خبرگزاری کار ایران

با حضورجمعی ازمسئولین ونابینایان کشور

اولین همایش ملی جامعه بینا شهروند بینا در دانشگاه کاشان برگزار شد

باحضورمعاون فرماندار، مسئولین بهزیستی استان اصفهان وشهرستان کاشان، جمعی ازمسئولین ونابینایان کشور اولین همایش ملی جامعه بینا شهروند و بینا در دانشگاه کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری ایلنا درکاشان «نرگس نیکخواه» دبیرعلمی برگزاری این همایش دراین مراسم به مشکلات عدیده این قشر ازجامعه اشاره کرد وگفت: هرچند سازمان بهزیستی مسئولیت حمایت از بابینایان وکم بینایان را به عهده دارد ولی به واسطه تعدد وظایفی که برعهده دارد آنچنان که باید نتوانسته به مشکلات بابینایان رسیدگی کند.

نیکخواه از عدم وجود نیروی آموزش دیده و متخصص برای جامعه نابینایان و همچنین عدم بکار گیری آنهادرادارات و دیگر موسسات انتقاد کردو افزود: علیرغم اینکه بیشترین قشر تحصیل کرده تحت پوشش بهزیستی کشور را نابینایان وکم بینایان تشکیل می‌دهند ولی متاسفانه هنوزتدابیر سازنده‌ای برای استفاده ازمتخصصین و فارغ التحصیلان این قشر ازجامعه کشوردر ادارات بهزیستی ودیگر ارگان‌ها اندیشدیده نشده است.

وی لزوم فرهنگ سازی حضور نابینایان و کم بینایان به عنوان افراد خلاق در جامعه را مورد تاکید قرارداد و گفت: مسئولین باید شرایط حضور جامعه نابینایان و کم بینایان را همانند دیگر اقشار جامعه در عرصه‌های مختلف فراهم کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان با تاکید بر فراهم نمودن شرایط حضور نابینایان در دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی کشور گفت: دانشگاه‌ها باید از متخصصین نابینا و بینا به عنوان یک سرمایه ملی جهت آموزش درجهت خدمت به مردم و کشور در دانشگاه دعوت کنند.

دبیر علمی همایش ملی جامعه بینا شهروند نابینا، هدف از برگزاری این همایش را افزایش سطح دانش و آگاهی، مهارت، خلاقیت، اعتماد به نفس جامعه نابینایان و کم بینایان ذکر کرد و گفت: امیدواریم این همایش تخصصی با مسائل و مشکلات نابینایان و کم بینایان در ابعاد مختلف حقوقی، اجتماعی، روان‌شناختی و آموزشی اقدام موثری جهت بهره گیری از دانش علمی و تخصصی گروه‌های حقوق، علوم اجتماعی، روان‌شناسی، علوم تربیتی و مدیریت باشد.

عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه کاشان پذیرفته شدن ۹۳ مقاله از بین ۱۵۰ مقاله ارسالی به همایش ملی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: برگزاری بین المللی این همایش در دستور کار قراردارد.

شایان ذکراست این همایش از امروز آغاز و تا بیست و دوم ماه جاری در دانشگاه کاشان ادامه خواهد داشت، ضمن اینکه درحاشیه این همایش نمایشگاه‌های صنایع دستی، کتاب گویا و آثاری از مؤلفان نابینا و نرم افزارهایی ویژه نابینایان نیز درمعرض دید شرکت کنندگان قرار می‌گیرد.

کد خبر : ۳۱۳۱۲۶