خبرگزاری کار ایران

حسین نوش‌آبادی:

هیچ نهادی حق ندارد آزادی‌های مشروع را حتی با قوانین و مقررات سلب کند

مدیر اداره امور کتاب به زودی و قبل از برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب معرفی می‌شود/ هیچ نهادی حق ندارد به نام حفظ استقلال آزادی‌های مشروع را هرچند با وضع قوانین و مقررات سلب کند.

نشست خبری حسین نوش‌آبادی(سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز(سه‌شنبه 8 اردیبهشت) با اظهارات وی درباره رسالت خبری مطبوعات و رسانه‌ها از دید جمهوری اسلامی ایران آغاز شد وآقای  سخنگو با یادآوری مجدد اصل 24 قانون اساسی که از آزادی مسئولانه مطبوعات حمایت می‌کند؛ گفت: به عقیده ما مطبوعات و رسانه‌ها باید در جهت روند تکاملی انقلاب اسلامی و اشاعه فرهنگ ناب ایرانی اسلامی قرار بگیرند و از برخورد سالم اندیشه‌های متفاوت استفاده کنند تا علاوه بر پویایی از اشاعه خصلت‌های ضدفرهنگی و ناهنجار پرهیز کنند.

وی سپس با تذکر نکاتی درباره محتواهای درج شده در رسانه‌ها گفت: مواردی از قبیل عدم انتشار محتوای الحادی و مطابق موازین اسلامی و اهانت به اسلام و مقدسات آن، عدم تخریب وجهه ملی و تمسخر باورها آیین‌ها و زبان‌های قومی و اقلیت‌های دینی، عدم ترویج مادی‌گرایی فلسفی و ترویج جریان‌های مخالف جهان‌بینی اسلامی، عدم ترویج ناهنجاری‌های اجتماعی و خرده‌فرهنگ‌های مغایر با کشورمان، عدم تبلیغ برای فرقه‌های انحرافی، انسان‌های کاذب و سبک ‌های زندگی مخالف با شریعت اسلامی، عدم اشاعه منکرات و خلاف اخلاق ازجمله نکاتی است که رسانه‌ها باید در حین کار به آنها توجه داشته باشد.

نوش‌آبادی البته عدم درج محتواهای برهم زننده استقلال کشور را مانعی برای آزادی مشروع و قانونی ندانست و بیان کرد: نباید به بهانه استقلال آزادی‌های مشروع و قانونی  از یک رسانه سلب شود. براساس اصل 9 قانون اساسی آزادی و استقلال، وحدت و تمامیت ارضی از هم تفکیک‌ناپذیر هستند  و تنها به عهده دولت نیست و مردم نیز باید برای حفظ این اصول تلاش کنند. البته هیچ فرد گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی، استقلال سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی و تمامیت ارضی کشور را خدشه‌دار کند و هیچ نهادی نیز حق ندارد به نام حفظ استقلال آزادی‌های مشروع را هرچند با وضع قوانین و مقررات سلب کند.

از دیگر نکاتی که نوش‌آبادی به خبرنگاران یادآوری کرد: عدم تبلیغ نظام‌های استکباری، استبدادی، سلطنتی و گروه‌های محارب بود. همچنین نشر اکاذیب و هتک حرمت فرد ازجمله جرم‌های مطبوعاتی عنوان شد.

سخنگوی وزارت ارشاد در پایان این یادآوری‌ها به لزوم حق دسترسی به اطلاعات اشاره کرد و گفت: براساس قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات از حقوق اولیه شهروندی و انسانی است که در اسناد بین‌المللی و داخلی به رسمیت شناخته شده است. و امیدواریم این حق که هر ایرانی حق دارد؛ به واسطه رسانه ها و مطبوعات از دقیق‌ترین و درست‌ترین تغییرات داخلی و جهانی مطلع شود. که با تصویب و اجرایی شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که به مجلس ارائه داده‌ایم؛ وجه حقوقی و قانونی نیز پیدا کند.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از سرنوشت فیلم‌های "نهنگ عنبر" و "خانه دختر" پرسید؛ گفت: فیلم خانه دختر و نهنگ انبر براساس آخرین خبرها نیازمند اصلاحاتی هستند که با همکاری کارگردان و تهیه‌کننده فیلم‌ها در حال انجام است و تا این شائبه‌ها و قسمت‌هایی که مخل اخلاق در جامعه است؛ برطرف نشود تصمیمی برای اکران این فیلم‌ها در آینده نزدیک نهایی نمی‌شوند. اما با رفع برخی از اشکالات و با همکاری دست‌اندرکاران؛ این امکان میسر می‌گردد. فیلم‌ها درحال بازبینی هستند و باید دید براساس اظهارنظر شورای اکران و شورای صنفی نمایش چه زمانی شاهد اکران آنها خواهیم بود.

وی همچنین درباره شنیده‌ها درباره مجوز وزارت ارشاد برای تبلیغ برخی فیلم‌ها در شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای اظهار داشت: هیچگونه رابطه و ارتباط رسمی بین دستگاه‌های دولتی و شبکه‌های ماهواره‌ای وجود ندارد و هیچ  هنرمند ایرانی که مجوز از داخل گرفته حق تبلیغ آثارش از چنین شبکه‌هایی را ندارد. اگر این شبکه‌ها با همکاری و درخواست ازسوی فیلمسازان اقدام به چنین کاری کرده‌اند مسلما جای پیگیری و برخورد دارد اما چنانچه خود این شبکه‌ها مبادرت به پخش تیزرهای تبلیغاتی برای بالا بردن بازدید دارند، هیچگونه مسئولیتی متوجه نهادهای دولتی و هنرمندان ما نیست. بعضا حتی مشاهده شده فیلمسازان و هنرمندان ما نسبت به این اقدام شبکه‌های خارجی ابراز نارضایتی می‌کنند اما اگر موردی اثبات شود که این ارتباط و پخش داوطلبانه انجام شده؛ مطمئنا تذکر و برخورد قانونی خواهد شد.

نوش‌آبادی درباره چگونگی ادامه بخش بین‌المللی فیلم فجر در سالهای آینده باتوجه به رکودی که به دلیل جدا کردن آن از بخش داخلی دیده می‌شود؛ بیان کرد: این؛ اولین تجربه کشور ما در برگزاری جشنواره بین‌المللی  فیلم فجر است و طبعا نباید انتظار فوق‌العاده‌ای از این نخستین اقدام داشت. البته ما بازخوردها و نظرات مختلف اعم از مردمی و تخصصی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر مجموع شرایط امیدوارکننده باشد مسلما برای تکرار این تجربه برنامه‌ریزی می‌کنیم اما هیچ اصراری هم نداریم اگر دستاورد مثبت و تاثیرگذاری در این حوزه بدست نیاوردیم؛ برای آن پافشاری کنیم.

او درباره رابطه وزارت ارشاد و حوزه هنری که بعداز ممانعت حوزه هنری از اکران برخی از فیلم‌هایی که مجوز نمایش دارند به نظر سرد می‌رسد؛ گفت: اعتقاد داریم وزارت ارشاد متولی رسمی دستگاه فرهنگ و هنر کشور است چنانچه فیلم یا یک اثر هنری از طرف ما تمام شرایط و قواعد قانونی را اتخاذ کرده و پس از گذراندن قواعد حقوقی مجوز پخش و نمایش گرفته؛ انتظار داریم سایر نهادهای فرهنگی نیز این مجوز را به‌عنوان قانون تلقی کنند در غیر این‌صورت این تصور ایجاد می‌شود وزارت ارشاد برای خودش تصمیم می‌گیرد و نهادهای دولتی هم برای خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند درصورتی‌که مجوز نمایشی که به یک فیلم می‌دهیم باید در همه سینماها به رسمیت شناخته شود و مقاومت نهاد خاصی برای اکران این فیلم‌ها را مجاز نمی‌دانیم.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین با اشاره به روند بازسازی تئاترشهر و زمان اتمام این عملیات گفت: باتوجه به پیگیری‌های شخص وزیر و تاکید آقای جنتی برای بازسازی هرچه سریعتر تالارهای نمایشی به‌خصوص تئاترشهر این پروژه به سرعت و به‌صورت شبانه‌روزی درحال انجام است و امیدواریم بازسازی این مجموعه تاریخی و نماد فرهنگ و هنر و تئاتر ایران حالا که منابع مالی آماده و مهیا شده؛ در همین 6 ماهه اول سال 94 به بهره‌برداری برسد.

نوش‌آبادی در ادامه توضیحاتی درباره گالری عکسی که در مشهد دایر است و شنیده‌ها از وجود عکس‌های توهین‌آمیز نسبت به حضرت عباس(ع) و آرم جمهوری اسلامی در آن دارد؛ گفت: درمورد هر جشنواره، گالری و نمایشگاهی چه عکس،‌ چه فیلم و چه صنایع‌دستی و یا نقاشی زمان صدور مجوز کلیت موضوع  و محتواها را بررسی می‌کنیم و مسلما تک تک اثرها نشان دهنده تایید وزارت ارشاد نیست. همانطور که در جشنواره‌های فیلم هم بعضا  فیلم‌هایی به نمایش درمی‌آید که بعدا با مخالفت‌هایی مواجه می‌شوند.

او؛ پاسخ به سوالاتی که حوزه نمایشگاه کتاب را شامل می‌داد به دست‌اندرکاران نمایشگاه ارجاع می‌داد و تنها با اشاره کوتاهی به اینکه مصلی درحال حاضر بهترین منطقه و مکان برای برگزاری این رویداد عظیم فرهنگی است؛ گفت: سیاست دولت در این خصوص دسترسی به یک مکان مناسب و یک فضای بهینه‌تر و کامل‌تر برای برگزاری نمایشگاه کتاب است و به مصلی به چشم یک محل موقت نگاه می‌کنیم.

 سخنگوی وزارت ارشاد درباره مدت زمانی که از درج پرونده مربوط به ازدواج  سفید در ماهنامه زنان امروز تا توقیف آن می‌گذرد و اینکه آیا این زمان گذشته نشان دهنده فشار بر وزارت ارشاد و هیات نظارت جهت تنبیه این مجله است؛ گفت: این زمانی که گذشته جهت بررسی و نگاه دقیق به این مسئله بود کلا در مسائل حقوقی و دادگاهی نیز یک بازه زمانی باید بگذرد تا تمام جوانب یک ادعا و پرونده مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد. مجله زنان امروز نیز بعد از این مدت و با بررسی‌های دقیق براساس بند 2 ماده 6 مطبوعات مروج پدیده و سبک زندگی ازدواج سفید تشخیص داده شد و قبل از اینکه پرونده از طریق مدعی‌العموم و نهاد قضایی مطرح شود؛ خود هیات نظارت بر مطبوعات نسبت به این مطالب واکنش نشان داد. و پرونده درنهایت به دادگاه رسانه‌ای ارجاع شد. درنهایت تشخیص این بود که این جریده تخلف داشته و یک پدیده ضدفرهنگی را توجیه و تبلیغ کرده است.

نوش‌آبادی در این جلسه همچنین به بیان مطالبی درباره چگونگی اعزام هنرمندان و اهالی رسانه به نمایشگاه میلان و ونیز پرداخت. افزایش قیمت بلیت ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی و سرنوشت ادغام این دو ارکستر نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

وی همچنین معرفی مدیر اداره امور کتاب را  به زودی و قبل از برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب عنوان کرد.

کد خبر : ۲۷۳۶۶۹