خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه شهید رجایی در گفت‌وگو با ایلنا:

تدوین رشته مدیریت آموزشگاهی در هنرستان‌ها برای ارتقای کیفیت سطح مدیران/ تربیت ۲۵۰۰ تا ۳ هزار معلم در دوره‌های یک‌ساله

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۳۰۷

رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: در سال ۱۳۹۸ حدود۱۶ هزار نفر هنرآموز کمبود داشتیم و با روندی که پیش‌رو داریم، امیدواریم در سال ۱۴۰۳ به یک تعادل برسیم.

«حمیدرضا عظمتی» رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره میزان نیرویی که قرار است از سوی دانشگاه شهید رجایی به آموزش و پرورش تزیق شود، گفت: مأموریت ما در حوزه تربیت دبیران فنی یا هنرستان است، تا این نیروها در هنرستان‌های کشور مشغول به کار شوند. تعداد هنرستان‌های کشور اعم از دولتی و غیر دولتی چیزی در حدود هشت هزار هنرستان است و نسبت به حدود ۱۱۰ هزار مدرسه‌ای که در کشور داریم حدود پنج درصد مدارس کشور جامعه هدف و مخاطبین ما هستند.

وی بیان کرد: ما هرساله در قالب دو نوع پذیرش دانشجو جذب می‌کنیم. یک پذیرش دوره چهارساله کارشناسی است و پذیرش دیگر دانشجویان نیز در یک دوره یک‌ساله انجام می‌شود. به این مورد که ترتبیت دانشجو در یک دوره یک ساله انجام می‌شود، در اساس‌نامه دانشگاه ماده یک می‌گوییم و در دانشگاه فرهنگیان این موضوع در قالب ماده ۲۸ مطرح می‌شود و بنابر ردیف‌های استخدامی که در وزارت آموزش و پرورش می‌توانند جذب کنند این دوره‌های یک‌ساله را هم تربیت می‌کنیم تا وارد خدمت شوند. 

عظمتی اظهار داشت: در سال‌های اخیر به طور متوسط ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر هم طی دوره یک‌ساله تربیت کرده‌ایم، این آمار جزو برنامه‌های پذیرش است که انجام می‌شود. این آمار صرفا برای دوره‌های یک‌ساله است. این عدد متغیر است و ممکن است یک سال ۱۸۰۰ نفر، یک سال ۲۵۰۰ و سال دیگر ۳۰۰۰ نفر بوده باشد. اما به طور تقریبی این میزان بین رنج ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر است و دوره یک‌ساله محسوب می‌شوند که ما به آن دوره مهارت آموزی یا ماده یک می‌گوییم. 

رییس دانشگاه شهید رجایی درباره راه‌اندازی رشته جدید برای ارتقای کیفیت سطوح مدیریتی افزود: از برنامه‌های ویژه‌ای که داشتیم این است که در سال جاری در قالب بسته‌های تحولی که در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت مأموریتی پیدا کردیم تا در حوزه ارتقای سطح مدیریت هنرستان‌ها برنامه‌ای داشته باشیم. 

وی ادامه داد: از این رو رشته‌ای به عنوان مدیریت آموزشگاهی در هنرستان‌ها برای مهر ماه سال ۱۴۰۰ تدوین و تعریف کردیم و این رشته برای اولین بار در کشور ایجاد شد. هدف از طراحی این رشته، ارتقای سطح مدیریت در هنرستان‌هاست که یکی از زیر نظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب می‌شود. 

عظمتی افزود: این رشته در مقطع کارشناسی ارشد است که از اول مهر ماه پذیرش خواهیم داشت. تمام فرایند تصویب این رشته در مراجع قانونی از جمله شورای عالی برنامه ریزی آموزش و پرورش به سرانجام رسیده و در شورای گسترش هم به همین ترتیب است و ما آمادگی داریم از اول مهر ماه جذب دانشجو داشته باشیم. 

رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در پاسخ به این سوال که به طور کلی هرساله چه تعداد نیرو از سوی دانشگاه شما به آموزش و پرورش تزریق می‌شود؟ بیان کرد: در دوره چهارساله به طور متوسط ۷۰۰ تا ۸۰۰ دانشجو را پذیرش می‌کنیم و در دوره یک‌ساله هم به طور متوسط ۲۵۰۰ نفر پذیرش می‌شوند. امیدواریم تا سال ۱۴۰۳ با توجه به روندی که خواهیم داشت نیازی به دوره یک‌ساله نداشته باشیم. 

وی در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش چه تعداد کمبود نیرو در حوزه هنرستان‌ها به شما اعلام کرده است؟ گفت: ما هر سال بر حسب ظرفیتی که داریم جذب تعداد ثابتی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر را خواهیم داشت و همواره همین تعداد پذیرش داشته‌ایم. 

عظمتی افزود: در عین حال آنچه که متغیر بوده درصد رشته‌هایی است که در حوزه فنی و حرفه‌ای در سطح کشور داریم. رشته‌ها باهم بسیار متفاوتند و پراکندگی زیادی در سطرح کشور دارند. این امر وابستگی مستقیمی با میزان ردیف‌های استخدامی که دولت در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌دهد، دارد. 

وی خاطر نشان کرد: روال به این صورت است که این ردیف‌ها به استان‌ها برای اظهارنظر تخصیص داده می‌شود و استان‌ها نیز نیاز خود را در زمینه معلم برای مقاطع مختلف اعلام می‌کنند. به عنوان مثال تعداد معلمانی که برای سال آینده نیاز است برای دوره ابتدایی خیلی زیادتر بوده و در حوزه فنی حرفه‌ای کمتر بوده است. 

رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در پایان اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ چیزی در حدود ۱۶ هزار نفر هنرآموز کمبود داشتیم و با روندی که داریم انجام می‌دهیم امیدواریم در سال ۱۴۰۳ این به یک تعادل برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز