خبرگزاری کار ایران

آیا با هوش مصنوعی می توان ترید کرد؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۵۹۰

در این مقاله قرار است که به این سوال مهم پاسخ دهیم آیا با هوش مصنوعی می توان ترید کرد یا اصلا سرمایه گذاری بر روی ارزهایی مثل بیت کوین و تتر با هوش مصنوعی در حال حاضر امکان پذیر است؟ با ما همراه باشید؟

آیا کسب سود با کمک هوش مصنوعی امکان پذیر است؟

اگر شما در حال نفس کشیدن در این زمان (2023 میلادی) هستید، احتمالا مورد هجوم بی رحمانه و رگباری محتواهایی از این جنس هستید:

  • 5 سایت AI که می‌تونه زندیگیت رو زیر و رو کنه!
  • 4 روش کسب درآمد از ChatGPT
  • 3 دلیل برای عادت کردن به استفاده از ChatGPT
  • 2 نگاه متفاوت به هوش مصنوعی
  • 1 روز کاری با ChatGPT

توجه کردید؟ احتمالا هم اکنون هر کجا که سر می‌چرخانید به این عناوین برخورد می‌کنید!

جذابیت AI به کنار، درآمد دلاری (با توجه به نوسانات بالای ارزی) و البته ارزهای دیجیتال یک مثلث فوق العاده جذاب با AI به وجود آورده است؛ مثلثی که بازی کردن در میانه آن (یعنی سودای کسب درآمد دلاری از بازار ارزهای دیجیتال به کمک هوش مصنوعی) ممکن است برای خیلی‌ها رویا و برای خیلی‌های دیگر منبعی برای ثروتمند شدن باشد؛ اما به نظر می‌رسد تنها کسانی از بودن در این مثلث ثروتمند می‌شوند که رویای آن را می‌فروشند نه این که آن را داشته باشند!

 

اما چطور ممکن است این هوش مصنوعی افسانه‌ای که یک روز مدرک حقوق از فلان دانشگاه معتبر آمریکا و یک روز مدرک خلبانی از بهمان مدرسه هوانوردی استرالیا می‌‎‌گیرد، نتواند به شما کمک کند که بدون دغدغه و با خیال راحت کسب درآمد کنید!؟

در واقع باید بگوییم هوش مصنوعی در حال حاضر چیزی بیشتر از یک دستیار خیلی آماتور برای معامله گران نیست، اما اگر چیزی فراتر هم بود خیلی نمی‌شد بر روی آن حساب باز کرد! 

بیایید فعلا به شما اثبات کنیم که در حال حاضر هوش مصنوعی تنها یک دستیار است و مورد دوم را در بخش دستانی ورای دستان ما شرح و بسط می‌دهیم.

وضعیت هوش مصنوعی در تحلیل بازارهای مالی چگونه است؟

در نظر داشته باشید که در اینجا منظور ما از هوش مصنوعی، مفهوم عام آن است؛ یعنی منظور کل محصولاتی از قبیل ChatGPT ، BARD و غیره است و از سوی دیگر تمامی روش‌ها و متدهای ماشین لرنینگ مثل شبکه‌های عصبی و غیره را شامل می‌شود.

به صورت کلی با چند روش می‌شود از هوش مصنوعی در بازارهای مالی کسب درآمد کرد:

  1. استفاده از هوش مصنوعی برای ترید: این طرز استفاده خودش به دو زیر بخش، یک آموزش هوش مصنوعی و دو خرید هوش مصنوعی مناسب ترید 
  2. استفاده از هوش مصنوعی به عنوان شاگرد شوفر در ترید: این کاربرد -که مقداری عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد- در حال حاضر خود به چند زیر کاربرد دیگر تقسیم می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اما پیش از رسیدگی به استفاده از هوش مصنوعی به عنوان شاگرد شوفر، به استفاده از هوش مصنوعی برای ترید می‌پردازیم:

 

استفاده از هوش مصنوعی برای ترید

 به عدد انسان‌های روی زمین راه و روش برای استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد، اما اگر بخواهید از هوش مصنوعی برای ترید کردن استفاده کنید تنها دو راه کلی پیش رو دارید.

روش اول: هوش مصنوعی‌تان را پرورش دهید

این روش که اصولی‌ترین روش است، بر روی کاغذ شدنی است؛ یعنی این امکان وجود دارد که بر اساس متدولوژی‌های مختلف ترید مانند تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال یک هوش مصنوعی را به وجود آورید یا پرورش دهید تا برای شما در بازار کریپتوکارنسی معامله کند و شما را ثروتمند کند.

اما سر بسته به شما بگوییم که انجام این کار تنها بر روی کاغذ شانس دارد؛ انجام این کار مثل این است که بخواهید قسمت دوم آواتار را در حوض کوچک حیاط خانه مادربزرگتان درست کنید و با کیفیت نسخه اصلی رقابت کنید، یا مثلا با چاقو میوه خوری به مصاف لشکر سلم و تور بروید!

برای این که بتوانید یک هوش مصنوعی خوب پرورش دهید نیازمند تیم برنامه‌نویسی قدرتمند و صرف هزاران دلار هزینه برای بهبود ربات معامله‌گر خود هستید.

روش دوم: هوش مصنوعی‌ آماده برای ترید خریداری کنید

احتمالا جسته و گریخته تبلیغات بات‌های معامله‌گری هوشمند را شنیده‌اید، شاید بشود گفت که 100 درصد این بات‌ها ضررده هستند.

خودتان قضاوت کنید اگر بات معامله‌گری وجود داشته باشد که بتواند برای شما معامله کند و در بلند مدت سودده باشد، چرا فروشندگان‌اش اصلا آن را می‌فروشند؟ یا چرا دنبال یک سرمایه‌گذار بزرگ و گل درشت برای آن نیستند و به سراغ شما می‌آیند؟

از طرفی این بات‌ها هیچ کدام ویژگی یک بات هوش مصنوعی را ندارند، یعنی هوشمندانه و از سر الگوریتم‌های یادگیری ماشین معامله نمی‌کنند بلکه فقط با استفاده از دستورالعمل‌های از پیش تعیین شده - یا دستی- در پوزیشن‌های خاصی ورود می‌کنند.

ربات معامله‌گری که بخواهد ادعای هوشمند بودن بکند بایستی برایش میلیون‌ها دلار هزینه شده باشد و چنین رباتی را کسی با کارمزد اندک بر روی حساب‌های چند هزار دلاری حروم نمی‌کند.

 

استفاده از هوش مصنوعی به عنوان دستیار در ترید

اما می‌رسیم به کاربرد اصلی هوش مصنوعی -درحال حاضر- برای تریدرها، یعنی دستیاری در ترید.

توجه داشته باشید که چند روش برای کمک خواستن از هوش مصنوعی به عنوان 

یک دستیار تریدر وجود دارد:

  • از هوش مصنوعی خود بخواهید که شاخص‌های مختلف تکنیکال بر روی نمادهای مختلف مثل بیت کوین را به صورت منظم به شما گزارش دهد یا در صورت وقوع رخدادی در این شاخص‌ها شما را باخبر کند. استفاده از این متد با هوش مصنوعی مثل این است که با لامبورگینی بار جابجا کنید!
  • از هوش مصنوعی خود بخواهید که Santiment بازار -احساسات بازار- را برای شما از داخل شبکه‌های اجتماعی مختلف،خبرگزاری‌ها و فروم‌های معامله‌گران جمع آوری کند و بر اساس آن تصمیم بگیرید.
  • از هوش مصنوعی خود بخواهید تحلیل‌های در جهت و خلاف جهت دیدگاه شما در کل فضای وب را جمع آوری کند و برای شما آماری از نگاه اکثریت تحلیلگران به روند پیش رو بیت کوین (یا هر ارز دیگر را) آماده کند.

همچنین روش‌های دیگری برای کمک گرفتن از هوش مصنوعی وجود دارد که ممکن است بدیع باشد و حاصل خلاقیت خود شما باشد، مثلا تصور کنید که مجبور نباشید وایت پیپر یک ارز دیجیتال را بخوانید و بتوانید به راحتی آن را به ChatGPT بدهید تا برایتان با وایت پیپر یک ارز بزرگ و مشهور مثل اتریوم مقایسه کند و شما با این روش می‌توانید متوجه ارزش نسبی آن ارز دیجیتال شوید.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که شما می‌توانید از یک هوش مصنوعی بخواهید که برایتان گزارشی از وضعیت شاخص‌های تکنیکال یک جفت ارز برایتان تهیه کند، اما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مدیریت سرمایه حسابتان را به عهده بگیرد و حساب شما را رشد دهد.

اما بیایید تا به سراغ دو تحلیل با چت جی پی تی (ChatGPT) برویم.

تحلیل بیت کوین و تتر با چت جی پی تی

اگر چه که پیش فرض ما تا اینجای مقاله این بوده است که شما با بیت کوین و تتر آشنایی دارید، اما برای ادامه این مقاله بهتر است که به یک زبان مشترکی در مورد این دو ارز برسیم.

بیایید به سراغ تتر برویم؛ تتر یک استیبل کوین است به این معنا که برابری یک به یکی با یک ارز فیات -که از قضای روزگار در اینجا دلار است- دارد.

تتر با یک بازه اختلاف قیمت (بین 500 تا 1000 تومان) معمولا همپا و هم مسیر قیمت دلار در ایران نوسان می‌کند.

بیت کوین هم که احتمالا معرف همه شما دوستان هست، بیت کوین هم اولین و به زعم بسیاری بهترین نمونه ارز دیجیتال است. بیت کوین اولی ارز دیجیتالی بود که به معنای واقعی کلمه غیر متمرکز بود و برای دنیایی ورای دنیای کنونی ما توسعه یافته بود.

حال در این بخش ما به سراغ چت جی پی تی (ChatGPT) نسخه 3.5 رفتیم و سعی کردیم از این هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار برای معاملات‌مان بر روی این دو ارز پرطرفدار استفاده کنیم.

بخش اول: هی چتی، در کل چه خبر؟

اول از همه باید به شما بگوییم که با مذاکرات فشرده‌ای که با ChatGPT داشتیم، تصمیم گرفتیم چتی صداش کنیم (نظر خودش بود). 

تحلیل کلی روند بیت کوین با چت جی پی تی

ما در ابتدا از چتی پرسیدیم که:

  • هی چتی به نظرت روند بیت کوین در ماه پیش رو چجوریه؟

و چتی هم در جواب ما گفت:

  • بله، با توجه به تحلیل‌ها و شاخص‌های فنی، به نظر می‌رسد روند قیمت بیت کوین در ماه پیش رو می‌تواند به سمت بالا باشد.

خب، دقت کردید! گفت می‌تواند مثبت باشد و بعد کلی رفع مسئولیت از خودش منتشر کرد که کمکی به ما نمی‌کرد، به همین خاطر ازش پرسیدیم:

  • چرا فکر می‌کنی که بیت کوین در ماه پیش رو می‌تونه روند  رو به بالا داشته باشه؟

و اون پاسخی که در تصویر زیر می‌بینید رو داد.

آیا با هوش مصنوعی می توان ترید کرد؟

خوب مطالعه کنید! به شما دیتای قابل اتکا و بدرد بخوری داده نمی‌شود، بلکه فقط یکسری کلیات غیر قابل استناد و کلی گفته می‌شود و طبیعی هم هست چون چتی طبق قوانین شرکت سازنده‌اش عمل می‌کند. شرکت open AI از همه ما بهتر می‌داند که بازارهای مالی را نمیشه به صورت متقن پیش بینی کرد و ترس دارد که  پیش بینی اشتباه محصولش پای شاکیان مختلف را به پرونده‌اش بکشد.

بعد از چند بار تلاش دست از سر بیت کوین برداشتیم و به سراغ تتر رفتیم:

تحلیل کلی روند تتر با چت جی پی تی

چون قیمت تتر(شما بخوانید دلار) بسیار برای هر ایرانی در هر برهه از زمان مهم است، به همین خاطر از چتی پرسیدیم:

  • چتی جون، می‌تونی بهمون بگی روند قیمت دلار یا تتر در 6 ماه آینده توی ایران به کدوم سمته؟

چتی هم جواب زیر را به ما تحویل داد:

آیا با هوش مصنوعی می توان ترید کرد؟

 

بیایید سر شما را درد نیاوریم، در ادامه با ترفند‌ها و روندهای مختلف سعی کردیم از چتی یک تحلیل درست و درمان درباره آینده قیمت تتر بگیریم، اما نشد که نشد!

پس گفتیم که شاید ممکن باشد از چتی به عنوان یک دستیار و کمک ابزار استفاده کنیم.

بخش دوم: هی چتی، کمکم کن

داستان در بخش هی چتی کمی جالب‌تر است، در این بخش ما اول به چتی گفتیم:

  • هی چتی کمکم کن، بهم یک وضعیت از میانگین متحرک‌های ساده 10، 20 و 30 روزه در تایم فریم روزانه بدی؟

ولی چتی همانطور که در تصویر می‌بینید نتوانست کمی به ما بکند.

آیا با هوش مصنوعی می توان ترید کرد؟

بعد احساس کردیم که کور سوی امیدی هست، به همین خاطر ازش خواستیم که بهمون بگه وضعیت میانگین متحرک‌های ساده ما در وضعیت منفی است یا مثبت؟

و چتی از ما قیمت روزانه بیت کوین را خواست و  ما هم قیمت را به چتی دادیم:

 

و این بار در کمال تعجب دیدیم که یک جواب جذاب تر به ما داد!

  • در واقع، میانگین متحرک ساده 10 روزه از اواخر ماه آوریل به بعد به طور مداوم در حال کاهش بوده است و در حال حاضر نیز کاهش خود را ادامه می‌دهد. همچنین، میانگین متحرک ساده 20 روزه و 30 روزه نیز در حال کاهش است و تاکنون نشانه‌ای از تغییر مثبت ندارند. بنابراین، از نظر میانگین متحرک‌های ساده، وضعیت فعلی بازار به سمت کاهش است.

در مرحله بعد ما اومدیم به چتی یاد دادیم که با فرمول : رایان + قیمت بیت کوین، فرآیند دادن وضعیت شاخص میانگین 10، 20 و 30 روزه را تکرار کند.

آیا با هوش مصنوعی می توان ترید کرد؟

به این نکته مهم توجه کنید که نسخه‌ای که ما در اختیار داریم یک نسخه رایگان و آفلاین از ChatGPT است، یعنی به دیتای زنده جهانی متصل نیست، اما با همین تست کوچکی که از چتی گرفتیم می‌تونیم بگیم که میشه به آینده هوش مصنوعی (شاید در عرض چند ماه آینده) به عنوان یک دستیار معاملاتی امیدوار شد.

البته ویژگی که بعد از کلی چک و چانه با ChatGPT به دست آوردیم، سالهاست که توسط صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف مثل hamtapay.net در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. مشکل اصلی همچنان پابرجاست و آن هم کسب سود از بازار پر تلاطم است.

 

دستانی ورای دستان ما

اما بیایید به عنوان بخش پایانی به این سوال پاسخ دهیم که چرا نباید خیلی به هوش مصنوعی برای کسب درآمد دلاری امیدوار باشیم، البته اگر در حساب بانکی شما چند ده میلیون دلار پول وجود دارد و بیش از صدها میلیون دلار ارزش دیگر دارایی‌های شماست، موضوع کمی فرق دارد. اما ما تصور می‌کنیم که شما هم مانند 99 درصد مردم به حجم گسترده‌ای از منابع بی پایان دسترسی ندارید.

بیایید با هم صادق باشیم، اگر هوش مصنوعی به گونه‌ای پیشرفت کند که بتواند با ترند بازار معامله کند و یک حساب را رشد دهد. آن وقت میوه این پیشرفت را باز هم افراد ثروتمند می‌خورند.

خبر بد این است که مدت‌هاست (سالیان سال است) که بازارهای مالی در قبضه ربات‌ها و الگوریتم‌های چند صد میلیون دلاری بانک‌ها مختلف هستند. (کافی است کلمه HFT را در گوگل سرچ کنید.)

اگر این نکته را درک کنید که کلیه بازارهای مالی بر پایه قانون جمع صفر کار می‌کنند( یعنی اگر شما ببرید فردی دیگر در جایی دیگر خواهد باخت) آن وقت خواهید فهمید که سنگینی معادلات به سمت کسانی قرار خواهد گرفت که از پول، قدرت و دارایی نا متنهایی برخوردار هستند.

در پایان امیدواریم که بتوانید بسیار زود خود را با ترند هوش مصنوعی همراه کنید و بتوانید به خوبی این غلام مطیع را بنده خود کنید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز