خبرگزاری کار ایران

اجرای عملیات آبخیزداری در 700 هزار هکتار از مناطق مستعد سیل در لرستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۰۳۵

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان از انجام 700 هزار هکتار عملیات آبخیزداری در مناطق مستعد سیل تا کنون در این استان خبرداد و تاکید کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری علاوه بر حفاظت و صیانت از جنگل‌ها و مراتع نقش مهمی در کنترل سیلاب و جلوگیری از حرکت خاک ایفا می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مجید سپهوند در تشریح جزئیات این خبر گفت: قرار گرفتن در ارتفاعات زاگرس و خروج سالانه حدود 12 میلیارد متر مکعب روانآب، لرستان را از دیرباز به یکی از سیل خیزترین مناطق ایران تبدیل کرده که سیل فروردین 98 نمونه‌ای از سیل‌های مخرب استان است.

وی خاطرنشان کرد: این میزان از سیلاب باعث شده که سالانه 57 میلیون متر مکعب رسوب خارج شود. در حال حاضر نیز 11 شهرستان استان و 150 روستا در معرض خطر سیل و لغزش رسوب هستند.

همچنین حسین میرزایی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، میانگین فرسایش خاک در لرستان را 25 تن در هکتار عنوان کرد و گفت: این میزان در کشور 16 تن در هکتار و نرم جهانی 12 تن در هکتار است. البته میزان فرسایش در برخی نقاط استان 5 برابر نرم جهانی است.

وی افزود: شیب بالای 70 درصد، تخریب جنگل‌ها و مراتع، چرای بی رویه و آتش سوزی‌ها از عوامل مخرب فرسایش خاک است.

گفتنی است، اگرچه در اجرای طرح صیانت از خاک به عنوان ماده اصلی ادامه حیات و تولید غذا، عملیات آبخیزداری تا کنون تنها در یک سوم از مناطق مستعد سیل در استان لرستان انجام شده است، اما با همین مقدار ضمن کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب سالانه حدود 200 میلیون متر مکعب آب در سفره‌های زیرزمینی استان ذخیره می‌شود که معادل کل حجم آب سدهای بهره‌برداری‌شده لرستان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز