خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت بهداشت:

برگزاری آزمون دستیاری در ۲۱ اردیبهشت/ به دنبال خصوصی‌سازی آموزش نیستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۵۱۴

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره برگزاری آزمون دستیاری گفت: این آزمون در ۲۱ اردیبهشت در ۲۵ رشته تخصصی برگزار می شود و ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر شرکت کرده اند. علی‌رغم اینکه در سال‌های گذشته مشکلات زیادی در برگزاری آزمون وجود داشت امسال همه موارد رفع شده و آزمون برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری خود که امروز 11 اردیبهشت برگزار شد، گفت: آموزش علوم پزشکی در کشور ما ویژگی خاصی دارد و آموزش پزشکی مورد تایید سازمان‌های بین المللی است. در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجو در ۴۰۰ رشته مقطع تحصیل می کنند و ۲۱ هزار نفر عضو هیات علمی داریم و هیچ رشته ای در دنیا نیست که در ایران تدریس نشود.

وی ادامه داد: آموزش ما باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. بیست و چهارمین همایش آموزش علوم پزشکی کشور فردا برگزار می‌شود.

او گفت: در روزهای آتی اولین سمینار بین المللی کاربرد هوش مصنوعی برگزار خواهد شد. در هفته آینده نیز جشنواره استفاده از فناوری های نوین در آموزش برگزار خواهد شد.

وی درباره افزایش ظرفیت پزشکی گفت:با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه رشته های پزشکی ۲۰۵۰ نفر و در حوزه دندانپزشکی ۳۵۰ نفر افزایش ظرفیت داشتیم. اگر زیر ساخت‌های لازم‌ نباشد قطعا کیفیت آموزش به مخاطره می افتد و ما اجازه نمی دهیم کمیت به کیفیت لطمه وارد کند و تلاش می کنیم تا این کیفیت همچنان باقی بماند و امیدواریم در مدت کوتاهی زیرساختهای لازم‌ برای افزایش ظرفیت رشته های پزشکی ایجاد شود.

او ادامه داد: آموزش دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی برای کشور هزینه بر است.

وی درباره تجهیز آزمایشگاه رشته های علوم پایه گفت: معمولا تجهیزات فرسوده است و چون برای دانشگاه‌ها هزینه دارد نمی توانند این آزمایشگاه را به روز کنند از همین رو ما با همکاری معاونت توسعه با روش هایی تلاش می کنیم از روش هایی غیر از بودجه جاری برای تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ما به دنبال مردمی سازی آموزش هستیم نه خصوصی سازی آموزش. سند مردمی سازی آموزش تدوین و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.

باقری فرد در ادامه درباره استفاده از هوش مصنوعی گفت: ما در حوزه مقالات در هوش مصنوعی رتبه ۷ یا ۸ را داریم اما در استفاده و کاربرد هوش مصنوعی چه در زمینه پزشکی و غیر پزشکی رتبه خوبی نداریم و باید تلاش کنیم تا درخصوص استفاده از هوش مصنوعی رتبه کشور را به ویژه در پزشکی افزایش دهیم.

وی درباره استفاده از تکنولوژی نوین در آموزش گفت: درخصوص استفاده از تکنولوژی جدید از زمان بیماری کرونا به آن پرداخته شده و ۷۰ درصد این تکنولوژی ها بومی شده و در دانشگاه تولید می شود. البته در آموزش علوم پزشکی آموزش چهره به چهره حرف اول را می زند و تکنولوژی جدید به ما کمک می کنند و هیچ گاه جایگزین کلاس های حضوری ما نخواهند شد اگر چه از ظرفیت این تکنولوژی های جدید استفاده خواهیم کرد.

او درباره کیفیت آموزش پزشکی گفت: آموزش پزشکی عمومی مورد تایید فدراسیون جهانی است.

وی تصریح کرد: اعضای این فدراسیون جهانی بعد از حدود ۲۵ سال هفته آینده به کشور ما سفر خواهند کرد و از دانشگاههای ما بازدید خواهند داشت. این کار نیز تاییدی بر کیفیت آموزش پزشکی ما است.

وی درباره برگزاری ازمون دستیاری گفت: ۲۱ اردیبهشت در ۲۵ رشته تخصصی برگزار می شود و ۱۳ هزار و ۵۰۰نفر شرکت کرده اند علیرغم اینکه در سال‌های گذشته مشکلات زیادی در برگزاری آزمون وجود داشت امسال همه موارد رفع شده و آزمون برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: دانشجویان رشته بیهوشی و طب اورژانس که در شهریور سال ۱۴۰۲ فارغ التحصیل می شود در آزمون دستیاری شرکت کرده تا صندلی های خالی ما پر شود.

آیین محمدی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی گفت: سه هزار نفر در همایش آموزش علوم پزشکی حضور پیدا خواهند کرد. دراین همایش ده سمپوزیوم برگزار خواهد شد و ۱۶ کارگاه پیش از همایش برگزار خواهد شد که آخرین یافته های علوم پزشکی در این مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: این همایش در سه روز برگزار می شود. پنجمین جشنواره ایده های نوآورانه دانشجویی نیز برگزار خواهد شد.این همایش از ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت برگزار می شود.

در ادامه خجسته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند درباره کنگره هوش مصنوعی گفت: تکنولوژی نوین باعث تحول شگرف در علوم پزشکی شده است و استفاده از این تکنولوژی و هوش مصنوعی در راستای درمان درست مورد استفاده قرار گرفته است.اولین دانشگاه علوم پزشکی پزشکی هوشمند منطقه در ایران راه اندازی شدو کنگره کاربرد هوش مصنوعی در کیش برگزار خواهد شد.در پایان کنگره امیدواریم به یک قطع نامه درخصوص کاربرد هوش مصنوعی در درمان برسیم.

وی ادامه داد: از مبانی حقوقی بیمار تا اقداماتی که در حوزه های مختلف از هوش مصنوعی استفاده شده است در این کنگره بررسی می شود البته اجرایی شدن این اقدامات نیاز به زیرساخت دارد.

او افزود: دوراپزشکی در یکی از شهرهای هرمزگان انجام شده و چندین مورد معاینه از تهران برای افراد در آنجا صورت گرفته است.

سپس شریفی پور رئیس مرکز تحقیقات راهبردی معاونت آموزش پزشکی گفت: راهبرد وزارت بهداشت این است که بحث فناوری‌های نوین را جدی بگیریم ما می توانیم با همکاری دانشگاه‌های مهندسی این موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار دهیم.

باقری فرد گفت: ما برای برگشت دانشجویانی که در خارج تحصیل کرده‌اند و همچنین دانشجویانی که به قصد دور زدن کنکور برای تحصیل به کشورهایی مانند اوکراین رفته و پس از دو سال تحصیل برای ادامه تحصیل به کشور باز می گشتند مشخص کردیم که باید ۷۶ واحد حضوری را گذرانده باشند ما از آنها آزمون صلاحیت گرفته و در صورت قبولی اجازه تحصیل به آنها را خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این آزمون صلاحیت است و آزمون رقابت نیست و صرفا برای تایید صلاحیت این افراد است. کمتر از دو درصد از این افراد احتمال قبول شدن در آزمون صلاحیت را دارند. در آزمون صلاحیت سال گذشته کمتر از ۵ درصد قبول شدند و آزمون صلاحیت امسال نیز در مردادماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز