خبرگزاری کار ایران

وزیر اسبق نفت در گفت‌وگو با ایلنا:

درآمدهای نفتی اقتصاد کشور را واردات محور کرد

نقشه راه توسعه صنعت نفت به کل کشور مربوط است. نمی‌توان برای آن جزیره‌ای جداگانه فرض کنیم چرا که توسعه این صنعت بستگی به استعدادهای کشور دارد.

محمد غرضی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره وضعیت نفت کشور بعد از ملی شدن آن گفت: نفت ما ملی نیست. ردپای دولت همچنان روی چاه‌های طلای سیاه پررنگ است چراکه علاوه بر ملی نشدن درآمدهای آن، بهره‌برداری از این ثروت ملی نیز همچنان وابسته است.

وی افزود: صنعت نفت کشور ما به لحاظ سیاسی ملی شده اما از نظر اقتصادی خیر. استراتژی‌های اتخاذ شده نفتی موفق نبوده و رضایت مردم را جلب نکرده. مردم همچنان احساس می‌کنند منابعشان خرج هزینه‌های دولت می‌شود و دولت‌ها به جای اینکه فعال شوند زیر سرمایه نفت به خواب می‌روند.

وزیر اسبق نفت تصریح کرد: وابستگی به درآمدهای طلای سیاه باعث شده که اقتصاد کشور دائم به واردات بند شود یعنی پول نفت را به خارج از کشور روانه کردیم تا کالای خارجی وارد کنیم. بنابراین کشور رفته رفته از استقلال اقتصادی دور و دور‌تر شد.

وی در ادامه اظهار داشت: آنچه باید کرد اینکه باید استعداد جامعه را فعال کنیم. تولید داخلی را در مقابل تولید خارجی قوام ببخشیم. نقشه راه توسعه صنعت نفت به کل کشور مربوط است. نمی‌توان برای آن جزیره‌ای جداگانه فرض کنیم چرا که توسعه این صنعت بستگی به استعدادهای کشور دارد.

کد خبر : ۲۶۲۵۱۰