خبرگزاری کار ایران

واکنش نامی به انتقادها درباره عدم مدیریت بحران برودت هوا؛

سازمان مدیریت بحران، یگان اجرایی نیست/ برخی نمایندگان قانونی که نوشته‌اند را حتی یکبار نخوانده‌اند/ کسی به دلیل سرمازدگی فوت نکرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۱۷۷

سازمان مدیریت بحران کشور به انتقادهای برخی نمایندگان مجلس به این سازمان درباره عدم مدیریت بحران برودت هوا در کشور واکنش نشان داد.

«محمد حسن نامی» رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتقاداتی که در بحران برودت هوا به سازمان مدیریت بحران وارد شده است، گفت: این مشکل قطع گاز سراسری نبود و در برخی از مناطق خراسان جنوبی این مشکل متاسفانه ایجاد شده بود، آن هم به علت این بود که در انتهای گازرسانی قرار دارند و افت فشار گاز باعث این مشکل شد. البته باز هم همه این موارد به قطع گاز در ترکمنستان باز می‌گردد.

سازمان مدیریت بحران، یگان اجرایی نیست

وی ادامه داد: یکی از استراتژی‌های ما برای تامین گاز که در دولت‌های گذشته نیز وجود داشت، این بود که از برخی کشورهای همسایه در شمال کشور به منظور صرفه‌جویی از مواردی مانند بحث سوآپ استفاده می‌کردند. یعنی بجای اینکه ما هزینه کنیم و سوخت و گاز را به مناطق شمالی کشور منتقل کنیم از کشورهای همسایه شمالی سوخت و گاز را می‌گرفتیم و در مقابل در خلیج فارس به آن‌ها تحویل دهیم.

برخی نمایندگان قانونی که خودشان نوشته‌اند را حتی یکبار نخوانده‌اند

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در واکنش به اظهارات برخی از نمایندگان مجلس گفت: متاسفانه برخی از نمایندگان قانونی را که خودشان نوشته‌اند حتی یکبار هم نخوانده‌اند. اول از اینکه نمی‌دانند ستاد بحران مسئول اجرا نیست، بلکه یک ستاد است. براساس ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران سازمان‌های اجرایی شامل همه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و همه نهادهای تحت امر رهبری هستند، اما متاسفانه برخی نمایندگان حتی یک بار هم قانونی که خودشان امضاء کرده‌اند را نخوانده‌اند. ما در ستاد مدیریت بحران مگر یگان اجرایی هستیم و یا گاز داریم که به کسی بدهیم.

مواردی که خوب مدیریت می‌شود را رسانه‌ها نمی‌بینند

نامی با بیان اینکه مقداری هم پرداختن به برخی از مباحث باعث می‌شود آن موضوع پررنگ شود و دیگران درباره آن صحبت کنند، گفت: ما ۴ روز قبل از ۱۸ دی ماه ما به همه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی اعلام آماده باش کردیم و در ۳۲ مورد ابلاغ کردیم که باید رعایت کنند که الحمدالله رعایت کردند. اما مواردی که خوب مدیریت می‌شود را نه رسانه‌ها می‌بینند و نه کسانی که صحبت می‌کنند.

در برف و بوران ۱۳۵۰، ۴۱۲۲ نفر کشته شدند

وی تصریح کرد: ما نه تنها در ۵ استان که با برودت هوا مواجه بودند در بسیاری دیگر از استان‌ها نیز شاهد برودت و سرمای شدید بودیم. این درحالی است که کشور ما یک سرمای شدید را در ۱۴ سال پیش تجربه کرده بود که آن هم در بخشی از استان گیلان که بارش برف زیادی را شاهد بودیم و باعث شده بود سقف‌های شیروانی برخی از خانه‌ها تخریب شود و ما بعد از آن دیگر سرمای شدید در کشور نداشتیم و یکبار هم در سال ۱۳۵۰ با چنین سرمایی مواجه شدیم که در آن سال هم برف زیادی در کشور بارید و در بیشتر مناطق بین ۶ تا ۸ متر ارتفاع برف بود که در آن سال ۴۱۲۲ نفر کشته شدند.

خوب مدیریت کردیم؛ کسی به دلیل یخ‌زدگی و سرمازدگی جان خود را از دست نداد

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: این سرمایی که الان داشتیم به لحاظ برودت شبیه آن دوران بود البته بارش برف کمتری نسبت به آن موقع داشت دمای -۲۸ در داخل شهرها بود و ما در مناطق غیرمسکونی دمای تا منفی ۴۲ درجه هم داشته‌ایم. این موضوع خوب مدیریت شد کسی در راه نماند و کسی به دلیل یخ‌زدگی و سرمازدگی جان خود را از دست نداد.

اشکالی که وجود داشت «کنار گذاشتن کرسی در روستاها» بود

نامی تصریح کرد: پلیس راهور همه راه‌های پرخطر را بست و اجازه تردد را نداد در شهرها نیز مدیریت انجام شد، اما یک اشکالی که وجود دارد این است که در روستاها به دلیل اینکه گازرسانی صورت گرفت تمام وسایل گرمایشی سنتی مانند کرسی را کنار گذاشتند البته در سفر هفته قبل که به خراسان جنوبی داشتم برخی از خانه‌های روستایی کرسی داشتند و در این مناطق سرمای شدید هم وجود داشت و ما بعد که پیگیری کردیم گفتند با مشکلی مواجه نشده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه ما این روزها با فشار از سوی استکبار جهانی و صهیونیست رسانه‌ای مواجه هستیم اما دوستان خودمان هم به ما ایراد می‌گیرند در حالی که اطلاعی از موضوع ندارند و گفته‌های این‌ها مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر گاز ورودی از ترکمنستان به یکباره قطع نمی‌شد، با مشکل مواجه نمی‌شدیم

رییس سازمان مدیریت بحران در پاسخ به این سوال که باتوجه به هشدار سازمان هواشناسی از دستگاه‌های مسئول درخواست کرده‌ بودید تا در حالت آماده باش قرار بگیرند؟ گفت: بله، ما این را اعلام کرده بودیم اما همانطور که عرض کردم اگر گاز ورودی از کشور ترکمنستان به یکباره قطع نمی‌شد ما با مشکل مواجه نمی‌شدیم. غرب استان مازندران در انتهای لوله گازرسانی قرار دارد و با مشکل مواجه شد. استان گلستان هم مشکل داشت که مدیریت شد. در استان خراسان رضوی و جنوبی هم با افت فشار مواجه شدیم که باعث شد گاز قطع شود اما این قطع گاز کلی نبود. گاز بود اما افت فشار داشت و این افت فشار باعث شد که مشکلاتی ایجاد شود.

تامین اسکان اضطراری برای ۴۳۰۲ نفر/ اگر عشایر رها می‌شدند یخ می‌زدند و فوت می‌شدند

نامی با تاکید براینکه ما درخصوص این موارد اعلام آمادگی داده بودیم و همه را کنترل کرده بودیم، گفت: ما برای ۴۳۰۲ نفر اسکان اضطراری مهیا کردیم اما هیچ کسی این را نمی‌بینید و نمی‌گوید اگر این افراد که بیشتر آن‌ها هم عشایر بودند رها می‌شدند یخ می‌زدند و فوت می‌شدند. ضمن اینکه مردم ما یک مردم همراه هستند علیرغم اینکه شبکه‌های خارجی تبلیغ می‌کردند که مردم آب، برق و گاز را بیشتر مصرف کنند اما ما همان روزی که اعلام کردیم مشکل گاز در برخی از مناطق ایجاد شده است بلافاصله مردم همراهی کرده و در بسیاری از استان‌ها مصرف گاز را کاهش دادند و ما اثر آن را غروب در شبکه گاز و برق دیدیم.

وی تصریح کرد: کار خوب مدیریت شد اگر ترکمنستان گاز را قطع نمی‌کرد مشکل پیدا نمی‌کردیم. در خراسان رضوی هم شهرهای شرقی به دلیل اینکه انتهای لوله است با افت فشار مواجه شدند.

۹۹.۵ درصد مردم با ما همراهی کردند و مصرف گاز و برق را کاهش دادند

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه ۹۹.۵ درصد مردم با ما همراهی کردند و مصرف گاز و برق را کاهش دادند، گفت: ما خواهش می‌کنیم روی موارد مفید مانور داده شود و این کار نشان دهنده اتحاد بین مردم بود اگر از شرکت گاز بپرسید اعلام می‌کنند که چه صرفه‌جویی صورت گرفت تا ما توانستیم گاز را به حالت تعادل برسانیم و گرنه بسیاری از مناطق ممکن بود با مشکل مواجه شوند. به طور مثال همدان، آذربایجان غربی وشرقی و کردستان علیرغم اینکه استان‌های سردسیر هستند اما میزان مصرف خود را کاهش داده بودند.

ایران فوتی به دلیل سرمازدگی نداشت اما در ترکمنستان ۹ نفر جان باختند

نامی در پاسخ به این سوال که آیا بازهم با شرایط بحرانی مواجه هستیم، ادامه داد: در سه روز آینده در بسیاری از نقاط کشور دمای هوا از پایین به سمت صفر افزایش پیدا می‌کند و متعادل می‌شود ما در این ایام فوتی به دلیل سرمازدگی نداشتیم و این کار بزرگی است در حالی که در ترکمنستان که جمعیت آن با کشور ما قابل مقایسه نیست ۹ نفر به دلیل سرمازدگی جان خود را از دست داده بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز