خبرگزاری کار ایران

ارشاد اقدام اماکن در لغو کنسرت کیهان کلهر را محکوم کرد؛

نیروی انتظامی حق لغو مجوز هیچ کنسرتی را ندارد

سخنگوی وزارت ارشاد؛ مشکلات به وجود آمده درباره لغو غیرقانونی کنسرت‌ها را حاصل نهادینه نشدن وظایف و مسئولیت‌های نهادهای مختلف عنوان کرد و لغو کنسرت کلهر را در حوزه اختیارات اداره اماکن نیروی انتظامی ندانست.

حسین نوش‌‌آبادی (سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) درباره لغو غیرقانونی کنسرت‌هایی که مجوز ارشاد را دریافت کرده‌اند؛ به خبرنگار ایلنا گفت: متولی و مسئول اصلی حوزه فرهنگ و هنر، وزارت ارشاد است و این وزارتخانه است که نقش حاکمیتی دارد اما بدیهی‌ست که در برگزاری کنسرت‌های موسیقی، ارشاد نیازمند همکاری و همراهی نهادهای ذیربط است.

او ادامه داد: نهادهایی چون شورای تامین، استانداری و اداره اماکن که زیر نظر نیروی انتظامی است؛ باید برای برگزاری هرچه بهتر یک کنسرت با ما همکاری کنند و البته یکی از مهمترین مسائلی که آقای جنتی این روزها هم مشغول پیگیری آن است؛ بحث امضای تفاهم‌نامه با نیروی انتظامی‌ست.

سخنگوی ارشاد بسیاری از مشکلات به وجود آمده در برگزاری کنسرت‌ها را نگاه‌های سلیقه‌ای دانست و اظهار داشت: متاسفانه برخی حد و مرز مسئولیت و اجرا برایشان مشخص نیست؛ درنتیجه اقداماتی را انجام می‌دهند که موجب بدبینی مردم هم می‌شود.

نوش‌آبادی درباره همکاری ارشاد و نیروی انتظامی نیز عنوان کرد: ما به نیروی انتظامی به عنوان نهادی امنیتی و همچنین نهادی قضایی نیازمندیم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم. اما گاهی این سوال به وجود می‌آید که آیا آنها مسئول لغو یا صدور مجوز هستند که باید بگویم خیر؛ به هیچ وجه آن‌ها چنین مسئولیتی ندارند. وظیفه نیروی انتظامی تامین امنیت اماکن است و مسئولیت مجوز کنسرت با آن‌ها نیست. ما ضمن اینکه از همکاری و زحمات نیروی انتظامی بسیار ممنون هستیم؛ امیدواریم که همکاری‌های خود را صمیمانه‌تر انجام دهند تا مسائل موجب بدبینی مردم نشود. باز هم تاکید می‌کنم که نیروی انتظامی هیچ مسئولیتی در قبال صدور، تایید و یا لغو مجوزها ندارد و صرفا قرار است برای برگزاری بهینه کنسرت در شرایط امن به ما کمک کنند.

وی افزود: کار اجرایی اداره اماکن تنها درمورد ایجاد امنیت در فضای برگزاری کنسرت است البته ما خوشحال می‌شویم که پیشنهادات آن‌ها را در برگزاری کنسرت‌ها دریافت می‌کنیم. ما نیازمند نیروی انتظامی هستیم اما به واقع انتظار داریم که کارهایشان راهگشا و توام با انجام تعهد باشد.

او ضمن تاکید بر اینکه هیچگاه ارشاد امنیت کشور را به خطر نمی‌اندازد؛ گفت: ارشاد امیدوار است که تمامی نهادهای ذیربط به وظایف خود عمل کنند. مطمئن باشید که در برگزاری یک کنسرت و صدور مجوز آن؛ تمامی جوانب مورد بررسی قرار می‌گیرد و ما هیچگاه حاضر نیستیم که برای برگزاری یک کنسرت، امنیت کشور را به خطر بیاندازیم.

نوش‌آبادی درباره لغو کنسرت کیهان کلهر هنرمند صاحب نام کشور، توسط اداره اماکن؛ توضیح داد: وقتی مجوز یک کنسرت توسط ارشاد صادر می‌شود؛ زمان و مکان برگزاری آن برعهده نهادهای ذیربط است و در بحث‌های اماکن و امنیتی، دخالت مستقیم نمی‌کنیم اما وقتی محل برگزاری یک کنسرت مشخص است و آن محل جزو مکان‌های تایید شده‌ای مثل تالار وزارت کشور یا برج میلاد و بسیاری جاهای دیگر که پیشتر هم برنامه‌های هنری برگزار شده و امنیت آن کامل است؛ طبیعی‌ست که اماکن نیازی به پیگیری خاصی ندارد.

او ادامه داد: برج میلاد مکانی تعریف شده و فرهنگی هنری‌ست و نیروی انتظامی هم بر حسب وظیفه‌ای که دارد باید امنیت آن مکان را تامین کند در نتیجه آنجا مشکل امنیتی ندارد که نیروی انتظامی بخواهد کنسرت را لغو کند. وقتی اماکن علت لغو کنسرت را مسائل امنیتی عنوان می‌کند؛ یا مسئله مکان برگزاری است و یا هویت شخص هنرمند است. درباره مکان برگزاری؛ بدیهی‌ست که آن‌ها باید با ادله محکم و مشخص  ما را متقاعد کنند که مکان برگزاری کنسرت مشکل امنیتی دارد؛ اگر هم مسئله امنیتی با هویت شخص باشد؛ وظیفه آن به عهده نهادهای دیگر است و به اداره اماکن نیروی انتظامی مربوط نمی‌شود.

سخنگوی ارشاد ضمن اظهار بی‌اطلاعی از علت مخالفت اماکن با برگزاری کنسرت کیهان کلهر؛ گفت: وزارت ارشاد درباره محتوای کنسرت نظر می‌دهد، سایر دستگاه‌های شرایط عمومی فرد را می‌سنجند اما نیروی انتظامی وظیفه تامینی دارد و درباره امنیت مکان برگزاری کنسرت اظهارنظر می‌کند. ما خبر نداریم که نیروی انتظامی با شخص آقای کلهر مشکل دارد یا مکان برگزاری کنسرت! اگر مسئله شخص ایشان و صلاحیت‌های فردیشان باشد که طبیعتا وظیفه آن به عهده نیروی انتظامی نیست اما اگر بحث محیط کنسرت است؛ که باید شواهدی ارائه کنند که وزارت ارشاد هم متقاعد شود محیط مناسب نیست و مطمئن باشید که خود ما هم برنامه را به جای دیگری منتقل می‌کنیم اما اگر دلیلی برای اینکار وجود نداشته باشد؛ مطمئن باشید چنین برخوردهای هزینه‌‌هایی را در پی خواهد داشت.

نوش‌آبادی در نهایت مشکلاتی که درباره لغو غیرقانونی کنسرت‌ها به وجود می‌آید را حاصل نهادینه نشدن وظایف دستگاه‌های مختلف دانست و بیان کرد: متاسفانه تا زمانی که نقش و مسئولیت هر نهادی مشخص نشود؛ ما شاهد این برخوردها و مشکلات هستیم و امیدواریم هر نهاد، دستگاه و ارگانی وظایف ذاتی خودشان را انجام دهد و در کار وظایف دیگر نهادها مداخله نکنند تا شاهد این مشکلات نباشیم.

کد خبر : ۲۸۲۷۴۶