگر قانون و ابلاغ شود، دستگاه‌های اجرایی مکلفند در راستای سازگاری با تبعات تغییرات اقلیمی به وظایف خود عمل کنند.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز ما به عنوان مستاجرین دریا حتما بایستی حرمت ساکنین را رعایت کنیم و نسبت به آنچه که در دریاها وجود دارد، حرمت نگه داریم. ساکنین دریا بعضی اوقات قیمت بسیار بالایی دارند و سرمایه‌های بسیار عظیمی هستند، از این رو باید نسبت به مجموعه‌های عظیم دریایی، اجاره‌ی خود را به عنوان مستاجر پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است که پساب‌ها به عنوان آلاینده‌ها مطرح نشوند و دوباره استفاده شوند و آب به عنوان یک کالای اساسی شناخته شود و نقش خودش را در توسعه ایفا کند.

سلاجقه تاکید کرد: در بحث آلایندگی‌ها، محیط ‌زیست نیاز به داده‌های متقن دارد که افتتاح مراکز پایش آلودگی موجب می‌شود بتوانیم آلایندگی‌ها را پهنه‌بندی کنیم و عوارض آلایندگی را برای رفع عارضه استفاده نماییم تا آلایندگی از بین برود. 

تقدیر از دانش‌آموز نخبه هرمزگانی توسط رئیس سازمان محیط‌زیست 

در ادامه این مراسم، با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از «زهرا مهدی‌خانی» دانش‌آموز نخبه هرمزگانی که در مسابقات داخلی و بین‌المللی اختراعات و نوآوری‌هایی را در حوزه محیط زیست به ثبت رسانده است، تقدیر شد.

سلاجقه در ادامه سفر به استان هرمزگان، با حضور در جزیره هرمز به زیارت گلزار شهدای این جزیره پرداخت. وی در ادامه با فرزندان محیط‌بان شهید «پرویز هرمزی» دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این دیدار، جزیره هرمز را جزیره مقاومت توصیف و از مجاهدت‌های خاموش محیطب‌انان تقدیر کرد.

معاون ‌رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر اهمیت تولید علم و دانش به ویژه در حوزه محیط‌زیست، گفت: بخش‌های مختلف سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌بایست محور و مولد تولید علم باشند.

سلاجقه در ادامه از تشکیل مرکز تحقیقاتی بین‌المللی محیطبانی دریایی در جزیره هرمز خبر داد.   

گفتنی است، کاشت درخت به رسم یادبود در محوطه پالایشگاه ستاره خلیج فارس از دیگر بخش‌های سفر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به استان هرمزگان بود.

۱۰۲ پروژه محیط‌زیستی در ۱۹ استان کشور به بهره‌برداری رسید

۱۰۲ پروژه محیط‌زیستی در ۱۹ استان کشور به بهره‌برداری رسید

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز