خبرگزاری کار ایران

یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا:

ایجاد تنفر در جامعه با انتشار فیش‌های حقوقی میلیونی/مردم نابرابری‌ را هر روز لمس می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۳۸۲۸۶۵

یک جامعه‌شناس با اشاره به ایجاد تنفر در جامعه با انتشار فیش‌های حقوقی میلیونی برخی مدیران گفت: مردم نابرابری‌های اجتماعی را در زندگی روزمره خود هر روز حس می‌کنند.

اصغر مهاجری (جامعه‌شناس) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه مردم با انتشار فیش‌های حقوقی میلیونی احساس نابرابری اجتماعی نمی‌کنند، گفت: فیش‌های حقوقی اثرات نا‌امید کنندگی بیشتری از گذشته برای مردم ندارد، چراکه مردم این نابرابری‌ها را قبل از این ماجرا با اختلاس‌هایی که در گذشته رخ داد به شدت در زندگی روزمره خود لمس کرده‌اند و می‌کنند.

وی با بیان اینکه لازم نیست؛ مردم فیش‌های حقوقی را ببینند تا به بی‌عدالتی در جامعه پی ببرند، افزود: این نابرابری در تفاوت فاحش بین خودروهایی که مردم سوار می‌شوند و در خیلی موارد دیگر در جامعه کاملا مشهود است و مردم آن را می‌بینند و مساله انتشار فیش‌های حقوقی چند ده و چند صد میلیونی این مساله را مضاعف نمی‌کند.

این جامعه‌شناس گفت: این احساس نابرابری که در حال حاضر روی عددهای چند ده میلیونی و چند صدملیونی بحث می‌شود؛ در گذشته در اختلاس ۳ هزار میلیاردی و هزار میلیار د شنیده شده است و آن عدد‌ها آنقدر بزرگ بوده است که مردم را کاملا متوجه نابرابری‌های اجتماعی کرده است.

وی افزود: رو کردن فیش‌های حقوقی تنها بحث در خصوص نابرابری‌های اجتماعی را داغ می‌کند و تاثیری در احساس مردم ندارد چرا که آنها حس بی‌عدالتی و نابرابری را با اختلاس‌های صورت گرفته در گذشته به خوبی درک کرده‌اند.

مهاجری تصریح کرد: یکی از اثرات افشا کردن فیش‌های حقوقی و عنوان کردن آن به عنوان بحث روز، ایجاد تنفر در جامعه است و اینکه مردم دیگر به چشم دوست به یکدیگر نگاه نمی‌کنند. زیرا با نابرابری فاصله طبقات اجتماعی زیاد می‌شود و عده‌ای دریا دریا ثروت می‌برند و عده‌ای کشتی کشتی فقر.

این جامعه‌شناس افزود: این وضعیت موجب می‌شود که مردم نسبت به یکدیگر نگاه تهاجمی داشته باشند که در نتیجه ممکن است خشونت در جامعه افزایش یابد.

مهاجری اظهار کرد: وقتی جوانی با یک ماشین گران قیمت در اتوبان همت تصادف کرد و فوت شد؛ برخی از مردم آن را بهانه‌ای برای خوشحالی کردند و گفتند؛ فقط پراید سوار‌ها نمی‌میرند. بنابراین هر بار بهانه‌ای ایجاد می‌شود که این فاصله‌ها و حس نابرابری اعلام بشود یک بار به بهانه یک تصادف و بار دیگر به بهانه فیش‌های حقوقی این مساله نمود پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: باید هوشیار بود؛ چراکه پشت مساله فیش‌های حقوقی به نظر می‌رسد که اهداف سیاسی وجود دارد و از نظر مردم جای سوال دارد این فیش‌ها چطور به دست آمده و سیستم‌های حقوقی چطور هک شده‌اند و برخی دسترسی به آن‌ها پیدا کرده‌اند و جامعه نسبت به این مساله نیز حساس است.

این جامعه‌شناس گفت: تاثیر انتشار فیش‌های حقوقی بر جامعه نیازمند یک پژوهش است، اما به دلیل تازگی موضوع پژوهشی در خصوص آن انجام نشده است و تنها بر اساس تحلیل‌های جامعه‌شناختی می‌توان اظهار نظر کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز