خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان تاکید کرد:

نقش و سهم واقعی زنان در توسعه، نیازمند روشن‌سازی و تبیین است

asdasd
کد خبر : ۴۹۸۰۲۸

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان بر سهم متعادل بانوان در بهره‌برداری از ثروت تولیدی خانوار تأکید کرد و افزود: لازم است تا نقش و سهم واقعی زنان در توسعه دیده شود.

به گزارش ایلنا از رشت، نخستین کارگروه بانوان و خانواده استانداری به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان برگزار شد.

در این نشست بخشنامه اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استانها جهت فعالسازی بانوان توسط دبیر کارگروه تبیین و آخرین اقدامات صورت گرفته پیرامون مصوبات کارگروه بانوان در سال95 تشریح شد.

رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در این نشست با اشاره به توانمندی‌های زنان گیلان به ویژه نقش زنان سخت‌کوش در بعد مدیریتی و اجرایی، اظهار داشت: باید از این توانمندی و کارایی در جهت اقتصاد مقاومتی بهره مند شد و به عنوان شاخصی برای استان به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه باید در حوزه بانوان سرمایه‌گذاری اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با رویکردی متفاوت صورت گیرد، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید بر توانمندی‌ و کارایی زنان توجه ویژه ای دارد، چنانکه در بسیاری از پست های مهم، زنان فعال و خوش سابقه به تصدی رسیده اند.

این مسئول بر سهم متعادل بانوان در بهره‌برداری از ثروت تولیدی خانوار تأکید کرد و افزود: لازم است تا نقش و سهم واقعی زنان در توسعه دیده شود.

علیزاده به اشتغال طیف وسیعی از زنان گیلانی در بخش گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و اذعان داشت : به جهت نوع و جنس فعالیت های این حوزه،عمده اشتغال در مجموعه بانوان متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قریب به 6400 نفر در حوزه گردشگری فعالیت می نمایند که 1185نفر از آنان را بانوان تشکیل می دهند، از فعالیت 14798 هنرمند صنایع دستی در سراسر استان خبر داد و گفت: صنایع دستی گیلان با توانمندی بانوان این دیار آمیخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان خارج شدن از پوسته فعالیت های تکراری را بخش مهم فعالیت این اداره کل در سالهای اخیر خواند و گفت:ایجاد خانه صنایع دستی و برپایی مراکز خلاقیت و اجرای طرح روستاهای بدون بیکار روستاهای بدون بیکار اسطلخ جان،دهنه سرشیجان و حلیمه جان از دیگر افتخارات این اداره کل بوده که با سرلوحه قرار دادن بندهای اقتصاد مقاومتی مسیر بالندگی صنایع دستی و احیای دوباره هنرهای بومی و سنتی استان را هموار ساخته است.

علیزاده با بیان اینکه در گسترده کردن شبکه تولید صنایع دستی گیلان مطالعات بسیاری صورت گرفته، از بازاریابی اصولی، فعال نمودن مراکز عرضه و فروش، ایجاد فروشگاه های مجازی،توسعه تجارت الکترونیک و نیز برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در استان بعنوان حلقه های دیگر در مسیر تولید انبوه صنایع دستی یاد کرد و خاطرنشان کرد:هم اکنون 90 کارگاه، 344 فروشگاه و 9 بازارچه در حوزه عرضه صنایع دستی استان فعال هستند.

این مسئول همچنین به برگزاری 77نمایشگاه صنایع دستی طی سال95 اشاره کرد و بیان داشت: در این نمایشگاه ها علاوه بر عرضه و معرفی صنایع دستی، نسبت به معرفی ظرفیت های گردشگری گیلان و همچنین معرفی فرهنگ ها و آیین های این دیار در راستای تحقق نشاط اجتماعی اقدام شده است.

وی با اشاره به ظرفیت هتل ها و اماکن اقامتی رسمی، به عدم توازن آمار موجود با متقاضیان امر سفر بیان داشت:امروز سلایق و خواسته های گردشگران به سمت و سوی اقامتگاه های بوم گردی سوق پیدا کرده که این امر نیازمند مطالعات جدی و نگاهی اثربخش است.

علیزاده، توسعه بومگردی را موجب رونق اقتصادی و خودکفایی روستاییان خواند و اذعان داشت: با تلفیق داشته های فرهنگی، هنرهای بومی محلی و مواهب طبیعی می‌توان هم افزایی و توسعه اشتغال و اقتصاد در سطح مطلوبی را شاهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان خارج شدن به مبحث مشارکت جویی در توسعه فرهنگی و اشتغالزایی بر پایه خودکفایی تاکید کرد و اظهار داشت: بهره گیری از دانش تجربی فعالان سازمانهای مردم نهاد و تلفیق آن با دانش آموختگان جوان و تحصیل کرده گامی در راستای احیای هنرهای بومی و محلی خواهد بود.

این مسئول، رویکرد فرهنگی را در تولید سرمایه های اجتماعی حائز اهمیت دانست و گفت: رویکرد فرهنگی مستلزم آموزش عمومی است که هر قدر سازمان های مردم نهاد درگیر آموزش جامعه شوند، به مدل های توسعه بهتری دست خواهند یافت.

در ادامه احمدی پور معاون سیاسی امنیتی استانداری بر ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی بعنوان راهکاری برای رفع محرومیت و نیز تحقق اشتغال پایدار تاکید کرد و گفت:خودکفایی و حرکت به سوی شکوفا سازی توانمندی ها باید در کانون توجه همگان قرار گیرد.

وی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را در گرو حرکت و پویایی فردی و اجتماعی خواند و گفت:دولت تدبیر و امید،نشاط و تعالی روحی را بعنوان مهمترین راهکار برای تحقق این مهم می داند و در جهت اجرای آن تلاش می کند.

این مسئول زنان را محور اصلی در بنیان خانواده‌خواند و اذعان داشت: تامین نیازهای‌فردی و اجتماعی این قشر سلامت خانواده و نیز تعالی جامعه را در پی دارد.

معاون سیاسی‌امنیتی استانداری گیلان از مسئولان دستگاه‌های اجرایی خواست تا توجه به ارکان نظام خانواده و رفع محرومیت های اجتماعی را با جدیت دنبال کنند تا جامعه و کشور را از معضلات بزرگتر در امان نگاه دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز