خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

۲۸۰ شهر و ۹۲۰۰ روستا در معرض خطرات ناشی از فرونشست هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۴۹۰۵

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تقریبا در ۱۲۵ هزار کیلومتر مربع که حدود ۸ تا ۹ درصد مساحت کشور می‌شود، شاهد فرونشست هستیم.

«محمد حسن نامی» رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره بحران فرونشست در کشور گفت: از سال ۱۳۷۸ که فرونشست زمین در فامنین همدان اعلام شد تا این تاریخ بی‌وقفه با صرف زمان قابل ملاحظه‌ای کارشناسان مطالعات و اقدامات خود را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه نتایج نامطلوب توسعه پهنه‌های فرونشست زمین در سرزمین ایران را همه شاهد هستیم، ادامه داد: آخرین ارزیابی از تجمیع تمام نقشه‌های موجود که شامل نقشه‌های سازمان نقشه‌برداری، سازمان زمین شناسی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و مرکز تحقیقات وزارت راه و مسکن و شهرسازی و… نشان می‌دهد که فرونشست در کشور ما جدی است و باید به آن دقت کنیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی تصریح کرد: ما باید در مورد آب‌های زیرزمینی که برداشت می‌کنیم، دقت لازم را داشته باشیم، اگر این دقت را نداشته باشیم مرتب آبخوان‌ها تخلیه شده و عدم جایگزینی آب در این آبخوان‌ها باعث مرگ آبخوان‌ها می‌شود و خطرات فرونشست را نیز به صورت جدی برای ما به دنبال دارد.

نامی خاطرنشان کرد: تقریبا در ۱۲۵ هزار کیلومتر مربع که حدود ۸ تا ۹ درصد مساحت کشور می‌شود، شاهد فرونشست هستیم، جمعیتی حدود ۱۸ تا ۱۹ میلیون نفر در این پهنه ساکن هستند. تعداد ۲۸۰ شهر و ۹۲۰۰ روستا در معرض خطرات ناشی از فرونشست قرار دارند. زوم‌های فرونشست در برخی از شهرها قابل توجه است و نباید اجازه دهیم تا آبخوان‌ها از بین بروند و شاهد مرگ آبخوان‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: فرونشست در تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشتر باید توجه شود و ما نیز به دنبال این هستیم که با یک برنامه خاص و مدون انتقال آب به سفره‌های زیرزمینی انجام شود تا آب خوان‌ها از بین نروند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به‌ عدم مصرف صحیح آب در کشور گفت: متاسفانه استاندارد مصرف آب را در بخش‌های مختلف رعایت نمی‌کنیم یعنی در بخش کشاورزی، در بخش صنعتی و بخش خانگی مصرف صحیح رعایت نمی‌شود و ما باید روی این موضوع یک برنامه آموزشی بسیار قوی در صدا و سیما و فضای مجازی و همچنین مدارس و دانشگاه‌ها داشته باشیم. ما اگر می‌خواهیم کار مثبتی انجام دهیم باید به دانش آموزان از همین دوران مدرسه بیاموزیم این کودکان آیندگان اداره‌کننده این کشور بزرگ هستند و باید بدانند که خطرات پیش روی آن‌ها چیست و به آن‌ها مسائل را آموزش دهیم تا کودکان در منازل نقش پیشگیری کننده از مصرف بیش از حد را داشته باشند. نیاز است که صدا و سیما و فضای مجازی که اغلب مردم از آن استفاده می‌کنند و هم رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به این موضوع بپردازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز