خبرگزاری کار ایران

سیداحمد خاتمی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

برخی رسانه‌ها از بودجه عمومی له یا علیه نامزدها استفاده می‌کنند/کاندیداها در مناظره اخلاق را رعایت کنند

asdasd
کد خبر : ۴۸۵۸۱۲

سیداحمد خاتمی در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران به خبرنگاران گفت: رسانه‌های خصوصی می‌توانند در چارچوب روابط و قانون و با دوری از تهمت و افترا کاندیدایی را تبلیغ یا معرفی کنند اما رسانه‌های عمومی و دولتی خیر.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیداحمد خاتمی (امام جمعه موقت تهران) صبح امروز جمعه 15 اردیبهشت ماه در حاشیه بازدید از سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ در جمع خبرنگاران و در ارزیابی‌اش از اولین مناظره انتخاباتی که برگزار شد و همچنین با بیان چند توصیه به کاندیداها برای مناظره امروز گفت: اصل برگزاری مناظره اتفاقی خجسته و درستی است. اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری به صورت شفاف و صریح در مقابل مردم قرار بگیرند و با یکدیگر گفت‌وگو کنند، شایسته تقدیر است. معتقدم برگزاری مناظره به این شکل می‌تواند جلوی بسیاری از اسراف‌های تبلیغات را بگیرد و واقعا هم عکس و پوستر هیچگاه نمی‌توانند نقش مناظره را ایفا کنند با این حال دو سه نکته است که توصیه می‌کنم کاندیداها مدنظر قرار بدهند.

وی ادامه داد: این آقایان که خود را در معرض انتخاب مردم گذاشته‌اند باید رفتار و اخلاق خود را مدنظر داشته باشند چراکه افرادی در این سطح منش، گفتار و رفتارشان الگو خواهد شد. متاسفانه ما در مناظره اول شاهد برخی هنجارشکنی‌های اخلاقی بودیم که در شان کاندیداها نیست. نگاه مولا علی به مسئولیت‌های خرد و کلان نگاه امانت است و این مناظره‌ها به خوبی نشان می‌دهد چه کسی به مسئولیت نگاه امانی و خدماتی دارد و چه کسی سنگ خود را به سینه می‌زند. از خلال صحبت‌های نامزدها؛ مردم می‌فهمند که چه کسی دلش برای کشور سوخته و ارتقای کشور را آرزو دارد و چه کسی به دنبال ارتقای خود و باند خود است.

امام جمعه موقت تهران افزود: اگر واقعا در این مناظرات فردی مدام باند و حزب خودرا به رخ بکشد؛ مشخص است که پس از رسیدن به قدرت اتوبوسی آدم اخراج می‌کند و اتوبوسی هم آدم جایگزین آنها می‌کند. این آفت در کل یکی از آفت‌های ما در این 38 سال است که باعث می‌شود فرصت استفاده از تجربه‌های طلایی که شخص طی 15،‌20 سال به دست آورده از دست بدهیم. این یعنی با جابجایی‌های اتوبوسی و حزبی فرصت‌های ساخته شده توسط نظام نیز سوخت می‌شود.

خاتمی بار دیگر با تاکید بر اینکه این مناظرات نشان می‌دهد چه کسی در پی خدمت است، گفت: به عنوان مثال آیت‌الله یزدی در مجلس خبرگان رای نیاورد ولی از مردم تشکر کرد که این بار را از دوش او برداشته‌اند. همچنین نامزدها باید توجه داشته باشند که نظام اسلامی را زیر سوال نبرند. ممکن این مساله مستقیم هم اتفاق نیفتد اما اگر به خروجی برخی صحبت‌ها توجه کنند، آن را می‌بینند. آنها باید بیشتر دقت داشته باشند. اگر کسی نظام را زیر سوال ببرد حکم این مساله است که یکی بر سر شاخه بن می‌برد یعنی فرد بر سر سفره نظام نشسته و نظام، امام و خدمات کلان نظام را زیر سوال می‌برد.

او سپس به ارزیابی خود از برگزاری سی دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: در حضور خود آقای صالحی هم تاکید کردم که مسئولان مراقب باشند کسانی از فضای نمایشگاه سوءاستفاده نکنند و این جشن فرهنگی عرصه‌ای برای ورود و بروز تفکرات مسمومی مثل افراطی‌گری نشود. البته همه می‌دانیم که چه در کتاب‌های فارسی و چه کتاب‌های غیرفارسی مجاز نیستیم تفکرات مسموم ا رائه دهیم اما خب، همیشه عده‌ای هستند که از روزنه‌ها سوءاستفاده می‌کنند و باید مراقبت‌ شود. با این حال معتقدم در انجام کارهای بزرگ نمی‌توان انتظار هیچگونه خطایی را نداشت چراکه واقع‌بینانه نیست. آنچه که من احساس می‌کنم این است که آقای صالحی خود شخصیت فرهیخته‌ای هستند و نظارت و مراقبت دائم از فضای نمایشگاه وجود دارد.

آیت‌الله خاتمی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد برخی رسانه‌ها که دارای بودجه‌های عمومی هستند تلویحا و یا به روشنی از کاندیدای خاصی در انتخابات حمایت می‌کنند و در مطالب خود این حمایت را به خواننده منتقل می‌کنند، نظر شما در این باره چیست؟ گفت: استفاده از امکانات دولتی و عمومی برای تبلیغ کاندیدایی خاص هم خلاف قانون است و هم خلاف شرع است چون با عدالت میانه ندارد. خلاف قانون است چون صراحتا به لزوم رعایت این مساله در قانون تاکید شده امکانات عمومی و بیت‌المال باید در اختیار همه ازجمله کاندیداها قرار بگیرد متاسفانه استفاده از این امکانات از سوی برخی رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب دیده می‌شود که یا صراحتا یا در لفافه کاندیداهای خاصی را تبلیغ می‌کنند بله، رسانه‌های خصوصی می‌توانند در چارچوب روابط و قانون و با دوری از تهمت و افترا کاندیدایی را تبلیغ یا معرفی کنند اما رسانه‌های عمومی و دولتی خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز