خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران اعلام کرد:

تخصیص بودجه ۴۰۰ میلیاردی برای تملک باغات شهری و تبدیل آنها به فضای سبز عمومی

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۴۴۵

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری از تخصیص بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای تملک باغات شهر تهران و تبدیل آنها به فضای سبز عمومی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در سال جاری تا کنون ۲۰ باغ یا لکه مشجر در سطح شهر تهران برای تبدیل به فضای سبز عمومی تملک شده یا در دست خریداری است که تا امروز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه مربوط به این کار پرداخت شده است و با توجه به این که ارزیابی این پروژه‌ها در مراحل پایانی قرار دارد، تا پایان سال نیز ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر در این زمینه پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی محمد مختاری در آیین افتتاح فاز یک برنامه تکمیل کمربند سبز شهر تهران به مساحت ۵۰۰ هکتار از پروژه یک هزار و ۵۰۰ هکتاری سال ۱۴۰۱ که عصر امروز در قالب سی و دومین رویداد امید و افتخار شهرداری تهران برگزار شد، گفت: متاسفانه تهران با معضلات زیست‌محیطی مختلفی نظیر آلودگی هوا، وارونگی دما و ریزگردها مواجه است که البته توسعه فضای سبز قطعا می‌تواند با همه این معضلات مقابله کند. بنابراین در دوره جدید مدیریت شهری جنگل‌کاری گسترده در قالب طرح کمربند سبز شهر تهران با سرعتی بیشتر از قبل در دستور کار قرار گرفته است که می‌تواند نقش موثری در تلطیف هوا داشته باشد.

وی افزود: جنگل‌کاری در حاشیه شهر تهران بخصوص در مناطق جنوبی از جمله برنامه‌های جدی دوره کنونی شهرداری است که با دستور شهردار محترم تهران پیش می‌رود و در همین راستا در سال ۱۴۰۱ در ۱۱ نقطه از حاشیه شهر تهران جنگل‌کاری انجام خواهد شد که علاوه بر توسعه فضای سبز، می‌تواند در جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهر و مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه پایتخت نیز نقش داشته باشد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران ادامه داد: امروز طرح جنگل‌کاری در سه نقطه از حاشیه شهر تهران شامل ۲۰۰ هکتار در اتوبان شهید حجازی، ۲۰۰ هکتار در منطقه ۱۹ و ۱۰۰ هکتار در حوالی کوه‌های بی‌بی شهربانو مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و ۱۵ اسفند نیز این جنگل‌کاری با حضور رئیس‌جمهور محترم در هشت نقطه دیگر از فضای پیرامونی پایتخت در سطح یک هزار هکتار انجام خواهد شد. 

وی تاکید کرد: کوه‌های بی‌بی شهربانو که امروز بخشی از طرح جنگل‌کاری در حاشیه شهر تهران در حوالی آنها انجام می‌شود، جزو میراث فرهنگی جنوب شهر تهران هستند که متاسفانه در سال‌های قبل مورد تخریب قرار گرفته بودند، اما از سال گذشته شهردار پایتخت دستور طراحی یک مجموعه فرهنگی و تفرجگاهی را در شمال این منطقه صادر کرده‌اند و امیدواریم با تکمیل این مجموعه بتوانیم محلی را برای تفرج افرادی که در اینجا سکونت دارند، فراهم کنیم. 

مختاری اضافه کرد: ما تا قبل از دوره جدید مدیریت شهری تهران معمولا سالانه ۸۰۰ تا هزار هکتار در کمربند پیرامونی تهران جنگل‌کاری می‌کردیم، اما در سال گذشته به این کار سرعت بیشتری دادیم و توانستیم یک هزار و ۲۵۰ هکتار در کمربند سبز پیرامون تهران جنگل‌کاری کنیم و امسال نیز تا ۱۵ اسفند یک هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌کاری کمربند سبز حاشیه تهران انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران ادامه داد: سرانه فضای سبز شهر تهران در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد، به نحوی که همین حالا سرانه فضای سبز پایتخت در بخش درون‌شهری ۱۶ متر و ۷۰ سانتی‌‌متر مربع و در بخش برون‌شهری ۲۶ متر مربع به ازای هر نفر است، اما اصل مهم که در دوره جدید مدیریت شهری مورد تاکید شهردار محترم قرار گرفته، توزیع عادلانه سرانه فضای سبز در سطح شهر است، زیرا در برخی مناطق از جمله مناطق ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۷ دچار کمبود محسوس سرانه فضای سبز شهری هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به این که در مناطق ذکرشده، سرانه فضای سبز زیر ۱۰ متر مربع به ازای هر نفر است، توسعه فضای سبز در این مناطق در دوره حاضر در دستور کار قرار گرفته است و طبق دستور شهردار محترم تهران، حساب بانکی مخصوصی برای تملک باغات درون‌شهری و تبدیل آنها به فضای سبز عمومی به این منظور اختصاص داده شده است و تمام جرایم مربوط به تخریب باغات در سطح شهر تهران برای کمک به توسعه فضای سبز به این حساب واریز می‌شود.

مختاری در ادامه توضیحات خود گفت: ما برای جبران کمبود سرانه فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار تهران به دنبال آن هستیم که با تملک باغات و تبدیل آنها به فضای سبز عمومی سالانه یک متر مربع به سرانه فضای سبز این مناطق اضافه کنیم. در همین راستا سال گذشته ۲۱ باغ را در سطح شهر تهران خریداری کردیم و پس از احیا و طراحی آنها، این باغات را به مجموعه بوستان‌های محله‌ای و منطقه‌ای تهران اضافه کردیم. در سال جاری نیز ۲۰ باغ یا لکه مشجر در سطح شهر تملک شده یا در دست خریداری است که تا امروز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه مربوط به این کار پرداخت شده است و با توجه به این که ارزیابی این پروژه‌ها در مراحل پایانی قرار دارد، تا پایان سال نیز ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر در این زمینه پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران ادامه داد: با افزایش یک هزار و ۵۰۰ هکتاری کمربند سبز حاشیه پایتخت تا پایان سال ۱۴۰۱، مساحت کمربند سبز پیرامون شهر تهران به ۴۶ هزار هکتار خواهد رسید و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این سطح را تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۵۰ هزار هکتار می‌رسانیم. بخش زیادی از اراضی که طرح کمبربند سبز شهر تهران در آن اجرا شده است، پیش از این جزو اراضی ملی یا زمین‌هایی بود که در اختیار ارگان‌های مختلف قرار داشت، اما با دستور مقام معظم رهبری، این اراضی به شهرداری تهران واگذار شد تا بتوانیم طرح کمربند سبز شهر تهران را در آنها اجرا کنیم تا ضمن تلطیف هوا، بخشی از زمین‌های حاشیه تهران نیز به عنوان فضای سبز حفظ شود.

وی در پایان تصریح کرد: اجرای طرح کمبربند سبز پیرامون شهر تهران، علاوه بر فواید زیست‌محیطی، باعث بهبود منظر شهری می‌شود و همچنین مکان‌هایی را برای تفرج شهروندان جهت گذراندن اوقات فراغت، کسب آرامش و تامین سلامت روانی با دسترسی مناسب و نزدیک به شهر فراهم می‌کند. 

گفتنی است، عصر امروز با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، علی محمد مختاری، رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، روح‌الله یزدی خواه، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، حمید زمانی، فرماندار ویژه شهرستان ری و سید محمد ناظم رضوی، شهردار منطقه ۲۰ آیین افتتاح فاز یک برنامه تکمیل کمربند سبز شهر تهران به مساحت ۵۰۰ هکتار از پروژه یک هزار و ۵۰۰ هکتاری سال ۱۴۰۱  در جنگل‌کاری‌های حوالی کوه‌های بی‌بی شهربانو در شهر ری برگزار شد.

کمربند سبز شهر تهران در حال حاضر ۴۵ هزار هکتار مساحت دارد و به گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌های شهرداری، با افتتاح یک هزار هکتار دیگر جنگل‌کاری تا پایان سال جاری و ایجاد فضای سبز پیرامونی در حاشیه پایتخت به میزان سالیانه دو هزار هکتار در دو سال آینده، قرار است سطح جنگل‌کاری یا همان کمربند سبز پیرامون پایتخت تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۵۰ هزار هکتار برسد. فاز دوم برنامه یک هزار و ۵۰۰ هکتاری جنگل‌کاری امسال در تاریخ ۱۵ اسفند به مناسبت روز درختکاری با حضور رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز