خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

از کارگران آق دره دلجویی شود/ منتظر واکنش همه نهادهای دخیل هستیم

asdasd
کد خبر : ۳۷۶۹۲۷

یک فعال صنفی کارگری می گوید: علاوه بر عزل مدیر کل اداره کار آذربایجان غربی، بقیه نهادهای دخیل در این اتفاق دردآور نیز بایستی واکنش نشان دهند و علاوه براین تمهیداتی صورت بگیرد که از تکرار این گونه برخوردها جلوگیری شود.

«علی خدایی»، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در گفتگو با ایلنا در ارتباط با عزل مدیر کل اداره کار استان آذربایجان غربی به دلیل بی اطلاعی از صدور حکم شلاق برای کارگران آق دره گفت: این عزل، به عنوان واکنش وزارت کار مطلوب است و جای سپاس نیز دارد اما توقع جامعه کارگری اینست که علاوه بر وزارت کار، همه نهادهای دخیل در این قضیه مانند وزارت دادگستری و وزارت کشور نیز واکنش نشان دهند.

وی با بیان این مطلب که شلاق خوردن کارگران آق دره احساسات عمومی جامعه کارگری را به شدت جریحه دار کرده است، ادامه داد: دادستانی تکاب و فرمانداری این شهرستان نیز در  در وقوع این اتفاق ناخوشایند، سهم داشته اند و باید پاسخگو باشند.

خدایی افزود: از طرف دیگر، باید  اذعان کرد که تغییرات مدیریتی به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه باید تمهیداتی اندیشیده شود که پس از این، قوه قضاییه به حوزه روابط کار ورود نکند و چنین اتفاقات دردآوری تکرار نشود.

وی در ارتباط با چگونگی سازوکار این تمهیدات گفت: بایستی هماهنگی‌های لازم میان وزارت کار و وزارت دادگستری انجام شود تا  چنین برخوردهایی با اعتراضات صنفی گسترده تر از این نشود.

این فعال کارگری با بیان این مطلب که وظایف وزارت کار در این حیطه بسیار گسترده است گفت: مسئولان وزارت کار باید از کارگران آق دره دلجویی کنند و به مطالباتشان در اسرع وقت رسیدگی شود.

خدایی در ادامه به بند هـ ماده  73 قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت:  محتوای این بند،   تقویت تشکلهای کارگری و کارفرمایی متضمن حق قانونی اعتراض صنفی برای این تشکلها است ولی هرگز این بند با وجود پیش بینی در برنامه توسعه  اجرایی نشد.

وی ادامه داد: اتقافی که در آق دره افتاد، حاصل به رسمیت نشناختن حق اعتراض کارگران است و بایستی این مشکل کلیدی و زیرساختی هرچه سریعتر مرتفع شود، تنها در این صورت است که کارگران از آزادی عمل در کنش‌های صنفی برخوردار خواهند شد.

 عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در پایان با اشاره به حادثه خودسوزی کارگر شهرداری شادگان گفت: نگرانی من این است که فجایعی مانند شلاق خوردن و خودسوزی کارگر، تبدیل به رویه هایی عادی شوند و از فرط تکرار، قبح خود را  در سطح جامعه از دست بدهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز