خبرگزاری کار ایران

در نشست علمی کاربرد هوش مصنوعی مطرح شد؛

جهاد دانشگاهی بستر مناسبی برای تشکیل دکترین هوش مصنوعی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۶۸۳

جهاد دانشگاهی با خط‌شکنی و ورود به مباحث جدید، کشور را تا ۱۵سال پیشرفته‌تر کرده و در زمینه تحقق سایبرنتیک می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ بر همین اساس، این نهاد بستر مناسبی برای تشکیل دکترین هوش مصنوعی است.

به گزارش ایلنا به نقل از جهاد دانشگاهی، نشست علمی کاربرد هوش مصنوعی در برنامه تحول جهاددانشگاهی با حضور حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، تعدادی از مسولان این نهاد به همراه تنی چند از اساتید فعال در حوزه هوش مصنوعی برگزار شد.

در این نشست مسلمی نائینی با اشاره به سخنانی از حضرت علی (ع) در رابطه با دانش، قدرت و سلطنت، اظهار کرد: هوش مصنوعی یکی از دانش‌هایی است که در دنیا تحول آفریده، سرعت انجام کار را چند برابر کرده، اعتبار کار را افزایش داده، دقت کار را بیشتر کرده و درآمد شرکت‌های بزرگ با استفاده از این هوش چند برابر شده است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی نیز یکی از نهادهایی است که به دنبال توسعه فناوری بوده و کارهای بزرگی را در این ۴۳ سال به اتمام رسانده است که تعدادی از آنها را حتی دانشگاه‌ها هم به دلیل محدودیت‌های زمانی نتوانسته‌اند انجام دهند.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این که در رابطه با هوش مصنوعی در پژوهشکده فناوری اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی کارهایی انجام شده است، گفت: اما در مجموع جهاد دانشگاهی می‌تواند کیفیت و دقت تکنولوژی های این نهاد را با هوش مصنوعی افزایش دهد.

نائینی تصریح کرد: در نظر داریم در نشست‌های بعدی کاربرد هوش مصنوعی در برنامه تحول جهاد دانشگاهی به صورت تخصصی در حوزه پزشکی، فرهنگی، فنی و مهندسی، کشاورزی و مهندسی و علوم انسانی ورود کنیم.

حبیب الله اصغری، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی نیز با اشاره به اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی، گفت: تحلیل رفتار اسپرم با استفاده از پردازش تصویر و بیوانفورماتیک پزشکی در پژوهشگاه رویان، بررسی ضریب تاثیر خبرنگار، ضریب نفوذ خبر و طول عمر خبر در حوزه خبر، ورود به حوزه اخلاق علم، حوزه اپراتورهای تلفن همراه، اخلاق و هوش مصنوعی، هوش مصنوعی اخلاق‌گرا، اعمال مجرمانه و سرقت مالی از جمله اقداماتی است که در این نهاد در حوزه هوش مصنوعی انجام شده است.

وی بیان کرد: ۶ سال است که وارد حوزه اخلاق علم شده‌ایم و سعی کرده‌ایم منظومه‌ای را ایجاد کنیم، که به دنبال این موضوع مسابقه سرقت علمی را برگزار کردیم که خروجی مهم این حرکت قانون پیشگیری از تقلب بود.

اصغری اظهار کرد: موضوع دیگر توجه به خط و زبان فارسی بود که در این رابطه ارتقای جایگاه خط و زبان فارسی در سند جامع تعاملات بین‌الملل علم و فناوری جمهوری اسلامی را تدوین و ارائه کردیم.

ورود جهاد دانشگاهی به تدوین سند ملی هوش مصنوعی

در ادامه نشست هر یک از اساتید حاضر به بیان موضوعات مدنظر خود در زمینه هوش مصنوعی پرداختند که می‌توان به تدوین سند و نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی، تدوین چشم‌اندازها، رایانش تصاویر پزشکی و به‌کارگیری هوش مصنوعی، رجیستری داده‌های پزشکی، تدوین سند هوش مصنوعی برای جهاد دانشگاهی، ایجاد بسته‌های نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی داده‌های پزشکی، طراحی الگوریتم‌های هوش برای بهبود هوش مصنوعی، برگزاری کارگاه در زمینه هوش مصنوعی، کاربرد هوش مصنوعی در دانشگاه و صنعت، گذر از سیستم‌های ارگانیک به سوی سیستم‌های سایبرنتیک، تشکیل دکترین هوش مصنوعی در کشور، مشخص شدن متولی هوش مصنوعی در کشور، تزریق AI در کالبد جهاد دانشگاهی، شکل‌گیری بانک اطلاعاتی قوی در حوزه هوش مصنوعی، خط‌شکنی جهاددانشگاهی برای ورود به مباحث جدید، بررسی اشتغال‌هایی که در آینده حذف می‌شوند توسط جهاد دانشگاهی، تشکیل وزارت هوش مصنوعی و توجه به هوش مصنوعی ماموریت‌گرا، مبتنی بر کسب‌وکار و ایجاد ارزش افزوده اشاره کرد.

در پایان نشست جمع‌بندی از مطالب مطرح شده ارائه شد که شامل موضوعاتی همچون فعالیت در جهت پیگیری دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب، تبیین حوزه‌های راهبردی و تاکید بر چشم انداز توسعه هوش مصنوعی، شبکه‌سازی نخبگان، اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی برای توسعه هوش مصنوعی در رابطه با فناوری‌های این نهاد، خط و زبان فارسی، تدوین سند اخلاق در هوش و ادامه این حرکت با جلسات می‌شود.

در ابتدای نشست نیز ابوالقاسم رئیسی، مدیرکل روابط عمومی جهاد دانشگاهی به معرفی ظرفیت‌های این نهاد در حوزه‌های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، فرهنگی، تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان پرداخت و گفت: از جمله ماموریت‌های این نهاد تولید و تدوین فناوری، تجاری سازی تحقیقات و انتشار دانش از طریق اطلاع رسانی و آموزش‌های تخصصی، توسعه فرهنگ اصیل اسلامی، خودباوری و ترویج کارآفرینی است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی از دل انقلاب فرهنگی پدید آمده است تا بتواند مددکار آن ستاد برای ایجاد تحول اساسی در نظام علمی دانشگاهی و آموزش عالی کشور باشد و نقش ارزنده‌ای را ایفا کند.

رئیسی تصریح کرد: این نهاد از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲ با بکار گیری ظرفیت‌های آزاد شده دانشجویی در جهاد سازندگی آن مقطع و بعد از آن ایفای نقش در حوزه دفاع مقدس (که جهاددانشگاهی مبدع دفاع دانش بنیان است) و به‌کارگیری ظرفیت‌های سازمانی مختلف و اساتید دانشگاهی در جهت تامین نیازهای فناورانه جامعه، ایجاد بستر مناسب برای تربیت و توانمندسازی دانشجویان و تسهیل در جذب آن‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و همچنین جذب اساتید متعهد در تکمیل هیات علمی اقدامات موثری را انجام داده است.

در این نشست علمی، محمدشهرام معین، عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمید ابریشمی مقدم، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، محسن سریانی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، اعظم باستان فرد، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، عباس کریمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، کاظم فولادی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، علیرضا نیک‌روان شلمانی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، مهدی چم‌پور، رئیس انجمن بینایی ماشین و پردازش تصویر ایران و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قوچان، اباذر اشتری، استاد پژوهشگاه مطالعات اجتماعی، محمد امیری، استاد دانشگاه فنی و حرفه‌ای و محمدحسین روزبهانی، استاد دانشگاه علم و صنعت حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز