خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه

وابستگی دانشگاه به دولت باید به صفر برسد

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه گفت: وابستگی دانشگاه به دولت از لحاظ اقتصادی باید به حداقل ممکن و حتی صفر برسد، هر چه مشارکت کارگزار بیشتر باشد ساختار کارآمد‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در جمع اساتید حاضر در طرح ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه کاشان اظهار کرد: دانشگاهی اسلامی است که رابطه دانش با صنعت آن قوی باشد و این‌‌ همان علم نافع است که در احادیث و آیات قرآن از آن یاد شده است.

وی با بیان اینکه سند دانشگاه اسلامی با دو پیش فرض اینکه دانشگاه‌ها را از لحاظ اسلامی شدن توسعه دهد و پیش فرض دوم اسلامی شدن است نه اسلامی کردن افزود: یعنی مجموعه دانشگاهی باید پذیرش داشته باشند و با امرو اجبار نمی‌شود محیط را اسلامی کرد.

 حجت‌الاسلام خسروپناه نقش حکومت ونظام را زمینه سازی معرفی کرد و گفت: نظام می‌تواند فضای عمومی جامعه را طوری مدیریت کند که به سمت پذیرش اسلامی شدن بروند و به شکلی برنامه ریزی کند که معنویت در جامعه حاکم شود.

عضو شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: عده‌ای از افراد تصور می‌کنند دانشگاه اسلامی یعنی در اوقات نماز، اذان پخش شود یا درجلسات وکلاس‌ها خانم‌ها وآقایان مجزا از هم باشند در صورتیکه این‌ها نماد هستند و منظور ما محتواست.

 خسروپناه با اشاره به اینکه در سند دانشگاه اسلامی چهاررکن نظام آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مدیریتی تعریف شده اظهار کرد: اگر دانشگاه از لحاظ آموزش، پژوهش ومدیریت سیرصعودی دارد بایستی به‌‌ همان میزان هم از لحاظ فرهنگی سیر صعودی داشته باشد.

 رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه افزود: اراده انسان‌ها وقتی در سیستم قرا می‌گیرد ساختاری می‌شود نه شخصی به این معنا که تحول در فرهنگ لازمه تغییر در ساختار فرهنگ است.

 خسروپناه با بیان اینکه نباید با تغییرمدیریت‌ها، ساختار‌ها تغییر کنند گفت: متأسفانه در کشور ما با روی کارآمدن هریک از احزاب تمام زیرساخت‌های قبلی نادیده گرفته می‌شود و هریک از مدیران به فکر پیاده کردن سلایق شخصی خود در مدیریت هستند.

عضو شورای تنظیم سند دانشگاه اسلامی خاطر نشان کرد: برای اینکه با جابجایی احزاب ساختار مدیریتی دچار تغیر نشود باید اعضای هیئت علمی در توسعه ساختاری دانشگاه نقش داشته باشند و وابستگی دانشگاه به دولت از لحاظ اقتصادی بایستی به حداقل ممکن و حتی صفر برسد و هرچه مشارکت کارگزار بیشتر باشد ساختار کارآمدتراست.

 لازم به ذکر است ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان به همت دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه کاشان وباحضور بیش از ۱۰۰نفر از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه از ۷ تا ۱۳شهریور ماه در حال برگزاری‌ست.

کد خبر : ۳۰۲۲۸۷